Skip to main content

Kysymyksiä KotiTV-paketista ja modeemin vaihdosta.

  • December 11, 2014
  • 3 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Hei.

Olen tilannut KotiTV pakettia jo jonkin aikaa ja minulla on herännyt muutamia kysymyksiä. Vaihdoin muuttoni yhteydessä yhteyteni nopeuden 10/2 --> 24/2. Modeemi ilmoittaa nopeudeksi 15/1mb ja olen saanut selville (tutkimalla ja hutkimalla, asiakaspalvelu ei asiasta kertonut), että sillä mahdollistetaan KotiTV:n toiminta ilman nykimisiä ja muita ongelmia.

Kysymys 1: Jos Sonera lupaa 24megaisen yhteyden (maksiminopeus plaaplaa), mutta rajoittaa sen 15megaan, miksei tätä asiaa ole minulle selvitetty kun tilasin yhteyttä, en myöskään ole löytäny tätä kohtaa lukiessani sopimusta. Käytännössähän siis en saa mitä luvataan sopimuksen mukaan. Onko kyseessä siis sopimusrike vai olenko vain lukenut asian huolimattomasti?

Kysymys 2: Minulla on tällä hetkellä teiltä saamani modeemi joka mahdollistaa KotiTV:n käytön. Jos nyt päätän tilata itselleni modeemin muualta, ilmoittaako uusi modeemi yhteydeksi edelleen 15/1 vai nyt 24/2 koska tässä ei ole Soneran kotitv profiilia? Eli toisin sanoen, rajoittaako Sonera kaistaa omasta päästään, vai osaako modeemi rajata nopeuden niin että melkein 50% kaistasta menee televisiolle?

Kysymys 3: Jos päätän, että haluan mieluummin koko kaistan netin käyttöä varten, onnistuuko tällainen teknisesti / lain puitteissa? Koska asun syrjäseudulla, tilaan KotiTV:tä vain siitä syystä, että tänne saa samalla (40e/kk) hinnalla tavallisena ADSL-yhteytenä 2mb yhteyden.

En kysy näitä asioita puhelimessa, koska olen soitellut vikapalveluun ja asiakaspalveluun vuorotellen viime viikkojen aikana yhteyteni vuoksi, ja en jaksa enään ainuttakaan keskustelua mainion automaattinne kanssa. :)

Kiitos vastauksesta jo etukäteen.

3 kommenttia

  • February 17, 2011
Raitse kirjoitti:
Kysymys 1: Jos Sonera lupaa 24megaisen yhteyden (maksiminopeus plaaplaa), mutta rajoittaa sen 15megaan, miksei tätä asiaa ole minulle selvitetty kun tilasin yhteyttä, en myöskään ole löytäny tätä kohtaa lukiessani sopimusta. Käytännössähän siis en saa mitä luvataan sopimuksen mukaan. Onko kyseessä siis sopimusrike vai olenko vain lukenut asian huolimattomasti?


Yhteyden nopeuden rajoittamista alle nopeusluokan ilmoittamien maksimiarvojen käytetään vain liittymästä tehdyn vikailmoituksen käsittelyssä, ei koskaan uudelle liittymälle. Nopeutta rajoitetaan lähinnä vain ADSL-liittymissä ja niissäkin sellaisissa tapauksissa, joilla yhteys saadaan toimimaan vakaasti rajaamalla kaistanleveyttä. Ellet ole liittymästäsi tehnyt vikailmoitusta, ei yhteyden nopeutta ole voitu Soneran puolelta rajata.

Raitse kirjoitti:
Kysymys 2: Minulla on tällä hetkellä teiltä saamani modeemi joka mahdollistaa KotiTV:n käytön. Jos nyt päätän tilata itselleni modeemin muualta, ilmoittaako uusi modeemi yhteydeksi edelleen 15/1 vai nyt 24/2 koska tässä ei ole Soneran kotitv profiilia? Eli toisin sanoen, rajoittaako Sonera kaistaa omasta päästään, vai osaako modeemi rajata nopeuden niin että melkein 50% kaistasta menee televisiolle?


Jos sinulle on toimitettu Soneralta joko Thomson TG784 tai TG789vn -palvelureititin, toimii Koti TV vain sen kautta. Kaupasta ostettu modeemi ei osaa ottaa vastaan Koti TV:n multicast-lähetystä.

Raitse kirjoitti:
Kysymys 3: Jos päätän, että haluan mieluummin koko kaistan netin käyttöä varten, onnistuuko tällainen teknisesti / lain puitteissa? Koska asun syrjäseudulla, tilaan KotiTV:tä vain siitä syystä, että tänne saa samalla (40e/kk) hinnalla tavallisena ADSL-yhteytenä 2mb yhteyden.


Sammuta kokonaan virta Koti TV:n Motorola IPTV-digiboxista ja tällöin se ei vie osaa laajakaistaliittymän kaistanleveydestä.

Jos kuitenkin yhteyden nopeutta on rajoitettu verkon puolelta, on Vikapalvelulla periaattessa mahdollisuus nostaa se takaisin maksimiin. Jos kaistanleveyden rajoitus on tehty 24/1M ADSL-liittymän yhteyden toiminnan vakauttamiseksi ja toimenpide on auttanut, on mahdollista että maksimi kaistanleveyden palauttaminen arvoon 24/1 Mbit/s palauttaa yhteydessa aiemmin ilmenneet ongelmat.

Voin tarkistaa laajakaistaliittymäsi nopeuden määrityksen verkossa, jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero). Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 333123456.

  • February 17, 2011
Asiakasnumero on lisätty.

Ja jos modeemi ei osaa itse rajoittaa liittymääni, tiedän, että jotain on silloin vialla. Koska en saa esim. imurointinopeutta siihe mitä pitäisi olla. Kaverini tilasi saman liittymän viikko sitten ja saa normaalisti 2,5mb/s nopeuden vaikka hänelläkin liittymän nopeus vaihtelee 12-16mb tasolla kun testaa esim. täältä teidän sivuilta. Minulla STEAM -palvelusta tulee 300-600kt/s ja peliplaneetta.net sivuilta sain 1,5mb/s mikä on tällä hetkellä maksimi mitä olen onnistunut saamaan. Yleisesti ottaen ne näe edes sitä 1mb/s nopeutta mikä pitäis tulla jo 10-megasella.

  • February 22, 2011
ADSL-liittymäsi nopeusluokka on 24/1 Mbit/s. Yhteyden downstream-nopeus on rajattu arvoon 15 Mit/s liittymästä 28.1.2011 tehdyn vikailmoituksen käsittelyn yhteydessä. 24 Mbit/s ei toimi luotettavasti osoitteessasi, joten maksiminopeutta on laskettu yhteyden toiminnan vakauttamiseksi.

Tällä hetkellä ADSL-modeemin ja -keskittimen välisen yhteyden kaistanleveys on noin 10M/700k. Liikenne ei virheile eli siinä mielessä näyttää hyvältä, mutta kyllähän tuo tulevan datan kaistanleveys on melko vaatimaton 24/1M-nopeusluokan liittymälle. Johonkin se signaali vaimenee ADSL-modeemin ja -keskittimen välillä.