Laajakaista katkeilee useita kertoja päivässä Rovaniemellä



Näytä ensimmäinen kirjoitus

207 kommenttia

Nettini nopeus on jo 100/5. Keskittäkää se kaistan jakaminen paremmin niille jotka siitä välittävät.

Netti on taas pätkinyt 2-10 minuutin välein lauantaina 25.12 ja sunnuntaiaamuna 26.12. Kun käynnistän modeemin uudelleen niin tietokone ilmoittaa, että dns-palvelin ei vastaa ja modeemin uudelleenkäynnistys jumittaa uplink-valoon. Noin 20-30 minuutin päästä netti alkaa toimimaan, mutta huonolla menestyksellä.

Aika suuren kynnyksen takana on vikailmoituksen tekeminen, koska on erittäin mahdollista, että netti toimii väliaikaisesti (ylläri) juuri kun asiaa tarkistetaan. Sitten menee satasen tippi soneralle ja asiakkaalla on paha mieli.
En tiedä, onko vian syy sama, mutta vastaavanlaista ongelmaa myös minulla samoilla seuduilla (Rovaniemi, Rantavitikka/Viirinkangas).

Nyt talven tultua yhteys aina säännöllisen epäsäännöllisesti poikki, palautuu itsestään. Joidenkin katkosten yhtydessä pingi menee perille Soneran gatewaylle asti, mutta mikään muu ei vastaa. Vikailmoituksen tein heti, kun yhteys alkoi pätkimään, huoltomies sanoi toki ilmojen ja pakastumisen osin vaikuttavan, ja sääti signaalitasoa paremmaksi, mutta ei tällä käytännön vaikutusta kuitenkaan ollut.

Viimeksi vastaavaa ongelmaa olikin melko tarkalleen vuosi sitten, täysin ilman katkoksia muistaakseni menikin koko tämä väli.

Uusi vikailmoitus lienee ainoa vaihtoehto.

Soneralle yksi kysymys: vaihdoin aikoinani ADSL-yhteydestä tähän kaapeliin. Saakohan kyseistä yhteyttä vielä osoitteeseeni? Se ei pätkinyt koskaan, ja on varmaankin ainakin hitaammilla yhteysnopeuksilla luotettavin täällä pohjoisessa?
Vuosi sitten ei ollut minulla samanlaista ongelmaa kuin nyt. Tosin en omistanut 100/5 yhteyttä silloin. Vaikuttaakohan tämä vain nopeimpiin yhteyksiin? Aika erikoista jos tämä johtuu vain pakkasesta. Eihän talvi lapissa ole kuitenkaan mitään mullistavaa tai erikoista.

Toisin sanoen: pistäkää se dns-palvelin sinne patterin viereen. Aivan sama jos teillä tulee kylmä. Ostakaa vaikka uusi patteri.

@ekonttan:

Kerro mitä uuden vikailmoituksen yhteydessä selviää. Itse en uskalla.
Ehtihän toi viime viestistä asti hyvin toimia.
Mukava tulla joululomilta toimivan netin ääreen.
Ping-isäntä: www.sonera.fi [194.251.244.241] 1024 tavua tietoja:
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=30 ms TTL=248
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=30 ms TTL=248
Pyyntö aikakatkaistiin.
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=32 ms TTL=248
Pyyntö aikakatkaistiin.
Pyyntö aikakatkaistiin.
Pyyntö aikakatkaistiin.
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=30 ms TTL=248
Pyyntö aikakatkaistiin.
Pyyntö aikakatkaistiin.
Pyyntö aikakatkaistiin.
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=29 ms TTL=248
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=28 ms TTL=248
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=30 ms TTL=248
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=30 ms TTL=248
Pyyntö aikakatkaistiin.
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=28 ms TTL=248
Pyyntö aikakatkaistiin.
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=29 ms TTL=248
Vastaus isännältä 194.251.244.241: tavuja=1024 aika=30 ms TTL=248

Ping-tilastot 194.251.244.241:
Paketit: Lähetetty = 20, Vastaanotettu = 11, Kadonnut = 9
(45% hävikki),
Arvioitu kiertoaika millisekunteina:
Pienin = 28 ms, Suurin = 32 ms, Keskiarvo = 29 ms


Eipä tässä muuta. Pingi on ainakin kohillaan.
Kaapeli 100/5 ja olen tehnyt viimeisen kuukauden aikana ainakin 3kpl vikailmoituksia, mutta sonera ei ole tehnyt asialle mitään.

Ja vikanahan on pätkiminen, modeemi kadottaa ip-osoitteen ja löytää sen 10min-20min kuluessa ja toimii taas hetken.

Haluan hitaan ja turvallisen ADSL-yhteyteni takaisin. Olen tätä useasti jo pyytänyt mutta tyypit vain mutisee ja yhdistää jonnekkin missä ei ikinä vastata.
Ainakin parilla kaverilla menee melkein aina yhteys samaan aikaan poikki kuin minulla. Heillä kummallakin on 10/2 ja minulla on 100/5. Asumme kaikki kerrostalossa. Eräällä toisella on 24 megan yhteys (kerrostalo) ja toisella 2 megan yhteys (omakotitalo). Heillä ei ole mennyt netti poikki.

Ehkä se laite tai jokin joka jakaa nettiä 10 ja 100 megan yhteyksille on epäkunnossa?
vaara kirjoitti:
Kaapeli 100/5 ja olen tehnyt viimeisen kuukauden aikana ainakin 3kpl vikailmoituksia, mutta sonera ei ole tehnyt asialle mitään.


Liittymäsi on alueella, jonka verkon toiminta on tarkkailussa ja tiettyjä muutoksia on tehty. Yksittäisten kaapelilaajakaistaliittymien vikailmoitukset ovat siitä huolimatta tarpeellisia, sillä ne kertovat missä ja miten yhteyden häiriöt ilmenevät. Tämän tyyppinen "piilevä" verkkovika tulee Soneran tietoon juuri käyttäjien vikailmoitusten perusteella.
Tietovallu kirjoitti:
Ehkä se laite tai jokin joka jakaa nettiä 10 ja 100 megan yhteyksille on epäkunnossa?


Kaapelitelevisioverkon laajakaistaliittymissä verkon häiriöistä johtuvat ongelmat koskevat tyypillisesti tietyllä rajatulla verkkoalueella olevia liittymiä. Liittymän nopeusluokalla sinänsä ei ole tähän asiaan merkitystä, vaikkakin 100/5M-nopeusluokka toimii EuroDOCSIS 3.0 standardilla ja on siinä mielessä eri asemassa muihin nopeusluokkiin nähden. Suurimmassa nopeusluokassa verkon häiriöt todennäköisesti ensimmäisenä näkyvät. Samojen verkkolaitteiden kautta eri nopeusluokkien kaapelilaajakaistat tietyllä alueella kuitenkin liikennöivät.
Onko tämän "laajakaista pätkii/tahmaa/ei toimi" episodin kanssa tehty Rovaniemellä mitään? Vikailmoituksia on ilmeisesti saatu pitkin kaupunkia.
juppe kirjoitti:
Onko tämän "laajakaista pätkii/tahmaa/ei toimi" episodin kanssa tehty Rovaniemellä mitään? Vikailmoituksia on ilmeisesti saatu pitkin kaupunkia.


Kovastihan tuo Tapio tuossa väittää että olisi tehty, mutta uskoo kuka haluaa. Pätkii, hidastelee, pingit taivaissa...
Tapio kirjoitti:
[quote="Tietovallu":2lwy4cb9]Ehkä se laite tai jokin joka jakaa nettiä 10 ja 100 megan yhteyksille on epäkunnossa?


Kaapelitelevisioverkon laajakaistaliittymissä verkon häiriöistä johtuvat ongelmat koskevat tyypillisesti tietyllä rajatulla verkkoalueella olevia liittymiä. Liittymän nopeusluokalla sinänsä ei ole tähän asiaan merkitystä, vaikkakin 100/5M-nopeusluokka toimii EuroDOCSIS 3.0 standardilla ja on siinä mielessä eri asemassa muihin nopeusluokkiin nähden. Suurimmassa nopeusluokassa verkon häiriöt todennäköisesti ensimmäisenä näkyvät. Samojen verkkolaitteiden kautta eri nopeusluokkien kaapelilaajakaistat tietyllä alueella kuitenkin liikennöivät.[/quote:2lwy4cb9]

No loogistahan se on että nopeimpia yhteyksiä karsitaan ensimmäisenä. Eniten maksava asiakas kärsii eniten, jepa.
Tietovallu kirjoitti:
No loogistahan se on että nopeimpia yhteyksiä karsitaan ensimmäisenä.


Kyse ei ole mistään tietoisesta "karsimisesta". Suurimmissa nopeusluokissa verkon häiriöt vain näkyvät yleensä ensimmäisenä, koska niissä yksittäisen liittymän siirtotien kapasiteetti on kokonaan käytössä (käytettävän verkkotekniikan puitteissa) ja yhteyden toiminalle ei jää yhtä paljon "pelivaraa" kuin pienemmän nopeusluokan liittymälle.
Sama vika minullakin täällä Viirinkankaalla. 100/5 sekä kaapelimodeemi käytössä ja ongelmat ovat käyneet jo todella suuriksi. Ennen 10/2 -liittymällä riitti, kun purkin nollasi muutaman päivän välein, mutta nyt tämä uusi purkki ei toivukaan sellaisesta. Oma kaapelimoodemini ei ole saanut yhteyttä palvelimeen eilisen iltapäivän jälkeen. Onneksi oli nettitikku, että pystyy edes jotenkin töitä hoitamaan.

Itselläkin tuo yhteys on alkanut pätkimään nyt viimeisen viikon aikana enemmän, mikä on myös aika raivostuttavaa. Toivottavasti tuo modeemi tuosta heräisi. Buutannut sitä jo kymmenisen kertaa ja yrittänyt antaa sen käynnistyä. Ei lähde käyntiin edes parin tunnin odottelun jälkeen, jonka jälkeen olen taas sen buutannut.. huokaus.. Mikäs tässä avuksi?
Rantavitikka / Viirinkangas alueella ollut netti poikki eilisillasta 19.00 - 10.30. Modeemi ei millään tahtonut nousta linjoille kuin nyt vasta aamulla. Noin viikko sitten samantyyppinen vika samalla alueella...

Joudun käyttämään internetyhteyttäni myös etätöiden tekoon, mitä väylää pitkin voin hakea korvauksia menetyksistäni?
juppe kirjoitti:
Rantavitikka / Viirinkangas alueella ollut netti poikki eilisillasta 19.00 - 10.30. Modeemi ei millään tahtonut nousta linjoille kuin nyt vasta aamulla. Noin viikko sitten samantyyppinen vika samalla alueella...

Joudun käyttämään internetyhteyttäni myös etätöiden tekoon, mitä väylää pitkin voin hakea korvauksia menetyksistäni?


Samalla alueella oli netti poikki eilen illalla n. 21.00 alkaen. Aamulla yhteys taas toimi. Ongelmia on ollut marraskuusta lähtien. Ei kyllä huvita kohta maksaa täyttä hintaa pätkivästä yhteydestä. Voisiko asialle tehdä jotakin kun monella muullakin on samoja ongelmia?
Tapio kirjoitti:
[quote="Tietovallu":11fpqtke]No loogistahan se on että nopeimpia yhteyksiä karsitaan ensimmäisenä.


Kyse ei ole mistään tietoisesta "karsimisesta". Suurimmissa nopeusluokissa verkon häiriöt vain näkyvät yleensä ensimmäisenä, koska niissä yksittäisen liittymän siirtotien kapasiteetti on kokonaan käytössä (käytettävän verkkotekniikan puitteissa) ja yhteyden toiminalle ei jää yhtä paljon "pelivaraa" kuin pienemmän nopeusluokan liittymälle.[/quote:11fpqtke]

Aivan sama se minulle on, että miten toisilla toimii netti. Sama asia eri näkökulmasta.

rarola kirjoitti:
[quote="juppe":11fpqtke]Rantavitikka / Viirinkangas alueella ollut netti poikki eilisillasta 19.00 - 10.30. Modeemi ei millään tahtonut nousta linjoille kuin nyt vasta aamulla. Noin viikko sitten samantyyppinen vika samalla alueella...

Joudun käyttämään internetyhteyttäni myös etätöiden tekoon, mitä väylää pitkin voin hakea korvauksia menetyksistäni?


Samalla alueella oli netti poikki eilen illalla n. 21.00 alkaen. Aamulla yhteys taas toimi. Ongelmia on ollut marraskuusta lähtien. Ei kyllä huvita kohta maksaa täyttä hintaa pätkivästä yhteydestä. Voisiko asialle tehdä jotakin kun monella muullakin on samoja ongelmia?[/quote:11fpqtke]


Oli taas 5.1 1.45-2.10 poikki. Oli itselläkin samoihin aikoihin poikki tämä netti. Kyllä taitaa olla soneralla epäpätevää porukkaa jos ei tollaisessa ajassa saa ongelmaa havaittua ja korjattua, kun kerta pelkästään havaitsemiseen menee heidän mukaansa jopa 30 minuuttia?
Edelleenkin olen vailla vastausta esittämääni kysymykseen:

Käytän internetyhteyttäni etätöiden tekemiseen, mitä väylää pitkin voin hakea korvausta tämän yhteyden pätkimisen johdosta. Korvaushakemuksen tukena tekemäni vikailmoitukset.
juppe kirjoitti:
Joudun käyttämään internetyhteyttäni myös etätöiden tekoon, mitä väylää pitkin voin hakea korvauksia menetyksistäni?


Asiakaspalvelun kautta.
Pari viikkoa oli netti ihan ok, mut nyt on taas muutama päivä ollut niin, että joka ilta pingit pomppii sietämättömästi tyyliin 30->150->30.
@Krisu.

Sama vika ku mulla ollu ton 100/10 kanssa.. yön ja aamun toimii ihan normaalisti ja jostain syystä aina iltapäivästä alkaa pingit pomppii ja hermot menee. Täytyy käyttää modeemia sonera pisteessä jos vika olis siellä ennenku voi tehä vikailmoituksen.. tai jos se vika onki siellä niin onneksi on sopimusta soneran kanssa vielä jäljellä ja saavat sponsaa mulle uuven modeemin
Samat ongelmat jatkuu, on se kumma ettei vikaa saada korjattua.

Netgear modeemi tuli surinalta ilmaiseksi eikä heillä ole ilmeisesti mitään halua testata tai korjauttaa modeemia vaikka väittävät että vika olisi siinä.
vaara kirjoitti:
Netgear modeemi tuli surinalta ilmaiseksi eikä heillä ole ilmeisesti mitään halua testata tai korjauttaa modeemia vaikka väittävät että vika olisi siinä.


Liittymäsi kahdessa viimeisessä vikailmoituksessa vika on ollut selkesti verkon puolella, ei modeemissa. Onko joku Soneralta kertonut sinulle että vika olisi ollut kaapelimodeemissasi, vai perustuukö väitteesi siihen, että aina vikailmoituksen yhtydessä pyydetään varmistamaan että omat laitteet ovat kunnossa?
Ounasvaaran suunnassa aivan samat ongelmat, jos netti toimii niin ping vaihtelee jatkuvasti 30-150 välillä. Netti ollut poikki viimeksi eilen illalla ja nopeusongelmia ollut tänään pitkin päivää. Nettiyhteyttä kokeiltu myös toisella modeemilla ja kolmella eri tietokoneella (yksi kone alta kuukauden vanha) mutta ongelmat eivät ole kadonneet. Joten omissa vehkeissä tuskin on vikaa. Eikä opiskelijana ole varaa maksaa sadan euron asentaja käyntejä.

Liittymä on Extra 10/2M kaapeli.

E. Vikailmoitus jätetty toivottavasti ei sitä laskua paukahda.
Tapio kirjoitti:
[quote="vaara":3onla3xc]Netgear modeemi tuli surinalta ilmaiseksi eikä heillä ole ilmeisesti mitään halua testata tai korjauttaa modeemia vaikka väittävät että vika olisi siinä.


Liittymäsi kahdessa viimeisessä vikailmoituksessa vika on ollut selkesti verkon puolella, ei modeemissa. Onko joku Soneralta kertonut sinulle että vika olisi ollut kaapelimodeemissasi, vai perustuukö väitteesi siihen, että aina vikailmoituksen yhtydessä pyydetään varmistamaan että omat laitteet ovat kunnossa?[/quote:3onla3xc]

Onhan sieltä väitetty että vika olisi modeemissa. Joka kerta on uhkailtu 100€ laskulla jos asentaja tekee turhan käynnin, jännä juttu että sitä asentajaa ei ole kertaakaan täällä näkynyt tai edes soittanut. Ainoa tieto mitä tulee on "liittymänne vika on korjattu"

Itse en epäile modeemin olevan viallinen koska tältäkin keskustelupalstalta voi lukea kaapelin ongelmista rovaniemellä.

Mutta liittymänäi pitäisi nyt vaihtua takaisin ADSL ja pitää toivoa että se toimii yhtä hyvin mitä ennenkin, oli toinen ja viimeinen kerta kun kaapelin erehdyin ottamaan.

Ja Tapiolle, laitappa tämä helmikuun laskukin hyvitykseen niin ei tarvi turhia soitella sinne.
vaara kirjoitti:
Ja Tapiolle, laitappa tämä helmikuun laskukin hyvitykseen niin ei tarvi turhia soitella sinne.


Keskustelupalstan kautta ei hyvityspyyntö mene perille, mutta palvelupyytölomakkeella voisi onnistua paremmin.

Vastaa