Skip to main content
Olen jo vuosia ollut Soneran ADSL-asiakas. Olen pitkään epäillyt, että laajakaistani nopeus ei ole luvatun mukainen. Nopeuden pitäisi olla 8 megaa/lataus ja 1 mega/lähetys. Soneran testi on antanut viime päivinä nopeuksia 2,4 - 3,65 välillä ja lähetys 0,67-0,75. Viive vaihteleen 73-80. Kun tilasin Soneralta television, kerroin asiasta myyjälle, joka lähetti vanhan modemiini tilalle uuden ilmaiseksi. Modemin vaihto ei muuttanut mitään. Olen tehnyt kaikki sivuillanne neuvotut toimenpiteet enkä ole löytänyt asetuksista mitään vikaa. Latasin myös Soneran Internet-avustajan. Minulla on myös Soneran tietoturva. Maksanko ihan tyhjästä? Mielestäni tyttäreni 2 megan nopeus vaikuttaa käytössä yhtä nopealta!
ADSL-liittymäsi nopeusluokan konfiguraatio on oikein eli yhteydelle on verkossa rajattu 8/1 Mbit/s maksiminopeudet.

Jos nopeus ei parantunut uudella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla, eikä kaapelissa ole jatkojohtoa käytössä, voit tehdä liittymästä vikailmoituksen Omien sivujen Laajakaistan vikailmoitus - lomakkeella. Sen jälkeen jää Vikapalvelun harkintaan onko kyseessä vika vai pitkän puhelinlinjan aiheuttama vaimennus.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa