Skip to main content
Hei.

Yhteyteni on pätkinyt nyt viikon, silloin tällöin. Kahtena päivänä olen ajanut pingiä (" ping sonera.fi -t ") tässä normaalikäytön sivussa, noin 4 - 8 paketin ajaksi tulee timeouttia, muuten yhteys toimii ihan ok. Yleensä yhteys on pätkinyt "ruuhka-aikoina" ts. n. 16-18 ja illalla 21- . Tänään on ensimmäinen kerta kun huomaan sen pätkivän myös päiväaikaan, tosin en ole muina päivinä juurikaan kokeillut. Yleensä yhteyden pätkimisen olen huomannut siitä, että lennän pihalle messengeristä. Myöskään silloin tällöin internet sivut eivät aukea, mutta minuutin tai parin päästä aukeavat.

Olen testannut noiden ohjeiden mukaan ja jätin vikailmoituksen äsken. On vähän hankala selittää tilanne tuolle automaatille, kun ei tähän mitään asentajaa tarvitse kun vika ei liene täällä päässä. DNS oletettavasti toimii, koneen tai minkään siihen liittyvän kanssa ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

Mutta, lueskelin noita muiden viestejä ennen tämän kirjoittamista, ja kuten muillakin vaikuttaa olevan, minunkin yhteyteni on pätkinyt viikon. En tiedä oletteko jotain vaihtanut jossain matkan varrella, mutta ongelmia ei ole ollut oikeastaan yhtään viimeiseen muutamaan vuoteen ja siksi olen edelleen Soneran asiakas. Tällä alueella (Joensuu) on kyllä muitakin toimijoita, mutta en haluaisi kuitenkaan yhteyttä vaihtaa kun se on toimiva.

Pingin lisäksi olen traceroutannut muutamia palvelimia (sonera.fi tai microsoft.com) vian ilmaantuessa, ja mikäli timeoutti ( * ) on tullut joko tästä lähialueen jakamosta tai atlantin toiselta puolelta. Helsinki ja Jyväskylä (jklcore ja hkicoret) ovat yleensä toimineet. Kuitenkin yleensä tulee ilmoitus ettei kohdetta voi selvittää (unable to resolve target system name sonera.fi).

Tein siis vikailmoituksen, mutta tähän ongelmaan ei mitään asentajaa tarvita, koska sillä ei ole mitään merkitystä jos joku täällä käy modeemiani kattelemassa. Perunko vikailmoituksen etten joudu turhan takia maksamaan vai voinko jossain (tässä esim.) vaikka ilmoittaa ettei asentajalle ole tarvetta? Tuo automaatti tuolla on vähän kankea, eikä toimi aivan kuten ihminen. ts. jos näistä asioista tietää jotain, se on vähän typerä viritys, mutta toki varmaan ihan pätevä suuremmalle osalle asiakaskuntaa.

Olen tietojenkäsittelytieteen opettaja(-opiskelija), joten jos tarvitsee debuggausapua tai jotain niin mieluummin niin päin kuin tosiaan jonkun asentajan voimin. Kyllä näiden yhteyksien kanssa on vuosien varrella tullu tapeltua, mutta tämä jaksoittainen, satunnainen viikonmittainen pätkiminen on omituista ja erittäin rasittavaa kun Internetin toimivuus on tärkeää muutenkin kuin viihteellisistä syistä. Vaikuttaa siltä, kuin jostain kohdasta matkan varrelta häviäisi virrat/yhteys kesken matkan. Jos olette tehneet jotain muutostöitä esim. viime viikonloppuna jossainpäin täällä Itä-Suomessa niin oletan, että siellä on voinut mennä joku vikaan, muussa tapauksessa vian etsiminen voi olla aika haastavaa..

Toivottavasti saatte jotain tehtyä, tuntuu olevan monella samanlainen ongelma vaikka kuvaukset ovatkin vähän toisistaan eroavia..

-J
Jos yhteys kerran pätkii ja olet rajannut vian omien laitteidesi ulkopuolelle, ei vikailmoitusta kannata perua. Se, lähetetäänkö asentaja paikan päälle rajaamaan ongelmaa, riippuu täysin siitä, mitä verkonhallintamme ongelmasta saa selville. Ongelmahan voi olla esimerkiksi keskuksella tai jossain muussa fyysisessä kytkennässä alueellasi, jolloin asentajan lähettäminen on tarpeellista. Ennen verkonhallintamme vianselvitystä ei voida tietää, onko asentajan hälyttäminen tarpeellista vai ei.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa