Skip to main content
Pari viikkoa sitten tein uuden laajakaista sopimuksen, ja vaihdoin Soneran vanhan 24m laajakaistan tehokkaamaan "Laajakaista Valokuitu / VDSL2 50-100M". Seuraus on kuitenkin ollut se, että nettiyhteys on entistä hitaampi. Kun testaan sen, niin download on n 5m, korkeintaan 6m. Käytän modeemia wlan ominaisuudella.

Modemi on sama kuin aiemminkin, ZTE ZXDSL931. En saanut uutta modeemia kun avasin uuden liittymän. Laajakaistan liittymänumero 346-452835.

Soitin Soneran aspalveluun mutta siellä ei osattua sanoa muuta kun että päivitä ohjaimet. Kone väittää että kaikki on ajan tasalla. Lisäksi kehoitettiin soittamaan helpsoniin mutta tuntuisi aika törkeältä maksaa siitä, että joku kertoisi mikä liittymässä on vikana.

Mitä voin tehdä?
Kokeile kaapelilla se voisi olla aika hyvä idea. Etäisyys WLAN tukiasemaan?

Ajurit uskon että ajurit on OK ja ei kannata luottaa Windowssiin laitehallintaan.

Kun et saanut uutta modeemia, taitaa olla aika päivittää modeemi uuteen aikaan. 100Mbit/s modeemi olisi hyvä päivittää 1gbit/s modeemiksi.

Olisi nyt hyvä tietää tietokoneesi tiedot...

Ei voi sanoa suoraan netin hitauteen syytä... mutta kokeile vaihtaa laitteita pikku hiljaa ja kokeilla, jos nopeutuisi... kannattaa katsoa kaapelit... ne voivat vaikuttaa yhteyteen...

Tarkistitko onko verkossasi pakettihäviöitä?

PS. Soneran Asiakaspalvelulle ei voi muuta kuin sanoa, että ajurit toki vaikuttaa nopeuteen, sillä nykyiset koneet 1-3 vuotta vanhat ( ja on vielä vanhempiaakin laitteita) tukevat 1Gbit/s verkkoyhteyksiä.
Hei!

Kiitos vastauksesta! Koneeni on vuoden vanha perusläppäri, HP, Windows 8, ram 4gt. Itse asiassa vanha Asus läpärini toimii paremmin, sillä pääsen 10-15m downloadiin, mutta sekin jää aika vaatimattomaksi.

Matkaa wlaniin on 3metriä. En ole kokeillut kaapelilla mutta kokeilen heti kun saan kaapelin.

Uutta liittymää avatessani ehdoissa luki, että modeemi ei maksa mitään. Eikö minun siis kuuluisi saada uusi modeemi, tuollainen kuin kuvailitte?

Pakettidatan hävikistä en tiedä, mikä se on? Voiko koneeni asetuksissa olla jotakin, jota voisin itse muuttaa?
Internetissä kaikki liikkuu paketteina (bitteinä) ... ja se tarkoittaa siis sitä että osa tiedoista ei mene perille...

Soneran sivujen mukaan ei tule erillistä modeemia... vain Viihteen tilaajalle tulee mukana erillinen palvelunreititin... Eli kannattaa mennä ostamaan uusi reititin.

Kyllä perusläppäri pitäisi pystyä nopeampaakin yhteyteen.. enemmänkin epäilen tota kuluttaja modeemia. .... jaa nyt tiedän yhteytesi hitauden syyn: http://personal.inet.fi/private/micax/931WII%20VDSL2%20Modem%20User%20Manual%20V2.0.pdf

oli koko ohjekirja... ja modeemisi tukee max 54Mbit/s yhteyttä joka tarkoittaa käytännössä max 24Mbit/s yhteyksiä... ei muuta kuin hankkimaan uusi modeemi ja kunnon tuote... Asukselta ja Linksys ovat aika hyviä merkkejä kuluttajalaitteiksi.
Kun tilasin uuden laajakaista, niin diiliiä mainostettiin ilmaisella wlan-modeemilla. En kuitenkaan saanut sellaista ja olen siksi pelannut vanhalla modeemillani. Onko modeemia mahdollisuus saada nyt? Tilausnumeroni oli: 5834454
Hei ONEJAN,

Sinun sopimuksesi on ilmeisesti uusittu 8.4 koska vanha määräaikaisuutesi (24kk) oli loppumassa? Silloin kun liittymäsopimusta päivitetään uudella määräaikaisuudella, uuden modeemin voi silloin halutessaan tilata tarjousten mukaan. Tällä hetkellä modeemi maksaa 49e.

Uuden liittymän tilaaja saa yhteystavasta liittyen modeemin/palvelureitittimen joko samalla hinnalla tai 30e toimitusmaksulla. Joissain tarjouksissa täysin uuden liittymän avaaja saa modeemin että avausmaksun myös veloituksetta. Nyt tilanteessasi on kyseessä kuitenkin ollut vanhan liittymäsopimuksen uusiminen eikä uuden liittymän avaus. Tämän vuoksi modeemia ei veloituksetta ole mukana tullut.

Vastaa