Skip to main content
Taloudessani oleva laajakaista-yhteys ei ole toiminut syyskuun aikana ollenkaan. Ongelma alkoi 1.9, eikä ole alkanut koko aikana toimimaan. Modeemi on testattu, se toimii kyllä, mutta modeemissa oleva ADSL-valo ei pala, kun liitän verkkopiuhan oman asuntoni pistokkeeseen. Soneran Tekniseen tukeen en pääse, koska jonoa on yli puolitoista tuntia, kun 24.9 soneran asiakaspalvelija yhdisti vikapalveluun.
Tähän asiaan liittyen on toinenkin ongelma, nimittäin laskutus. En ole saanut maksamalleni syyskuun laajakaista-laskulle vastinetta, ts. Verkkoyhteyttä ei ole saanut. Silti olen saanut jo ensikuun laskun, jota en aio maksaa, ennekuin yhteys saadaan toimimaan.
Jos modeemin ADSL-valo ei pala, se tarkoittaa ettei modeemi saa yhteyttä ADSL-keskittimeen. Vika voi olla missä tahansa modeemin ja keskittimen välillä. Liittymän käyttäjän tehtäväksi jää oman ADSL-modeemin ja -kaapelin toiminnan varmistaminen. Tämä tapahtuu testaamalla modeemia ja kaapelia toisessa ADSL-liittymässä tai mielummin testaamalla toista ADSL-modemia ja -kaapelia omassa liittymässä. Jatkojohtoa ei ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välisessä kaapelissa pidä käyttää.

Jos ADSL-modeemi ja -kaapeli ovat toimivia, tee liittymästä vikailmoitus. Vikapalvelun numerossa 0206 901010 vastaa vianrajausautomaatti. tu:1hep7e41]Numeroon ei tarvitse jonottaa lainkaan, sillä vianrajausautomaatti ottaa vian heti selvitykseen[/u:1hep7e41]. Loppuun asti viedyn puhelun tuloksena on vikailmoitus, joka menee Vikapalvelun käsittelyyn.

Vikapalveluun voi ottaa yhteyttä myös Laajakaistan vikailmoituslomakkeella, mutta kokonaan poikki olevan liittymän vikailmoitukseen suosittelen soittoa numeroon 0206 90101.

Yksittäisen laajakaistaliittymän vika ei tule Soneran tietoon ellei liitymän käyttäjä siitä Vikapalveluun ilmoita. Yhteys voi olla poikki vaikka vuoden, sillä yksittäisellä kuluttajaliittymällä ei ole Soneran puolelta seurantaa. Vika lasketaan alkaneeksi siitä kun liittymän käyttäjä siitä ilmoittaa ja mahdolliset hyvityksen lasketaan sen mukaan.

Alueelliset ja yleiset verkkoviat ovat asia erikseen, mutta näin on asia yksittäisen laajakaistaliittymän kohdalla.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa