Skip to main content
Kävin lokakuun lopulla hakemassa sonera-liikkeestä Huawei B593 reitittimen, ja Aito 4G Teho
50 Mbit/s nettiliittymän. Myyjä lupaili, että tämän vuoden alkupuolella pitäisi alueella olla täysi 4G kuuluvuus. Sitä ei kuitenkaan ole vieläkään näkynyt, ja 3G toimii välttävästi.

Nettiyhteys katkeilee vähän väliä, verkkopelaamisesta ei ole puhettakaan, kun peleissä pingit hyppivät 100-9000 välillä. Hyvällä tuurilla about 1-2 aikoihin yöllä pingit saattavat pysyä suht. tasaisena (80-190).

Kävin valittamassa sonera-liikkeessä asiasta, ja sitten myyjä sanoikin, että kesäkuun loppuun mennessä tulee uusia 4G mastoja alueelle.

Dual carrier verkkoon ei myöskään ole mitään toivoa päästä, sillä jos laitan reitittimen asetuksiin yhteystilaksi automaattinen, niin yhteys on pakotettu 4G verkkoon, joka toimii huikeilla 0.1-2.00mbp/s nopeuksilla.

On kokeiltu pakottaa yhteys 3G tilaan, APN prointernet, soittonumero *99#, mutta tästäkään ei mitään apua ole. Reitittimen asetuksista on myös valittu ulkoinen antenni käyttöön.

Reititin näyttää AINA yhtä pykälää signaalin vahvuudeksi, jos oikein hyvä päivä on, niin saattaa olla jopa kaksikin. 15.00-01.00 välillä 3g-nopeus on 0.1-14.00 mbp/s luokkaa, eikä tämä ole kyllä lähelläkään luvattuja nopeuksia. Mikäli asiaan ei ala tulla muutosta ja nopeasti, niin teen reklamaation, ja vaihdan DNA-asiakkaaksi. Siitä kun ei ainakaan vielä ole keltään mitään pahaa kuullut.

Kannattaisiko kenties ensin laittaa ne yhteydet toimimaan luvatuilla nopeuksilla, ennen kuin niitä aletaan myymään asiakkaille? Sama kuin kävisin ostamassa uuden auton, josta auton saapuessa saisikin huomata että moottori puuttuu...

Edit: Reititintä on myös kokeiltu eri asennoissa joka puolella taloa.

Lisätään vielä sen verran, että mikäli joskus sattuu niin hyvä tuuri, että verkkopelejä voi pelata noilla 80-190 pingeillä, niin silloinkaan ei edes selaimen aloitussivua voi pitää samanaikaisesti auki, tai muuten lagaaminen on jotain aivan käsittämätöntä. Hyvät on myyntipuheet, ja lupaukset, mutta totuus on jotain aivan muuta..

Näin kuudelta aamulla, kun tietoliikenne on hiljaista, sain mitattua nopeudeksi 3g+prointernetiä käyttäen 24.58/2.14 nopeuden 57ms viiveellä. Tyytyväinen en siltikään ole, mikäli yhteyttä ei saada toimimaan myös päivällä siedettävillä nopeuksilla. Tuo 0.1-24.5mbp/s vaihteluväli ei nimittäin kuulu sopimukseen...

Edit2: Reititintä joutuu myös vähän väliä liikutella ja käännellä, jotta toimisi. Nyt toimii olohuoneessa ja tunnin päästä voi olla ettei toimikkaan, vaan joutuu siirtää makuuhuoneeseen, sama toistuu useasti päivässä.
Hei jantteri123!

Kiitos viestistäsi.

Jotta liittymäsi voidaan tunnistaa ja tarkistaa matkapuhelinverkon toimivuus osoitteessasi, lisäisitkö tämän Keskustelupalstan profiiliisi asiakasnumerosi (10 numeroa), joka löytyy liittymäsi laskuista. Omat asetukset => Profiili => Asiakasnumero.

Asiakasnumerosi ei näy muille Keskustelupalstan käyttäjille.


Ystävällisin terveisin

Tapani V
Tapani V kirjoitti:
Hei jantteri123!

Kiitos viestistäsi.

Jotta liittymäsi voidaan tunnistaa ja tarkistaa matkapuhelinverkon toimivuus osoitteessasi, lisäisitkö tämän Keskustelupalstan profiiliisi asiakasnumerosi (10 numeroa), joka löytyy liittymäsi laskuista. Omat asetukset => Profiili => Asiakasnumero.

Asiakasnumerosi ei näy muille Keskustelupalstan käyttäjille.


Ystävällisin terveisin

Tapani V


Asiakasnumero lisätty.
Hei jantteri123!

Onko liittymäsi toiminut alusta alkaen kuvaamallasi tavalla vai ovatko nopeudet ja pingit huonontuneet jossakin vaiheessa?

Kyseiset ongelmat voivat johtua useastakin eri tekijästä: Soneran verkosta, SIM-kortista tai Huawein laitteesta. Tästä syystä on hyvä tehdä liittymästäsi vikailmoitus, jotta verkonhallinnan asiantuntijamme voivat tutkia, mistä ongelmat johtuvat.

Vikailmoituksen voit tehdä joko soittamalla Vikapalvelumme numeroon 0206 90101 (pvm/mpm), joka palvelee ma-pe klo 8-20 ja la 9-16.30 tai tekemällä vikailmoituksen Sonera Omien Sivujen kautta osoitteessa www.sonera.fi/omatsivut . Sisäänkirjautumisen jälkeen Omilta Sivuilta löytyy kohta "Tee vikailmoitus". Vikailmoitusta varten tarvitaan 3-5 kappaletta tarkkoja esimerkkiajankohtia ongelmatilanteista.

Tässä voisi kokeilla myös Huawein laitteen resetointia painamalla resetointipainiketta vähintään 10 sekuntia, ellet ole tätä jo tehnytkin. Huawein asetuksista voi tarkistaa myös MTU-arvon, jota voi tarvittaessa nostaa esimerkiksi lukemaan 1400 tjsp.

Osoitettasi lähimpänä sijaitsevassa tukiasemassa otetaan käyttöön 4G-verkko alustavan suunnitelman mukaan lähiviikkojen aikana.


Ystävällisin terveisin

Tapani V
Tapani V kirjoitti:
Hei jantteri123!

Onko liittymäsi toiminut alusta alkaen kuvaamallasi tavalla vai ovatko nopeudet ja pingit huonontuneet jossakin vaiheessa?

Kyseiset ongelmat voivat johtua useastakin eri tekijästä: Soneran verkosta, SIM-kortista tai Huawein laitteesta. Tästä syystä on hyvä tehdä liittymästäsi vikailmoitus, jotta verkonhallinnan asiantuntijamme voivat tutkia, mistä ongelmat johtuvat.

Vikailmoituksen voit tehdä joko soittamalla Vikapalvelumme numeroon 0206 90101 (pvm/mpm), joka palvelee ma-pe klo 8-20 ja la 9-16.30 tai tekemällä vikailmoituksen Sonera Omien Sivujen kautta osoitteessa http://www.sonera.fi/omatsivut . Sisäänkirjautumisen jälkeen Omilta Sivuilta löytyy kohta "Tee vikailmoitus". Vikailmoitusta varten tarvitaan 3-5 kappaletta tarkkoja esimerkkiajankohtia ongelmatilanteista.

Tässä voisi kokeilla myös Huawein laitteen resetointia painamalla resetointipainiketta vähintään 10 sekuntia, ellet ole tätä jo tehnytkin. Huawein asetuksista voi tarkistaa myös MTU-arvon, jota voi tarvittaessa nostaa esimerkiksi lukemaan 1400 tjsp.

Osoitettasi lähimpänä sijaitsevassa tukiasemassa otetaan käyttöön 4G-verkko alustavan suunnitelman mukaan lähiviikkojen aikana.


Ystävällisin terveisin

Tapani V


6.4: 20.37: nettiyhteys katkeilee, pelattaessa ping nousee yli 2000
7.4: 18.36: nettiyhteys katkeilee ja on hidas (speedtest 0.37/0.11)
Tapani V kirjoitti:
Hei jantteri123!

Onko liittymäsi toiminut alusta alkaen kuvaamallasi tavalla vai ovatko nopeudet ja pingit huonontuneet jossakin vaiheessa?

Kyseiset ongelmat voivat johtua useastakin eri tekijästä: Soneran verkosta, SIM-kortista tai Huawein laitteesta. Tästä syystä on hyvä tehdä liittymästäsi vikailmoitus, jotta verkonhallinnan asiantuntijamme voivat tutkia, mistä ongelmat johtuvat.

Vikailmoituksen voit tehdä joko soittamalla Vikapalvelumme numeroon 0206 90101 (pvm/mpm), joka palvelee ma-pe klo 8-20 ja la 9-16.30 tai tekemällä vikailmoituksen Sonera Omien Sivujen kautta osoitteessa http://www.sonera.fi/omatsivut . Sisäänkirjautumisen jälkeen Omilta Sivuilta löytyy kohta "Tee vikailmoitus". Vikailmoitusta varten tarvitaan 3-5 kappaletta tarkkoja esimerkkiajankohtia ongelmatilanteista.

Tässä voisi kokeilla myös Huawein laitteen resetointia painamalla resetointipainiketta vähintään 10 sekuntia, ellet ole tätä jo tehnytkin. Huawein asetuksista voi tarkistaa myös MTU-arvon, jota voi tarvittaessa nostaa esimerkiksi lukemaan 1400 tjsp.

Osoitettasi lähimpänä sijaitsevassa tukiasemassa otetaan käyttöön 4G-verkko alustavan suunnitelman mukaan lähiviikkojen aikana.


Ystävällisin terveisin

Tapani V


Ai lähiviikkojen aikana? No vittu ei näy vieläkään. Paska firma, kiertäkää kaukaa!

Vastaa