Skip to main content
ADSL yhteys katkesi lauantaina 3.4 illalla ja asiakaspalvelusta sanottiin tänä aamuna ettei ongelmia ole havaittu asuinasueellani. Olen tarkistanut kaikki kytkennät ja tehnyt muut toimenpiteet mutta ongelmana on ettei ip-osoitetta löydy, modeemina telewell tw-ea200. Vikailmoitusta en ole vielä tehnyt sillä tämä ei ole ensimmäinen kerta kun alueella on yhteys poikki. Mikä avuksi?
Liittymääsi on tulossa tekniikan muutos eli puhelinverkkoa käyttävä ADSL vaihtuu Laajakaista Extraan, mutta tämä tapahtuu vasta kuukauden lopulla. ADSL-yhteyden pitäisi vielä toimia.

Liittymäsi ei ole minkään tiedossa olevan verkkovian alueella, joten kyseessä on todennäköisesti yksittäisen liittymän ongelma. Paras testi tässä tilanteessa olisi kokeilla yhteyttä toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla. Ellei toimi niilläkään, liittymästä vikailmoitus joko puhelimitse 0206 90101 tai Omien sivujen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella.

Ellei modeemin ADSL-valo jää palamaan jatkuvasti eli yhteys ADSL-keskittimelle ei muodostu lainkaan, riittää testaukseen myös modeemin kytkeminen toiseen ja varmasti toimivaan Sonera ADSL-liittymään. Jos modeemin ADSL-valo syttyy toisessa liittymässä, tee omasta liittymästä vikailmoitus. Jos modeemin ADSL-valo jää pimeäksi myös toisessa liittymässä, on modeemi rikki.

Molemmissa tapauksissa Telewell TW-EA200 resetointia voi kokeilla, sillä haittaa siitä ei ainakaan ole kyseisessä modeemissa.

Jos modeemi on rikki, uutta ADSL-modeemia ei ehkä kannata enää ostaa, sillä Laajakaista Extra tulee olemaan talon sisällä VDSL2-tekniikalla.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa