Skip to main content
Tervehdys,
sellainen reilu kuukausi sitten suostuin puhelinmyyjän tarjoukseen lisätä nettiyhteyteni nopeutta. Soneran laajakaistan nopeus siis päivittyi 2Mbit/s -> 24Mbit/s. Tähän asti netti oli toiminut jotakuinkin moitteetta. Nopeuspäivityksestä alkoivat kuitenkin ongelmat. Aluksi nettiyhteys katkesi tietysti kokonaan. Soitto Soneran robotille kuitenkin vahvisti, että yhteyden olisi pitänyt olla täysin kunnossa. Amatöörintaidoillani sain lopulta jäljitettyä ongelman WLAN-modeemiin (ZyXEL Prestige P660HW-D1 ADSL2+ reititin/tukiasema). Resetoimalla modeemin asetukset ja ottamalla sen uudelleen käyttöön puhtaalta pöydältä sain nettiyhteyden viimein muodostumaan. Siitä lähtien on kuitenkin ollut lähes päivittäin ongelmia yhteyden muodostamisessa. (Niin, siis haluan sammuttaa modeemin välillä, esim. aina yöksi). Periaatteessa yhteys löytyy, mutta se jää paikalliseksi. Selvin merkki tästä on, että modeemin Internet-led palaa punaisena. Joskus yhteys muodostuu saman tien. Välillä, etenkin ilta-aikaan yhteyden muodostumisessa saattaa kestää puolesta tunnista tuntiin (tämä vähän syö sen hyödyllisyyttä, että nimellisesti nettiyhteys on nyt ihan "supernopea"). Modeemin uudelleenkäynnistys, johtojen irti kiskominen, ynnä muu boottaus ja resetointi ei auta, ainoa keino on odottaa. Erikoista tässä siis on se, ettei kyse ole mistään on/off -tilanteesta, vaan välillä yhteys muodostuu heti, ja välillä pitää odottaa vaikka kuinka pitkään. Lopulta yhteys kyllä on aina muodostunut, ja koskaan se ei ole katkennut kesken.

Ajattelin tänään vielä kerran tarkistaa ja varmistaa modeemin asetukset, sekä tehdä siihen ohjelmistopäivityksen. Ajattelin kysäistä, olisiko jollakulla heittää jotain ideaa, mistä moinen ongelma voisi johtua. Etenkin, oletteko siellä Soneran päässä ihan varmoja, ettei yhteydessä tosiaan ole mitään ongelmaa?

edit: sellainen päivitys vielä, että käyttöjärjestelmä on Windows Vista
Joo, vähän tilannepäivitystä,
modeemin asetuksia tonkimalla kävi ilmi, että sehän oli reitittävässä tilassa. Soneran operaattoriasetusten mukaan modeemin tulee kuitenkin olla siltaavassa tilassa, joten muutin tämän. Sen jälkeen ei nettiyhteyttä sitten olekaan ollut ollenkaan. (Palaaminen reittitävään tilaankaan ei tuonut sitä takaisin).

Sitten seurasi raivostunutta modeemin resetointia, firmware-pävitystä ynnä muuta "jätä tekemättä, jos et tiedä mitä teet" -osastoa. Lopulta en enää saanut yhteyttä koko modeemiin. Tänään aamulla googlettamalla tosin selvisi, ettei siltaavassa tilassa olevaan modeemiin saakaan yhteyttä enää samalla tavalla. En siis vielä tänään ostakaan uutta modeemia "hajonneen" tilalle. Ehkä se lopulta vaan yritettävä päästä läpi sinne vikapalveluun..
Itselläni ei tee yhteydelle mitään eroa onko modeemi reitittävässä vai siltaavassa tilassa. En usko että se osa aiheuttaa ongelmia vaikka sinulla olisikin reitittävänä. Takuuvarmaksi en kuitenkaan lupaa tuota.

Zyxelin laitteista en tiedä, mutta samalla tavalla sinne pitäisi päästä kiinni oli sitten siltaava tai reitittävä, ainakin jos olet johdolla kiinni purkissa. WLANin läpi asia saattaa olla toinen.

Tehdasasetukset palauttamalla kuitenkin pääset takaisin siihen tilaan, että saat yhteyden ko. purkkiin, eikös vain?

Jos villin veikkauksen heittäisin ilmoille, niin voi olla että asetuksesi ovat olleen alunperin sopimattomat Soneran 24Mbit yhteydelle (en tosin tiedä mikä ero niissä olisi edellisen yhteyden asetuksiin), ja purkin resetoiminen sitten tehdasasetuksilla löysi ainakin jossakin määrin toimivat asetukset.
Parin vuoden takaa muistan itse kun muuttaessani vaihdoin liittymän osoitetta ja uudessa kämpässä ei sitten vanha modeemi pelannutkaan kunnolla. Yhteyden hakeminen vei joka kerta julman kauan aikaa, mutta ennen pitkää se kuitenkin muodostui. Uuden modeemin ostaminen korjasi asian, mutta jälkeenpäin selvisi mikä oli todennäköisesti mättänyt.
Vanhassa modeemissa ei ollut modulointivaihtoehdoissa ADSL2+:aa, vain ADSL2. Uudesta tämä löytyi ja homma alkoi pelaamaan kuten pitikin. Yhteys löytyi hetkessä.
Suomeksi sanottuna ehdotan sitä että katselet modeemin modulointiasetukset läpi ja kokeilet mikä toimii. ADSL2+ taisi olla Soneran suosittelema, mutta automaattinen voi toimia aivan yhtä lailla ellei paremmin.
ADSL-modeemin asetukset löytyvät artikkelista ADSL-modeemin asetukset

Soneran Vikapalveluun voi ottaa yhteyttä soittamisen lisäksi myös Soneran Omilta Sivuilta löytyvän Laajakaistaliittymän vikailmoitus - lomakkeen kautta.

T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Huhhuijaa,
omin avuin mentiin viimeiseen asti (no ok, soitin aamulla asiakaspalveluun...), ja nyt näyttäisi netti toimivan taas! Ilmeisesti se avainasia oli päivittää modeemin firmware uusimpaan versioon. Tosin takaisin reitittävässä tilassa ollaan taas, että sen verran noille Soneran ohjeasetuksilla nyt jouduin pieraisemaan.
Tosiaan ohjeessa mainitaan siltaava (bridged) tila, mutta sillä ei pitäisi yhteyden toiminnan suhteen olla mitään käytännön merkitystä, onko modeemi siltaavana vai reitittävänä. Jotkut laitteet voivat tosin toimia paremmin jommalla kummalla moodilla.

Sen verran tosin merkitystä kyseisellä asetuksella on, että kuluttajaliittymiimme Laajakaista Langatonta lukuunottamatta on saatavilla dhcp-palvelimelta 5 dynaamista ip-osoitetta. Jos modeemi on siltaavana, eikä sen perässä ole mitään reitittävää laitetta, hakee silloin jokainen verkkoyhteyden muodostava laite itse ip-osoitteen ja jos laitteita on useita, saattavat ip-osoitteet loppua kesken.

Laajakaista Langattomassa dynaamisia ip-osoitteita on mahdollista saada vain yksi kerrallaan.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa