Skip to main content

Laajakaista pätkii pahasti Helsingin Vuosaaressa

  • December 11, 2014
  • 3 kommenttia
  • 3 katselukertaa

Hei,

syksyllä 2012 tilaamani 10Mb/s laajakaista alkoi noin viikko sitten pätkiä urakalla.
Eli: välillä yhteys toimii moitteettomasti, mutta korkeintaan muutaman minuutin ajan,
jonka jälkeen mikään ei mene läpi (esimerkiksi kun kokeilee pingillä) muutamaan minuuttiin,
ja välillä jopa puoleen tuntiin. Sitten yhteys taas palaa muutamaksi minuutiksi, jolloin kaikki toimii
moitteettomasti, ja sitten taas täydellinen stoppi.

Webissä surffaillessa nämä näkyvät sitten erilaisina virheinä, kuten että DNS-palvelinta ei löydy, tai connection timeout, jne. Tämä alkaa käydä todella ärsyttäväksi, koska en pysty tämän takia tekemään kotoani niitä hommia, joita pitäisi.

Modeemina on Zyxel P-660HN-T1A, ja sinne saakka yhteys toimii hyvin, niin langattomasti kuin langallisestikin. Kaikki valotkin palavat.

Osoite on Neitsytsaarentie 2, 00960 HELSINKI. Jätin myös juuri vikailmoituksen melkoisen ärsyttävän automaattipuhejärjestelmänne kautta, jossa ensimmäiseksi uhataan asiakasta satasen sakkomaksulla, mikäli vika onkin hänen modeemissaan. (Modeemihan on Soneran toimittama! Lisäksi en ymmärrä, mistä yhtäkkiä hankkisin toisen modeemin, jolla testaisin linjaa.)

Olisin jo vaihtanut koko liittymän toimivampaan palveluntarjoajaan, jos keksisin miten pääsen tästä Soneran liittymästä eroon. Esimerkiksi voiko modeemin lähettää vaikka postilla jonnekin?

3 kommenttia

  • May 17, 2013
Hei Krk,

Ikävä kuulla että yhteydessä on ongelmaa. Hyvä että olit vikailmoitusta jo tuosta laittanut. Toivotaan että ongelma saadaan mahdollisimman pikaisesti kuntoon.Vaikka modeemi on meiltä tullut niin se on asiakkaan omaisuutta. Myös modeemin testaaminen jää käyttäjän vastuulle. Ei ole välttämättä tarpeellista hankkia toista modeemia testattavaksi. Voit testata oman modeemisi toisaalla.

Helsingissä ADSL modeemin testaaminen onnistuu esim. Itäkeskuksen Sonera kaupassa. Espoossa testaaminen onnistuu Sonera kaupassa Iso-Omenassa.

Mikäli modeemissa on vikaa ja laitteessa on takuuta jäljella, niin laite toki vaihdetaan siinä tapauksessa.

Jos asentaja käy toteamassa modeemin vian ja laitteita ei ole testattu, niin siinä tapauksessa asentajan käynnistä voi tulla maksu.

  • May 18, 2013
Ihan aikuisten oikeasti: vaikka olette noin muodollisesti onnistuneet siirtämään modeemin minun nimiini, niin silti EI mielestäni ole minun vastuullani ruveta "varmuuden vuoksi" ensin ränkkäämään sen asetuksia ja päivittelemään uusia firmware-versioita, jne. ennenkuin lupaatte selvittää asiaa enempää, varsinkin kun se viime lauantaihin asti toimi 100-prosenttisen hyvin, eikä sille mitään ole tehty, ja 99% varmuudella vika on modeemista keskukseen päin.

Vaikka olen jonkin sortin ATK-ammattilainen itsekin, niin olen lopen kyllästynyt moiseen turhaan työhön, ja voin kuvitella mitä tavallinen "tavis-asiakas" miettii ohjeistanne, että ennenkuin teette mitään, asiakkaan pitäisi kokeilla toista modeemia, vaihdella sen asetuksia, jne. Eli syyllistäkää viasta ensin asiakas ja "hänen modeeminsa", näinhän se onnistuu!

Suljen tämän liittymän heti maanantaina, ja tutkin löytyykö esimerkiksi Saunalahdelta toimivampi liittymä. Kuulemma ainakin virhetilanteisiin sieltä saa oikeaa palvelua.


Terveisin,

A.K.

Ja huvittavaa: äskeisen vikailmoituspuheluni jälkeen sain numerosta 18148 viestin:
"Soitit äsken Soneran asiakaspalveluun. Kuinka hyvin asiasi hoidettiin? Vastaa asteikolla 0 - 10
(0= erittäin huonosti, 10 = erittäin hyvin)."
Kun yritän vastata 3 (koska vaikka firman viankäsittelypolitiikka on syvältä, niin ainakin puhelimessa puhunut henkilö oli suhtkoht ystävällinen), niin kännykkäni vastaa: "Viestin välitys epäonnistui!".

  • May 20, 2013
Hei krk

krk kirjoitti:
IVaikka olen jonkin sortin ATK-ammattilainen itsekin, niin olen lopen kyllästynyt moiseen turhaan työhön, ja voin kuvitella mitä tavallinen "tavis-asiakas" miettii ohjeistanne, että ennenkuin teette mitään, asiakkaan pitäisi kokeilla toista modeemia, vaihdella sen asetuksia, jne. Eli syyllistäkää viasta ensin asiakas ja "hänen modeeminsa", näinhän se onnistuu!


Ymmärrän kyllä että modeemin testaaminen voi olla joskus haastavaa.

Tietenkään tarkoituksena ei ole syyllistää ketään. Otamme kyllä vikailmoituksen vastaan vaikka modeemia ei ole testattu, mutta silloin turha asentajan käynnin maksun riski siirtyy asiakkaalle. Modeemin testaus jää asiakkaalle, koska laite on asiakkaan. Modeemi kyllä toimitetaan meiltä, mutta emme millään voi taata sen toimivuutta. Modeemi ei ole meidän valmistama tai mitenkään muutenkaan kytköksissä meihin. Takuuvaihdot onnistuu meidän kautta, jos modeemi todetaan vialliseksi.

krk kirjoitti:
Suljen tämän liittymän heti maanantaina, ja tutkin löytyykö esimerkiksi Saunalahdelta toimivampi liittymä. Kuulemma ainakin virhetilanteisiin sieltä saa oikeaa palvelua.


Harmi että olet tullut tähän ratkaisuun. Jos ongelma on modeemissa sama ongelma jatkuu tietenkin toisenkin operaattorin liittymässä. Tässä vaiheessa on mahdotonta sanoa, onko vika modeemissa vai linjassa. Suosittelen edelleenkin testaamaan modeemin ja jättämään asiasta vikailmoituksen, jos ongelma jatkuu. Näin voit olla 100% varma, että sinulle ei tule ylimääräisiä kuluja.

krk kirjoitti:
Ja huvittavaa: äskeisen vikailmoituspuheluni jälkeen sain numerosta 18148 viestin:
"Soitit äsken Soneran asiakaspalveluun. Kuinka hyvin asiasi hoidettiin? Vastaa asteikolla 0 - 10
(0= erittäin huonosti, 10 = erittäin hyvin)."
Kun yritän vastata 3 (koska vaikka firman viankäsittelypolitiikka on syvältä, niin ainakin puhelimessa puhunut henkilö oli suhtkoht ystävällinen), niin kännykkäni vastaa: "Viestin välitys epäonnistui!".


Kyselyn pitäisi toimia normaalisti. Ilmeisesti järjestelmässä on tapahtunut jokin virhe.