Skip to main content
hei!

Uusi ADSL extra laajakaista 10/2 asennettiin 4.8. ja toimi loistavasti kunnes nyt viikonloppuna alkoi todella hidastelemaan. Nopeusmittari näyttää latausnopeudeksi 0.44 Mbit/s kaikkina aikoina ja myös silloin kun läppäri (Macbook) on kytketty ethernet-kaapelilla suoraan modeemiin. Modeemi on Telewellin TW-EA510, ja se tuli laajakaista-tarjouksen mukana. Kaikki asetukset ovat alkuperäiset, välimatka koneesta modeemin on 1,5 metriä kun käytän WLANia. Pistokkeeseen ei ole kytketty muita laitteita ja tämä laajakaista on asunnon ensimmäinen.

Luin että Kivenlahden suunnassa ongelmia, oisivatko levinneet tänne Matinkylään asti?
Voisiko joku Asiantuntija sieltä pliis vastata?

Mulla on siis uusi ADSL/laajakaista extra nopeudella 10/2. Asennettu 4.8.2010, asunnossa ennestään ei laajakaistaa. Uusi Telewellin TW-EA510 modeemi Soneralta. Läppäri uusi Macbook. Toimi kuin unelma ekan kuukauden. Nyt yhteys huomattavasti hidastunut, esim netti-teeveetä ei pysty katsomaan. Tein sitten nopeustestin ja latausnopeudeksi tuli 0.44 Mbit/s. Kaikkina vuorokauden aikoina.

Kokeilin laittaa läppärin myös suoraan modeemin, mutta sama lopputulos. Pistokkeessa ei muita verkkolaitteita, ja asennuksia ei ole muutettu. Tyhjensin välihistoriat selaimesta, mutta ei vaikutusta.

Uskallanko nyt tehdä vikailmoituksen, vai rapsahtaako sitten 100 euron "sakko"? Soneran internetavustaja ei kai toimi Macissä..

Voisko joku nyt jo neuvoa?
Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin sen perusteella tarkistaa laajakaistaliittymäsi tilan ja vastata tarkemmin nopeusongelmaan liittyen. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille.

Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 346123456. Ilmoita tähän ketjuun kun olet asiakasnumerosi lisännyt.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Hei!

No nyt pitäis näkyä asiakasnumero profiilissa.
Käyttäjätunnuksesi profiilissa on numero, mutta se on liian lyhyt asiakas- tai liittymänumeroksi. Jos numeron eteen lisää Laajakaista Extran - liittymätunnuksen 346, löytyy Turussa sijaitseva liittymä ja kyseisen liittymän asennusosoite (katuosoite) päättyy numeroon 72. Löytyikö oikea liittymä?

Ellei kuullosta oikealta, korjaa numero tietoihin niin pääsen tarkistamaan onko yhteden nopeusluokka verkossa oikein.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Hei!

Kesti ennen kun sain asiakaspalvelusta oikean asiakasnumeroni! Se olisi näkynyt laskusta, mutta liittymä on niin uusi etten ole saanut vielä laskuja.

Siis liittymä on edelleen luvattoman hidas, just mittasin nopeudeksi 0.44 Mbit/s. Sama vaikka kytken suoraan modeemiin. Nyt on jäänyt jo monet netti-telkun ohjelmat katsomatta, mac-päivityksiä ei pysty tekeen jne..

Voitko vielä katsoa mitä siellä päässä näkyy? En todellakaan usko että vika on mun koneella..

t. Omppu
Asiakasnumero on edelleen liian lyhyt. Siinä on kymmenen numeroa. Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 346123456.
No voihan.. Tuon numeron sain sieltä asiakaspalvelusta!
Ja nyt oon niin tyhmä etten tiedä laajakaistaliittymän numeroani. Sehän on siis kiinteä. Asennuksesta ei jääny mitään lappua, OmiltaSivuilta en sitä löydä, laskua en ole saanut vielä..

Help, please?
Tee liittymästä vikailmoitus puhelimitse numeroon 0206 90101. Vianrajausautomaatti tunnistaa oikean liittymän henkilötunnuksen perusteella. Puhelu täytyy viedä loppuun asti, jotta siitä generoituu vikailmoitus.

Jos 10/2M-nopeusluokan liittymää antaa toistuvasti vain nopeutta 0,44 Mbit/s, hyvin todennäköisesti yhteyden konfiguraatiossa on verkon puolella jotain pielessä. Siitä mielessä vikailmoituksen jättäminen on "turvallista" eli pidän epätodennäköisenä että korjaus vaatisi asentajan käyntiä, ja vaikka vaatisikin, on asentajakäynti maksullinen vain jos vika jää asiakkaan laitteisiin tai kaapeleihin.
Hei!

Ihmeellistä, mutta ongelma korjaantui itsestään! Olin liian kiireinen viime viikot enkä viitsiny tehdä vikailmotustakaan kun perusjutut (email, fb, pankki) kuitenkin toimi suht ok. Sitten tällä viikolla yhtäkkiä pystyin katsomaan videoita ilman odotusta! Nopeus todella palautui, ja mittarikin näyttää sen 10.39/2.04!

Joku kuukausi siinä kyllä meni, mutta nyt kaikki erinomaisen hyvin :)

t. Omppu
Hidastelun syy jäi mysteeriksi, mutta pääasia on että yhteys toimii nyt hyvin.

Vastaa