Skip to main content
Missähän mahtaa olla vika kun vasta avattu Laajakaista Extra-liittymä toimi muutamia päiviä normaalisti ja erittäin nopeasti, mutta nyt melkein viikon on 10 megainen yhteys ollut puolimegainen. Nopeustesti antaa tulokseksi 0,45 Mbit/s / 0,21 Mbit/s ja ladatessa suurta tiedostoa osoitteesta ftp://ftp.funet.fi/dev/ latausnopeudeksi tulee n. 50 kt/s.

Kuten sanoin, aluksi kaikki toimi erinomaisesti. Sitten jostain kumman syystä laajakaistan nopeus hävisi olemattoman pieneksi. Tässä välissä ei laitteisiin tai mihinkään muuhunkaan oltu tehty mitään muutoksia. Modeemina on siis Telewell TW-EA510v3 (b), johon on päivitetty uusimmat ohjelmistopäivitykset Telewellin sivuilta. Olen testannut yhteyttä niin langattomana kuin verkkokaapelin kanssakin, eikä tällä ollut mitään merkitystä. Modeemin asetuksista näkyy ADSL-verkon tila -kohdassa vastaanottonopeutena 512 kbps ja lähetysnopeutena 252 kbps.

Eli missähän vika voi olla? Olisi hauska oikeasti pystyä käyttämään sitä laajakaistaa mistä maksaa eikä jotain kivikautisen hidasta.
Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin sen perusteella tarkistaa laajakaistaliittymäsi tilan ja vastata tarkemmin nopeusongelmaan liittyen. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille.

Ellet vielä tiedä asiakasnumeroasi, voit laittaa sen tilalle liittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 346123456.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Asiakasnumeroa ei tosiaan ole tiedossa, koska ei ole vielä ensimmäistä laskuakaan tullut.

Sitten seuraa tyhmä kysymys: Mistä minä tuon liittymän numeron saan selville? Soneralta on tullut yksi kirje, jossa olivat tunnukset mutta ei muuta. Omilta sivuiltakaan en mistään sitä löytänyt vaikka kuinka kolusin liittymän hallintaa jne. Lisäksi sähköpostissa on vain ja ainoastaan tullut liittymän tilausvahvistus, jossa ei myöskään lue liittymän numeroa.
Liittymänumeron pitäisi löytyä toimitusvahvistuksesta. Muuten se ei kyllä näy muuten kuin sitten laskuilla. Asiakaspalvelusta sen toki saa.

Itse liittymän nopeuteen liittyen löydät ohjeita Ohjeet ja vinkit -sivuiltamme. Jos niistä ei ole apua, kannattaa sinun ottaa yhteyttä Vikapalveluumme jotta asia voidaan selvittää. Vikapalveluun saat yhteyden joko Omien sivujen vikalomakkeella tai soittamalla numeroon 0206 90101.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
no nyt on lisätty liittymän numero omiin tietoihin. Joko nyt osaatte auttaa ongelman kanssa?
Olen kokeillut yhteyttä kahdella eri koneella, kahdella puhelinjohdolla ja kahdella eri verkkojohdolla, ja modeemin asetuksia olen koettanut muuttaa. Aina sama tulos: Nopeus on vain 0,5megaa. Toista modeemia ei ole jotta sitä voisi testata. Mutta kai se on käytävä ostamassa toinen modeemi, jotta sitä voisi testata.

Missähän se vika voi olla kun tosiaan aluksi kaikki toimi kuin unelma kunnes yhtäkkiä nopeus vain tippui tuohon tasolle?
Tänään ilmeni aivan sama ongelma ja samat nopeudet kuin aloittajalla.
Asiakasnumeroa en tiedä laitoin Tilausnumeron.
Piti sitten käydä ostamassa toinen modeemi, mutta sama laulu silläkin. Linjan nopeutena näkyy edelleen download 512 kbps ja upload 252 kbps.

Yritin soittaa vikapalveluun, mutta pääsin keskustelemaan vain sen puhuvan pään kanssa. Puhelu katkesi jostain syystä kesken, mutta se robotti ennätti kuitenkin kertomaan että linja muka toimii. Ja saman vahvisti Soneran tekstiviesti joka tuli jälkikäteen. Rohkenisin kuitenkin väittää että vika on jossain muualla kuin omissa laitteissani tai asetuksista kun jokainen mahdollinen osa on kokeiltu kahdella kappaleella ja kaikki ohjeidenne mukaiset toimenpiteet on tehty.
alka: Jotain ongelmaa liittymässä kyllä on, jos toisellakin modeemilla nopeus jää luokkaan 512/252. Linja-arvotkin näyttävät olevan aika heikot. Liittymä on kyllä konfiguroitu 10M/2M nopeudelle.

Muuta tapaa asiassa ei ole edetä kuin jättää liittymästä vikailmoitus. Voit jättää vikailmoituksen myös Omien sivujen vikalomakkeella.

rase65: Verkkokaupan tilausnumerolla emme valitettavasti löydä liittymääsi. Jos olet jo testannut liittymässäsi toista modeemia, voit myös jättää vikailmoituksen em. lomakkeen kautta vikapalveluumme.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa