Skip to main content
Helmikuussa kaapeliverkkoyhteyteni nostettiin 2 Mb:sta 10 Mb:iin ja sen jälkeen verkkoyhteys on pätkinyt koko ajan. Vaihdoin ensimmäisen kerran modeemia huhtikuussa ja ongelman jatkuessa otin yhteyttä Helpsoniin, josta todettiin etäyhteyden jälkeen, että asetukset ovat kunnossa. Tein sen jälkeen huhtikuun lopulla vikailmoituksen ja silloin huoltomies kävi asunnollani ilmoittaen, että vika on laajempi ja että se yritetään paikantaa ja korjata. Odottelin jonkin aikaa, ja kun mitään ei kuulunut, eikä yhteys edelleenkään pelannut, tein uuden vikailmoituksen. Varmuuden vuoksi tässä välissä vaihdettiin jo kolmas modeemikin piuhoineen. Helpsonissa ei muuta enää osattu neuvoa. Olen kysynyt tilannetiedotusta viikottain, mutta reilu 1,5 kk ensimmäisen vikailmoituksen jälkeen vieläkään nettiyhteys ei toimi kuin satunnaisesti ja viime päivinä huonommin kuin koskaan.

Huoltomies sanoi, että osoitteessani pitäisi toimia jopa 100 Mb yhteys, joten nopeuden nostosta ei ongelman pitäisi johtua. Olen yrittänyt olla kärsivällinen, mutta 1,5 kk odottelu (itse asiassa neljän kuukauden, mutta tein vikailmoituksen vasta huhtikuussa) on minusta jo kohtuutonta. Mistä saan apua ja mitä pitäisi tehdä, jotta ongelma korjaantuisi?
Vikapalveluun tehdyistä laajakaistaliittymän vikailmoituksista tulee aina asikkaalle kuittaus kun vikailmoitus on loppuun käsitelty. Loppuun käsitteleminen tarkoittaa verkossa olevan vian korjaamista tai sitten toteamista että verkosta ei löytynyt vikaa. Molemmissa tapauksissa vikailmoituksen jättänyt asiakas saa tiedon että vikailmoitus on loppuun käsitelty.

Kokonaan poikki oleva yksittäinen laajakaistayhteys pyritään korjaamaan kahden työpäivän sisällä ja hidasteleva tai katkova yhteys yhdessä työviikossa. Hankalasti havaittavien katkomis- tai hidastelutapausten käsittely vie usein yli viikon, mutta 1,5 kuukautta kuullostaa jo liian pitkältä ajalta vikailmoituksen käsittelyyn.

Onhan vikalmoitus jätetty Soneran Vikapalveluun? Helpson auttaa tietokoneiden ja asiakkaan omien verkkolaitteiden ongelmien kanssa, mutta Soneran verkkovikojen tutkinta ja korjaus hoituu vain Soneran oman Vikapalvelun kautta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Ensimmäistä vikailmoituksestani Soneran Vikapalveluun (tehty 29.4.) en saanut mitään kuittausta, ennen kuin soitin itse ja tiedustelin asiaa. Vika oli kuitattu korjatuksi minulle ilmoittamatta, mutta nettiyhteyteni ei silti toiminut kunnolla. Tein uuden vikailmoituksen 16.5. jolloin se on kuulemma myös huollossa vastaanotettu (tämän päiväinen tieto). Vielä vikaa ei ole kuitenkaan korjattu, enkä tiedä onko edes tutkittu. Nimenomaan Soneran Vikapalveluun olen pitänyt yhteyttä ja jättänyt vikailmoitukset.
Jokaisesta asiakkaan tekemästä vikailmoituksesta pitäisi tulla kuittaus, jotta asiakas ei jää epätietoiseksi asian hoidosta. Suurimmassa osassa kuittaus on tekstiviesti asiakkaan antamaan matkapuhelinnumeroon, mutta tarvittaessa asiakkaalle soitetaan vikailmoituksen käsittelyn aikana ja joskus myös asian ratkettua.

Näin siis asian pitäisi olla. Jos olet vielä Vikapalveluun yhteydessä, kannattaa antaa palautetta siitä että et ole saanut tietoa edellisen vikailmoituksen valmistumisesta. Vikapalvelu välittää palautteen eteenpäin.

Kaapelilaajakaistan ongelmista vielä sen verran, että joskus asiakkaan tekemän vikailmoituksen käsittely venyy huomattavasti yli yhden työviikon ohjeellisen käsittelyajan. Nämä ovat tapauksia, jossa yhteys hidastelee osan ajasta tai katkoo harvoin. Vian käsittelyaika venyy, koska vian aiheuttajan paikallistaminen kestää pitkään. Samalta alueelta tulevat toiset vastaavat vikailmoitukset auttavat paikallistamaan vikaa, joten saattaa olla että vikailmoituksia joutuu ensin "keräämään" vian paikallistamisen helpottamiseksi.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa