Skip to main content

Kysymyksiä extrasta

  • December 11, 2014
  • 2 kommenttia
  • 1 katselukerta

Moi, nyt kun katsoin näitä Soneran extra juttuja, putosin kärryltä kun en oikein tajunnut näitä netti-juttuja. Eli tässä olisi kysymyksiä joihin haluaisin vastauksia.

IMPORTANT: Meille on siis asennettu kerrostaloon valokuitu ja jos tajusin oikein se menee johonkiin boxiin alakerrassa ja sieltä jakautuu huoneistoihin. Kämpässä ei ole kuin tavallisia puhelinpistokkeita, eli ei niitä pistokkeitä joissa on 3 reikää tai mitä ne nyt onkin. Ennen valokuitua meillä oli ADSL(on nytkin muttei se toimi enää kunnolla).

Kysymys 1: Eli jos kämpässä on vain tavallisia puhelinpistokkeita ja alhaalla on se valokuitu siinä boxissa jossa se jakautuu, niin toimiiko tämä netti tämän pistokkeen kautta?

Kysymys 2: Jos ei toimi, pitäiskö hankkii jonkun uuden modeemin (nyt se on NETSYS NH-300) tai pitäiskö asentaa ne uudet pistokkeet? Tai jos joku jaksaisi selittää miten tämä nyt toimii jos taloon on asennettu valokuitu, mutta huoneistoissa ei ole tehty mitään uutta.

Kysymys 3: Menin siinä laajakaista sopimuksessa semmoseen kohtaan jossa pitäisi valita asennusaika semmosesta kalenterista, eli mitä tullaan asentamaan?

Siinä nyt kaikki, olen tilaamassa 10/10, mutta nyt nämä kysymykset tulivat tielle.

2 kommenttia

  • March 11, 2011
Omega kirjoitti:
Kysymys 1: Eli jos kämpässä on vain tavallisia puhelinpistokkeita ja alhaalla on se valokuitu siinä boxissa jossa se jakautuu, niin toimiiko tämä netti tämän pistokkeen kautta?


Laajakaista Extra käyttää talon puhelinkaapelointia, ellei erillista datakaapelointia ole. Modeemi kytketään tavalliseen kolmipiikkiseen puhelinpistokkeeseen.

Omega kirjoitti:
Kysymys 2: Jos ei toimi, pitäiskö hankkii jonkun uuden modeemin (nyt se on NETSYS NH-300) tai pitäiskö asentaa ne uudet pistokkeet? Tai jos joku jaksaisi selittää miten tämä nyt toimii jos taloon on asennettu valokuitu, mutta huoneistoissa ei ole tehty mitään uutta.


Jos kyseessä uusi Laajakaista Extra -kohde, on talon sisäverkon tekniikkana hyvin todennäköisesti VDSL2.
ADSL-modeemilla Laajakaista Extra -yhteys ei siinä tapauksessa toimi, vaan uusi liittymä vaatii VDSL2-modeemin. Sen voi tilata samalla kun tilaa Laajakaista Extra -liittymän. Myyntipalvelun numero on 0800 133133.

Omega kirjoitti:
Kysymys 3: Menin siinä laajakaista sopimuksessa semmoseen kohtaan jossa pitäisi valita asennusaika semmosesta kalenterista, eli mitä tullaan asentamaan?


Asuntoon tuleva puhelinkaapeli kytketään Soneran DSL-keskittimelle. Asentaja käy mahdollisesti testaamassa yhteyden asunnosta.

Jos käytössäsi on nyt toisen operaattorin ADSL-liittymä, se sinun tulisi irtisanoa itse. Toiselta operaattorilta oleva laajakaistayhteys ei siis irtisanoudu automaattisesti tai Soneran toimesta, kun Laajakaista Extra tilataan.

  • March 11, 2011
Kiitoskiitos! :)