Tervehdys,
sellainen reilu kuukausi sitten suostuin puhelinmyyjän tarjoukseen lisätä nettiyhteyteni nopeutta. Soneran laajakaistan nopeus siis päivittyi 2Mbit/s -> 24Mbit/s. Tähän asti netti oli toiminut jotakuinkin moitteetta. Nopeuspäivityksestä alkoivat kuitenkin ongelmat. Aluksi nettiyhteys katkesi tietysti kokonaan. Soitto Soneran robotille kuitenkin vahvisti, että yhteyden olisi pitänyt olla täysin kunnossa. Amatöörintaidoillani sain lopulta jäljitettyä ongelman WLAN-modeemiin (ZyXEL Prestige P660HW-D1 ADSL2+ reititin/tukiasema). Resetoimalla modeemin asetukset ja ottamalla sen uudelleen käyttöön puhtaalta pöydältä sain nettiyhteyden viimein muodostumaan. Siitä lähtien on kuitenkin ollut lähes päivittäin ongelmia yhteyden muodostamisessa. (Niin, siis haluan sammuttaa modeemin välillä, esim. aina yöksi). Periaatteessa yhteys löytyy, mutta se jää paikalliseksi. Selvin merkki tästä on, että modeemin Internet-led palaa punaisena. Joskus yhteys muodostuu saman tien. Välillä, etenkin ilta-aikaan yhteyden muodostumisessa saattaa kestää puolesta tunnista tuntiin (tämä vähän syö sen hyödyllisyyttä, että nimellisesti nettiyhteys on nyt ihan "supernopea"). Modeemin uudelleenkäynnistys, johtojen irti kiskominen, ynnä muu boottaus ja resetointi ei auta, ainoa keino on odottaa. Erikoista tässä siis on se, ettei kyse ole mistään on/off -tilanteesta, vaan välillä yhteys muodostuu heti, ja välillä pitää odottaa vaikka kuinka pitkään. Lopulta yhteys kyllä on aina muodostunut, ja koskaan se ei ole katkennut kesken.
Ajattelin tänään vielä kerran tarkistaa ja varmistaa modeemin asetukset, sekä tehdä siihen ohjelmistopäivityksen. Ajattelin kysäistä, olisiko jollakulla heittää jotain ideaa, mistä moinen ongelma voisi johtua. Etenkin, oletteko siellä Soneran päässä ihan varmoja, ettei yhteydessä tosiaan ole mitään ongelmaa?
edit: sellainen päivitys vielä, että käyttöjärjestelmä on Windows Vista
Laajakaista, yhteys vain paikallinen
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.