Sain eilen 19.1. klo 14.22 työpuhelimeeni tällaisen tekstiviestin:
Laajakaistaliittymänne on suljettu tietoturvaongelman vuoksi. Koneenne on rikollisten etähallinnassa ja aiheuttaa haittaliikennettä. Saastunut kone on irroitettava verkosta. Koneen puhdistettuanne voitte avata liittymän asiakaspalvelustamme 0206 90101. Saatte halutessanne apua koneen puhdistukseen Helpson-palvelusta puh. 0200 600 600 (1,99 ¤/min) tai http://www.helpson.fi. T:Sonera
Mistähän tässä nyt on kysymys. Viestin epämääräisyydestä johtuen ajattelin sen ensin olevan pilaa, tarkistin numeron ja totesin sen olevan Soneran asiakaspalvelunumeron. Kotiin päästyäni totesin myös adsl-modeemin olevan yhteydetön, joten oletan tässä vaiheessa, että viesti on tosimielessä teiltä palveluntarjoajana lähetetty sekä liittymä - ilman ennakkovaroitusta - jo katkaistu, joten "verkosta irrottaminen" minun toimestani merkityksetön. Miten pitkään tällaista haittaliikennettä on jatkunut ja milloin se on havaittu?
Sain juuri edellisenä yönä vaihdettua koneeseen uuden kovalevyn, rikkoutuneen tilalle, käytössä on F-Securen Client Security tietoturvaohjelmiston viimeisimmän version, kone vielä kolmeen kertaan skannattu ja tietoturvaohjelmiston mukaan puhdas.
Liittymään on ollut kytkettynä myös poikani kannettava, jolla myös ajan tasalla oleva virusturva sekä tammikuun ekoina päivinä päivitetty käyttöjärjestelmä.
Laajakaistaliittymä rikollisten etähallinnassa?
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.