Skip to main content
Olen käyttänyt teidän laajakaistaa muutaman viikon ajan ja nettiyhteys pätkii tuon tuostakin. Minulla on IBM T41 läppäri ja kaikki pitäisi olla ok koneellani. Wireless Network Connection tila on päivällä Excellent mutta illalla tila on VERY GOOD. Mistä johtuu, että laajakaistan singnaali on VERY GOOD kun linjan pitäisi olla koko ajan EXCELLENT. Miten saamme laajakaistan toimimaan virheettömästi?
Langattoman yhteyden tilalla tarkoitetaan nimenomaan yhteyttä modeemisi ja tietokoneesi välillä. Yleensä tuollainen heittely ei vaikuta yhteyden toimintaan millään tavalla mutta jos tuntuu että illalla yhteys esimerkiksi on hitaampi kuin päivällä ja yhteys pätkii satunnaisesti, voi modeemista esimerkiksi kokeilla vaihtaa langattoman yhteyden kanavaa/taajuutta toiseen. Voi olla että ilta-aikaan alueella on joitakin muita laitteita linjalla, mitkä saattavat langatonta yhteyttä hieman häiritä.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Kiitoksia pikaisesta vastauksesta. Olen kokeillut kaapelilla ja ilman ja aina sama ongelma. Meillä on Zyxel p-660HW-D1 purkki. En löytänyt ulkoisesti mitään kanava/taajuus "näppäintä". Mistä voi vaihtaa taajuuden "lennosta"?

Aikaisemmin meillä oli Elisan liittymä ja vastaavanlainen ADSL-purkki firman puolesta ja meillä oli tosi tosi harvoin ongelmia linjojen kanssa. Liittymää käytin aina langattomana.
WLAN-yhteyden kanava vaihdetaan WLAN-tukiaseman eli tässä tapauksessa ADSL-modeemin hallinnasta. Ohje toimenpiteeseen löytynee modeemin käyttöohjeesta tai esimerkiksi Zyxelin tuesta. Toimenpide voi auttaa jos ongelmana on se että WLAN-yhteyden laatu vaihtelee kellonajasta riippuen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kanavan taajuutta muutettu. Valitettavasti mitään muutosta ei tapahtunut. Langaton ja langallinen netti pätkii edelleen koko ajan. Mikä neuvoksi ?
ADSL-yhteyden katkomisen vianrajaamiseen on artikkeli Ohjeet ja vinkit - sivuilla.

Lyhyesti ADSL-yhteyden katkomisesta:
- Jos modeemin DSL-valo sammuu tai alkaa vilkkumaan hitaasti ja tasaisesti, katkeaa ADSL-yhteys.
- Jos DSL-valo pysyy päällä tai vilkkuu nopeasti, ei ADSL-yhteys katkea.

Syynä ADSL-yhteyden katkeamiselle voi olla:
- Käytössä jatkojohto ADSL-kaapelissa
- Huonokuntoinen ADSL-kaapeli (heikko liitos)
- Talon puhelinkaapeloinnissa vikaa
- Vika puhelinkaapeloinnissa jossain talon ja puhelinkeskuksen välissä

Vianselvitys aloitetaan poistamalla mahdollinen jatkojohto ADSL-kaapelista. Sen jälkeen tarvittaessa testaamalla toisesta puhelinpistokkeesta. Seuraavaksi testi toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla. Ellei vain aiheuttajaa saa näin rajattua eli katkoo edelleen, tee liittymästä vikailmoitus Soneralle.

WLAN-yhteyden katkonta tapahtuu oman WLAN-tukiaseman ja tietokoneen välillä. Jos WLAN-kanavan vaihtaminen ei auttanut, olisi tässäkin hyvä testata toisella ADSL-modeemilla koska se (Zyxel P-660HW-D1) toimii ilmeisesti myös WLAN-tukiasemana.

Asiakkaan oman WLAN-verkon toimintaan ei Soneralta pystytä vaikuttamaan, mutta ADSL-yhteyden verkosta johtuvien häiriöiden korjaus kuuluu meille.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa