En oikein tiedä miten vastata koko asiaan, haja alueiden palvelut aiotaan selvästi joko täysin minimoida, tai jopa tehdä käytännössä niin surkeiksi että niiden käyttö on periaatteessa mahdotonta. Esimerkiksi haja alueella missä olen itse, tälläkin hetkellä toimiva kiinteä yhteys siis tuottaa vain sen 1mgbittiä mikä ei esimerkiksi periaatteessa ei riitä edes YouTubin videoiden katseluun. Siis kun olen testannut linjan se ei juuri koskaan anna enempää kuin 0.8, vaikka sopimus on tehty per 1Mgbt. Upload on vain .25 vaikka sopimus on tehty .5. Joo tiedän, sopimus myös sanoo että nämä luvut ovat teoreettisia-hah! No miksei myös laskutukseni ole teoreettisia?
Kaikesta näkee sen että operaattorit yrittävät laittaa haja asutus henkilöt täysin mottiin, ilman mahdollisuutta käyttää esim internettiä niinkuin se on nykyisin suunniteltu, tai siten kuin sen tulevaisuus selvästi osoittaa. Ja se ei varmasti osoita sitä että pienempi nopeus tulee riittämään myös parin vuoden päästä. Kaikki nykyiset ohjelmien tekijät ja muut tekniikan suunnittelijat lisäävät koko ajan netin syvyyttä erilaisilla teknisillä uutuuksilla. Uutuksilla joista hyvin nopeasti tulee normeja. Kuten esim YouTube. Tällä hetkellä esim, YouTube ohittaa jopa Googlenkin hakukoneena! Kuitenkin sen katsominen on periaatteessa mahdotonta 1mgb nopeuksilla.
Toinen vaihto ehto mitä on tarjottu on yritys palvelut?! Aivan uskomatonta! Yrityspalvelut siis ovat edelleenkin vain sama yhteys joka voidaan säätää kuten asiakas haluaa, mutta siitä joutuu maksamaan aivan kohtuuttoman hinnan. Jopa niin että jos olisi kysymyksessä pien yrittäjä, niin maksu lohkaisisi kohtuuttoman suuren osan budjetista. Mutta pointti tässä onkin se, että yritetään kääntää yksityinen asiakas yrityspalvelun puolelle missä asiakasta sitten voi rahastaa täysin kohtuuuttomasti. Aivan sanoo operaattori, siihen hintaan kuuluu muitakin palveluja, niin se ymmärretään mutta ei sitä että ne on pakko ostaa-tai muuten ei saa yritykselle suunniteltua netti nopeutta.
En voi yksinkertaisesti ymmärtää miksi esim. haja alueella asuvat ihmiset tämän hyväksyvät? Internet on täysin verrattavissa maantieverkostoon, ja kuten maantieverkostokin, se viedään sinne missä ihmisetkin ovat. Ja nopeuden mahdollistaminen ei ole paljotikaan kysymys muusta kuin tukiasemista. Niin ne varmaan maksavat jotain. Mutta kuten tiemmekin, ne voidaan jyvittää kaikkien kansalaisten kesken. Se ei lisäisi kuin euron tai kaksi ihmisten laskuun, sillä ei ole mitään käytännön merkitystä.
Mutta kuten uskon niin operaattorit eivät tähän lämpene, koska em. kiristyspolitiikalla he saavat haja asutuista alueista monenkertaisen maksun. Eli he siis pyrkivät maksimoimaan tulot taajamiilla mutta todella lyövät rahoiksi haja asutus alueilla.
Mielestäni tämä on törkeää hyväksikäyttöä koska internet, siinä kuin maantieverkostokin, on pakko olla saatavilla, muuten erakoituisi aivan täysin. Ja tietenkin korruptoituneet politiikot eivät tässä juuri auta, heillä on oma agendansa asiassa.
Sivu 1 / 1
No onhan näin että haja-asutusalueetkin ehdittiin digitalisoida eli vetää kuidut jokaiselle keskittimelle jo suomalaisomistuksen aikana. Valmis verkko lahjoitettiin sitten TeliaSoneralla pilkkahintaan.
Suomenlahden takana kuitenkin huomattiin että lankapuhelinliittymät ovat vähenemässä uhkaavasti ja haja-asutusalueiden tuotot eivät pysy taajama-alueiden perässä. Lisäksi ulkoistettu asennustoiminta osoittautui olemattoman dokumentoinnin myötä todella kalliiksi vaihtoehdoksi.
Niinpä ainoa keino on laittaa toimiva verkko uusiksi taas kerran ja yhteiskunnan sekä asikkaiden varoilla. Tämän on valtiovaltakin jo siunannut. Aikaa ja rahaahan se toki vaatii, mutta tällä kurjistamispolitiikalla täytyy ensin saada olemassaolevat ja toimivat verkkoinvestoinnit kalliiksi sekä vähemmän taloudelliseksi ylläpitää.
TeliaSoneran onneksi ilmaiseksi saatuja verkkoja ei kuitenkaan tarvitse lahjoittaa kilpailijoille tai osuuskunnille, vaan sallitaan purku jäljellä jääneiden kuluttajien rahoilla.
ADSL yhteys antaa kuitenkin sen mitä luvataan. Lupauksissa on mm. että 8/1M yhteys toimii aina vähintään 2M nopeudella ja 24M yhteys aina vähintään 8M nopeudella. Vastaavia lupauksia 3G-kaistoissa ei ole. Vain lupauksia että nopeus aina enintään 3,6M tai vastaavaa ;O)
Tekniikka todennäköisesti sallii nopeuden noston sinunkin tapauksessa mutta viestinäministeriön TeliaSoneralle sallima kurjistamispolitiikka estää nopeuden nostot, uusien liittymien avaukset ja määräaikaiset sopimukset=kohtuullistetu kuukausihinnat. Ainoa mikä sallitaan on hintojen nosto kipukynnykselle ja ylikin.
Toisaalta sivuilla kerrotaan että ADSL yhteyksistä on pakko luopua mutta johtajien ja Ministeriön suulla on sanottu että olemassaolevia sopimuksia tahi yhteyksiä ei saa heikentää asiakkaan tappioksi. Mitään ilmoitusta ei ole tullut kuinka allekirjoittaneen 24/1M laajakaista korvataan langattomalla yhteydellä. Määräaikainen sopimus on estetty ja hintaa on nostettu. Aluksi 51e/kk, sitten 59e/kk ja nyt viimeinen vuosi 79,90e/kk. Luvataan tarjouksia mutta mitään ei kuulu. Kaksinaamaista peliä. Kuuluu ehkä ruotsalaiseen yrityskulttuuriin?? Ainakin Vattenfall tuntuu aika samalaiselta ulospäin.
Suomenlahden takana kuitenkin huomattiin että lankapuhelinliittymät ovat vähenemässä uhkaavasti ja haja-asutusalueiden tuotot eivät pysy taajama-alueiden perässä. Lisäksi ulkoistettu asennustoiminta osoittautui olemattoman dokumentoinnin myötä todella kalliiksi vaihtoehdoksi.
Niinpä ainoa keino on laittaa toimiva verkko uusiksi taas kerran ja yhteiskunnan sekä asikkaiden varoilla. Tämän on valtiovaltakin jo siunannut. Aikaa ja rahaahan se toki vaatii, mutta tällä kurjistamispolitiikalla täytyy ensin saada olemassaolevat ja toimivat verkkoinvestoinnit kalliiksi sekä vähemmän taloudelliseksi ylläpitää.
TeliaSoneran onneksi ilmaiseksi saatuja verkkoja ei kuitenkaan tarvitse lahjoittaa kilpailijoille tai osuuskunnille, vaan sallitaan purku jäljellä jääneiden kuluttajien rahoilla.
ADSL yhteys antaa kuitenkin sen mitä luvataan. Lupauksissa on mm. että 8/1M yhteys toimii aina vähintään 2M nopeudella ja 24M yhteys aina vähintään 8M nopeudella. Vastaavia lupauksia 3G-kaistoissa ei ole. Vain lupauksia että nopeus aina enintään 3,6M tai vastaavaa ;O)
Tekniikka todennäköisesti sallii nopeuden noston sinunkin tapauksessa mutta viestinäministeriön TeliaSoneralle sallima kurjistamispolitiikka estää nopeuden nostot, uusien liittymien avaukset ja määräaikaiset sopimukset=kohtuullistetu kuukausihinnat. Ainoa mikä sallitaan on hintojen nosto kipukynnykselle ja ylikin.
Toisaalta sivuilla kerrotaan että ADSL yhteyksistä on pakko luopua mutta johtajien ja Ministeriön suulla on sanottu että olemassaolevia sopimuksia tahi yhteyksiä ei saa heikentää asiakkaan tappioksi. Mitään ilmoitusta ei ole tullut kuinka allekirjoittaneen 24/1M laajakaista korvataan langattomalla yhteydellä. Määräaikainen sopimus on estetty ja hintaa on nostettu. Aluksi 51e/kk, sitten 59e/kk ja nyt viimeinen vuosi 79,90e/kk. Luvataan tarjouksia mutta mitään ei kuulu. Kaksinaamaista peliä. Kuuluu ehkä ruotsalaiseen yrityskulttuuriin?? Ainakin Vattenfall tuntuu aika samalaiselta ulospäin.
sutter1 kirjoitti: En oikein tiedä miten vastata koko asiaan, haja alueiden palvelut aiotaan selvästi joko täysin minimoida, tai jopa tehdä käytännössä niin surkeiksi että niiden käyttö on periaatteessa mahdotonta. Esimerkiksi haja alueella missä olen itse, tälläkin hetkellä toimiva kiinteä yhteys siis tuottaa vain sen 1mgbittiä mikä ei esimerkiksi periaatteessa ei riitä edes YouTubin videoiden katseluun. Siis kun olen testannut linjan se ei juuri koskaan anna enempää kuin 0.8, vaikka sopimus on tehty per 1Mgbt. Upload on vain .25 vaikka sopimus on tehty .5. Joo tiedän, sopimus myös sanoo että nämä luvut ovat teoreettisia-hah! No miksei myös laskutukseni ole teoreettisia?
Kaikesta näkee sen että operaattorit yrittävät laittaa haja asutus henkilöt täysin mottiin, ilman mahdollisuutta käyttää esim internettiä niinkuin se on nykyisin suunniteltu, tai siten kuin sen tulevaisuus selvästi osoittaa. Ja se ei varmasti osoita sitä että pienempi nopeus tulee riittämään myös parin vuoden päästä. Kaikki nykyiset ohjelmien tekijät ja muut tekniikan suunnittelijat lisäävät koko ajan netin syvyyttä erilaisilla teknisillä uutuuksilla. Uutuksilla joista hyvin nopeasti tulee normeja. Kuten esim YouTube. Tällä hetkellä esim, YouTube ohittaa jopa Googlenkin hakukoneena! Kuitenkin sen katsominen on periaatteessa mahdotonta 1mgb nopeuksilla.
Toinen vaihto ehto mitä on tarjottu on yritys palvelut?! Aivan uskomatonta! Yrityspalvelut siis ovat edelleenkin vain sama yhteys joka voidaan säätää kuten asiakas haluaa, mutta siitä joutuu maksamaan aivan kohtuuttoman hinnan. Jopa niin että jos olisi kysymyksessä pien yrittäjä, niin maksu lohkaisisi kohtuuttoman suuren osan budjetista. Mutta pointti tässä onkin se, että yritetään kääntää yksityinen asiakas yrityspalvelun puolelle missä asiakasta sitten voi rahastaa täysin kohtuuuttomasti. Aivan sanoo operaattori, siihen hintaan kuuluu muitakin palveluja, niin se ymmärretään mutta ei sitä että ne on pakko ostaa-tai muuten ei saa yritykselle suunniteltua netti nopeutta.
En voi yksinkertaisesti ymmärtää miksi esim. haja alueella asuvat ihmiset tämän hyväksyvät? Internet on täysin verrattavissa maantieverkostoon, ja kuten maantieverkostokin, se viedään sinne missä ihmisetkin ovat. Ja nopeuden mahdollistaminen ei ole paljotikaan kysymys muusta kuin tukiasemista. Niin ne varmaan maksavat jotain. Mutta kuten tiemmekin, ne voidaan jyvittää kaikkien kansalaisten kesken. Se ei lisäisi kuin euron tai kaksi ihmisten laskuun, sillä ei ole mitään käytännön merkitystä.
Mutta kuten uskon niin operaattorit eivät tähän lämpene, koska em. kiristyspolitiikalla he saavat haja asutuista alueista monenkertaisen maksun. Eli he siis pyrkivät maksimoimaan tulot taajamiilla mutta todella lyövät rahoiksi haja asutus alueilla.
Mielestäni tämä on törkeää hyväksikäyttöä koska internet, siinä kuin maantieverkostokin, on pakko olla saatavilla, muuten erakoituisi aivan täysin. Ja tietenkin korruptoituneet politiikot eivät tässä juuri auta, heillä on oma agendansa asiassa.
Kiitos palautteestasi.
Harvaan asutuilla alueilla etäisyydet asiakkaalta keskuksillemme voivat olla pidempiä kuin tiheämmin asutuilla alueilla. Puhelinlinjan etäisyys asiakkaan asunnolta keskukselle vaikuttaa suoraan siihen, mikä nopeusluokka esimerkiksi Sonera Laajakaista ADSL -liittymässä on mahdollista saada ja mikä nopeusluokka linjalla voi toimia luotettavasti. Tämä voi olla vaikuttavana tekijänä myös liittymäsi kohdalla.
Liittymiemme nopeudet ovat tosiaan teoreettisia maksiminopeuksia ja liittymien käytännön tiedonsiirtonopeus jää aina hieman teoreettisista maksiminopeuksista, johtuen datasiirron tekniikoista. Asiasta löytyy tietoa kunkin liittymätyypin palvelukuvauksista (esim. Sonera Laajakaista ADSL:n palvelukuvaus löytyy täältä).
Kertomasi upload- nopeus 0.25 Mbits tuntuu kuitenkin hieman liian alhaiselta liittymässäsi. Jos käytössäsi on ADSL -yhteys, kannattaa käydä vielä läpi tämä ADSL -yhteys hidastelee -ohjeemme. Jos liittymän lähetys nopeus jatkuu kuitenkin saman luokkaisena, vaikka käyt ohjeen toimenpiteet läpi, asiasta kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme 0206 90101 (pvm/mpm).
Yrityksille joissa tietoliikenneyhteyksien on toimittava mahdollisimman luotettavasti ja viankorjauksen tapahduttava mahdollisimman nopeasti, suositellaan käyttöön yritysliittymiä. Monissa yritysliittymätyypeissä, asiakkaan toimitilaan tuotava päätelaite on Soneran omistuksessa ja Sonera vastaa laitteen oikeasta toiminnasta ja ylläpidosta. Yritysliittymissä voidaan myös sopia kuluttajaliittymiä tarkemmin, missä ajassa liittymän ongelmatilanne on viimeistään selvitettävä mahdollisissa vikatilanteissa. Yritysliittymät ovat myös paremmin räätälöitävissä yrityksen tarpeisiin sopiviksi kuin kuluttaja-asiakkaille suunnatut liittymät.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.