Skip to main content
Sain eilen 19.1. klo 14.22 työpuhelimeeni tällaisen tekstiviestin:

Laajakaistaliittymänne on suljettu tietoturvaongelman vuoksi. Koneenne on rikollisten etähallinnassa ja aiheuttaa haittaliikennettä. Saastunut kone on irroitettava verkosta. Koneen puhdistettuanne voitte avata liittymän asiakaspalvelustamme 0206 90101. Saatte halutessanne apua koneen puhdistukseen Helpson-palvelusta puh. 0200 600 600 (1,99 ¤/min) tai http://www.helpson.fi. T:Sonera


Mistähän tässä nyt on kysymys. Viestin epämääräisyydestä johtuen ajattelin sen ensin olevan pilaa, tarkistin numeron ja totesin sen olevan Soneran asiakaspalvelunumeron. Kotiin päästyäni totesin myös adsl-modeemin olevan yhteydetön, joten oletan tässä vaiheessa, että viesti on tosimielessä teiltä palveluntarjoajana lähetetty sekä liittymä - ilman ennakkovaroitusta - jo katkaistu, joten "verkosta irrottaminen" minun toimestani merkityksetön. Miten pitkään tällaista haittaliikennettä on jatkunut ja milloin se on havaittu?

Sain juuri edellisenä yönä vaihdettua koneeseen uuden kovalevyn, rikkoutuneen tilalle, käytössä on F-Securen Client Security tietoturvaohjelmiston viimeisimmän version, kone vielä kolmeen kertaan skannattu ja tietoturvaohjelmiston mukaan puhdas.

Liittymään on ollut kytkettynä myös poikani kannettava, jolla myös ajan tasalla oleva virusturva sekä tammikuun ekoina päivinä päivitetty käyttöjärjestelmä.
Tässä tapauksessa tietokoneen kovalevyn formatointi on suotavaa. Jos liittymässäsi on useampia koneita käytössä, kannattaa ottaa yhteyttä tekstiviestissä mainittuun vikapalvelunumeroomme. Vikapalvelusta voidaan mahdollisesti tarkistaa, mikä koneista on saastunut.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Kovalevy formatoitu reilu puoli vuorokautta ennen ilmoituksen vastaanottamista, nimenomaan ensin kovalevyn hajoamisen ja sen jälkeen ulkoiselta kovolta löytyneiden virusten takia. Sen jälkeen asennettu XP Home, F-Secure Client Security 2010, Windowsin suojauspäivitykset ja ohjelmat ja ajurit uudelleen. Tämän takia kysynkin, _milloin_ saastuminen on havaittu - yhtään sen nopeammin en pysty asiallista uudelleenasennusta tekemään seuraavallakaan kerralla, mikäli tunkeutujaa ei F-securen palomuuri pidättele.

Pojan läppäri on tarkoitus vielä formatoida ja uudelleen asentaa, jahka työt sallivat.

Tukeen olen soittanut, mutta siellä on vain automaatti - joka kysyy sotua! - ja lisäksi se maksaa. Jotta ongelma ratkeaisi, tarvitsisin ihmisen langan päähän jotta voisi kone kerrallaan testata mikä ongelman aiheuttaa. Olen toistakymmentä vuotta käyttänyt Soneran laajakaistaa kovaan hintaan enkä koe olevani velvollinen maksamaan lisämaksuja ongelmasta, jota en ole itse aiheuttanut.
Vikapalveluun voit jättää yhteydenottopyynnön myös Omien sivujen lomakkeella, jonka pohjalta sinuun ollaan yhteydessä.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa