Hei
Minulla on 450 langaton laajakaista 1M/500.
Paljonko siirtonopeuksien pitäisi olla?
Huonoimmillaan nopeudet putoavat, jopa pitkäksi aikaa. 350/240.
Olettaisin kuitenkin, jos myydään liittymä, joka nopeudeksi kerrotaan 1M/500k. Olisivat lähempänä normaalia.
Ihmetyttää myös se, kun vastauksissa aina vedotaan. Linjojen ruuhkaisuuteen. Onko se asiakkaan syy, jos linjojen taajuudet ei riitä.
Voihan asiakaskin väittää, jos lasku on maksamatta, ettei rahavarat riitä.
Pitäisi palveluntarjoajan antaa, se mitä lupaa, eikä vain 30% palvelusta. Josta maksetaan täysi hinta.
Sivu 1 / 1
Sonera Laajakaista Langaton -liittymien 1 Mbps -nopeusluokan maksiminopeus on 1 Mbps / 512 kbps. Liittymän nopeus voi kuitenkin eri syistä olla maksiminopeutta alempi. Yhteyden nopeuteen vaikuttaa paljon, esimerkiksi yhteyden saavuttama signaalinlaatu.
Liittymätyypissä on käytössä myös 5 Gt:n tiedonsiirtoraja. Tämä vaikuttaa yhteyteen siten, että tiedonsiirtorajan ylityttyä 1 kuukauden seurantajakson aikana, liittymän prioriteettia alennetaan, jolloin ruuhkatilanteissa ne liittymät, joiden prioriteettia ei ole laskettu ovat nopeudessa etusijalla. Alennetun prioriteetin liittymillä on ruuhkatilanteissa normaalin prioriteetin liittymiin verratuna hieman alempi nopeus.
Jotta yhteys voi toimia parhaalla mahdollisella tavalla, kannattaa varmistaa, että yhteys on muodostunut mahdollisimman hyvällä signalilla. Tähän vaikuttaa käytössä olevan antennin sijoittaminen ja suuntaus. Tällä antennisivullamme on neuvottu eri antennien sijoittamisessa.
Tarvittaessa, jos ongelma ei selviä antennin suuntauksen tarkistuksella, asiasta kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme, esimerkiksi Omien Sivujen Laajakaistan vikailmoituslomakkeen tai 0206 90101 (pvm/mpm) numeromme kautta.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Liittymätyypissä on käytössä myös 5 Gt:n tiedonsiirtoraja. Tämä vaikuttaa yhteyteen siten, että tiedonsiirtorajan ylityttyä 1 kuukauden seurantajakson aikana, liittymän prioriteettia alennetaan, jolloin ruuhkatilanteissa ne liittymät, joiden prioriteettia ei ole laskettu ovat nopeudessa etusijalla. Alennetun prioriteetin liittymillä on ruuhkatilanteissa normaalin prioriteetin liittymiin verratuna hieman alempi nopeus.
Jotta yhteys voi toimia parhaalla mahdollisella tavalla, kannattaa varmistaa, että yhteys on muodostunut mahdollisimman hyvällä signalilla. Tähän vaikuttaa käytössä olevan antennin sijoittaminen ja suuntaus. Tällä antennisivullamme on neuvottu eri antennien sijoittamisessa.
Tarvittaessa, jos ongelma ei selviä antennin suuntauksen tarkistuksella, asiasta kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme, esimerkiksi Omien Sivujen Laajakaistan vikailmoituslomakkeen tai 0206 90101 (pvm/mpm) numeromme kautta.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Hidasta on täälläkin. Kun tein sopimuksen 3g verkosta luvattiin enimmillään n. 3.5 Mbps . Jos tämä yhteys toimisi edes silloin tällöin lähelle 3 Mbps voisin huutaa HURRAA!!!. Jos joskus näkisi kuitenkin edes 2Mbps niin olisi hienoa sekin. Mutta kun en ole nähnyt yhteyden olevan edes 1.5 Mbps, niin ottaa kyllä päähän.
Mutta kun yhteys on harvoin edes 1Mbps niin ei naurata.
KUIN PISTEENÄ IIN PÄÄLLE JOUDUN KESTÄMÄÄN KESKIMÄÄRIN 50kbps - 750 kbps siirtonopeutta, ja siitäkin valtaosan ajasta nopeus on tavallisesti 300-400 kbps. sillä nopeudella ei paljon viitsi edes olla netissä , kun valtaosa ajasta menee odotellessa sivujen aukeamista.
Asun Järvenpään kekustassa. Kaverin mokkula toimii täällä , aina kun kokeilimme ( dna tai saunalahti ) keskimäärin 2500 kbps vauhdilla. Myös kaveri jolla oli soneran sopimus, oli samaan aikaan yhtä hidas yhteys kuin minunkin.
Ärsyttää kun lukee Soneran makeita mainoksia näistä näistä nopeuksista, koska ne ei pidä kutiansa.
Olen soittanut monta kertaa ja viimeksi kun soitin sanottiin " että ei voi mitään " " vuoden päästä tulee yksi linkki lisää niin sitten ehkä auttaa " .....vuoden päästä.
Miksei alunperin kerrottu että " SINUN YHTEYTESI SAATTAA PYSYÄ LÄHES KOKO AJAN n. ALLE 500KBPS JA AINAKAAN SE EI YLLÄ mahdollisesti KOSKAAN YLI 2Mbps vauhtiin,vaikka lupaammekin yli 3 Mbps nopeuksia. niin silloin en edes olisi alunperinkään olisi tehnyt tätä sopimusta koska se oli täysin huijausta.
Sama kuin ostaisi auton jonka luvataan kulkevan jopa 350kmh, mutta autosi ei kuitenkaan koskaan kulkisi edes 200kmh, etkä pääsisi sillä edes100kmh, vaan köröttelisit 5kmh - 75 kmh . Jos kerran on niin hitaita nopeuksia miksei sitten markkinoida " NYT HERRALLE 50-450 KBPS NOPEUDEN 3g yhteys , hintaan 3,50 euroa kuukaudessa " .
Mutta kun yhteys on harvoin edes 1Mbps niin ei naurata.
KUIN PISTEENÄ IIN PÄÄLLE JOUDUN KESTÄMÄÄN KESKIMÄÄRIN 50kbps - 750 kbps siirtonopeutta, ja siitäkin valtaosan ajasta nopeus on tavallisesti 300-400 kbps. sillä nopeudella ei paljon viitsi edes olla netissä , kun valtaosa ajasta menee odotellessa sivujen aukeamista.
Asun Järvenpään kekustassa. Kaverin mokkula toimii täällä , aina kun kokeilimme ( dna tai saunalahti ) keskimäärin 2500 kbps vauhdilla. Myös kaveri jolla oli soneran sopimus, oli samaan aikaan yhtä hidas yhteys kuin minunkin.
Ärsyttää kun lukee Soneran makeita mainoksia näistä näistä nopeuksista, koska ne ei pidä kutiansa.
Olen soittanut monta kertaa ja viimeksi kun soitin sanottiin " että ei voi mitään " " vuoden päästä tulee yksi linkki lisää niin sitten ehkä auttaa " .....vuoden päästä.
Miksei alunperin kerrottu että " SINUN YHTEYTESI SAATTAA PYSYÄ LÄHES KOKO AJAN n. ALLE 500KBPS JA AINAKAAN SE EI YLLÄ mahdollisesti KOSKAAN YLI 2Mbps vauhtiin,vaikka lupaammekin yli 3 Mbps nopeuksia. niin silloin en edes olisi alunperinkään olisi tehnyt tätä sopimusta koska se oli täysin huijausta.
Sama kuin ostaisi auton jonka luvataan kulkevan jopa 350kmh, mutta autosi ei kuitenkaan koskaan kulkisi edes 200kmh, etkä pääsisi sillä edes100kmh, vaan köröttelisit 5kmh - 75 kmh . Jos kerran on niin hitaita nopeuksia miksei sitten markkinoida " NYT HERRALLE 50-450 KBPS NOPEUDEN 3g yhteys , hintaan 3,50 euroa kuukaudessa " .
jhavia kirjoitti: Hidasta on täälläkin. Kun tein sopimuksen 3g verkosta luvattiin enimmillään n. 3.5 Mbps . Jos tämä yhteys toimisi edes silloin tällöin lähelle 3 Mbps voisin huutaa HURRAA!!!. Jos joskus näkisi kuitenkin edes 2Mbps niin olisi hienoa sekin. Mutta kun en ole nähnyt yhteyden olevan edes 1.5 Mbps, niin ottaa kyllä päähän.
Mutta kun yhteys on harvoin edes 1Mbps niin ei naurata.
KUIN PISTEENÄ IIN PÄÄLLE JOUDUN KESTÄMÄÄN KESKIMÄÄRIN 50kbps - 750 kbps siirtonopeutta, ja siitäkin valtaosan ajasta nopeus on tavallisesti 300-400 kbps. sillä nopeudella ei paljon viitsi edes olla netissä , kun valtaosa ajasta menee odotellessa sivujen aukeamista.
Asun Järvenpään kekustassa. Kaverin mokkula toimii täällä , aina kun kokeilimme ( dna tai saunalahti ) keskimäärin 2500 kbps vauhdilla. Myös kaveri jolla oli soneran sopimus, oli samaan aikaan yhtä hidas yhteys kuin minunkin.
Ärsyttää kun lukee Soneran makeita mainoksia näistä näistä nopeuksista, koska ne ei pidä kutiansa.
Olen soittanut monta kertaa ja viimeksi kun soitin sanottiin " että ei voi mitään " " vuoden päästä tulee yksi linkki lisää niin sitten ehkä auttaa " .....vuoden päästä.
Miksei alunperin kerrottu että " SINUN YHTEYTESI SAATTAA PYSYÄ LÄHES KOKO AJAN n. ALLE 500KBPS JA AINAKAAN SE EI YLLÄ mahdollisesti KOSKAAN YLI 2Mbps vauhtiin,vaikka lupaammekin yli 3 Mbps nopeuksia. niin silloin en edes olisi alunperinkään olisi tehnyt tätä sopimusta koska se oli täysin huijausta.
Sama kuin ostaisi auton jonka luvataan kulkevan jopa 350kmh, mutta autosi ei kuitenkaan koskaan kulkisi edes 200kmh, etkä pääsisi sillä edes100kmh, vaan köröttelisit 5kmh - 75 kmh . Jos kerran on niin hitaita nopeuksia miksei sitten markkinoida " NYT HERRALLE 50-450 KBPS NOPEUDEN 3g yhteys , hintaan 3,50 euroa kuukaudessa " .
Olen ihan samaa mieltä itselläkin on soneran mokkula ja lupailtiin yli 3 mbps mutta hyvä jos 1mbps pääsee, purkaisin sopimuksen jos se olisi mahdollista ja en aio enään ikään asioida soneran kanssa sopimuksen päättyessä.
jhavialle.
Onhan Soneralla tosiaan hienot mainokset. Vaikka todellisuus on todella kaukana. Ainakin täällä haja-asutus alueella. Mainostetaan suurista nopeuksista ja asian korjaamisesta puhutaan koko ajan. MITÄÄN EI VAIN TAPAHDU. Vedotaan vain aina digitaan " Ei ole muka siirtokaistaa, korjaantuu lähiaikoina. Mikähän se lähiaikoina on. 10 vuotta." Minullekin on luvattu jo kahdesti parannusta. Viimeksi joulukuussa. Korjausta tulee Tammikuun alussa. Ei ole tullut vieläkään. Tuleeko milloinkaan? Nyt on jo Maaliskuu!
Olen asiasta keskustellut Soneran edustajan kanssa jo Lokakuusta asti. Viimeaikoina on soneran vikapalvelu vain syyllistänyt minua. Valehtelen muka siirtonopeutta. Pidän mittauksen aikana muka, muita ohjelmia auki. Jos siirto on 1M:n linjalla, kuten eilen 12.30 aikaan 250 klps/176 klps. Ei voi muita Intternet ohjelmia pitää auki, eivät edes aukea. Kone menee jumiin. Kuten eilenkin meni monesti.
Sitten puhutaan näistä prioriteeteitä. Nehän rajoittavat kovasti liikennettä. Minullakin rajoittaa 70-80 %. On kyllä aikamoista rajoitusta.
Miltähän tosiaan tuntuisi autoilijasta jos, 100 km nopeus rajoitettaisiin 30 km tunnissa, kolmeksi viikoksi. Sitten autonmyyjä sanoisi "asia korjaantuu, kun kilometrirajoitus laukeaa". Vaikka ei laukeaisikaan, eikä asia korjaantuisikaan.
Myyjä vain mollaisi asiakasta, sinä valehtelet. Ei pidä paikkaansa, ajat käsijarru päällä. Tällainen myyjä ei kauan olisi kauppias. Ei sillä ainakaan olisi asiakkaita. Jospa Sonera ottaisi vihdoinkin lusikan kauniiseen käteen ja alkaisi korjaamaan asioita, oikein kunnolla. Ainakin, jos ei korjaa siirtoja, maksaisi rahat takaisin, jota on tyhjästä maksettu.
Onhan Soneralla tosiaan hienot mainokset. Vaikka todellisuus on todella kaukana. Ainakin täällä haja-asutus alueella. Mainostetaan suurista nopeuksista ja asian korjaamisesta puhutaan koko ajan. MITÄÄN EI VAIN TAPAHDU. Vedotaan vain aina digitaan " Ei ole muka siirtokaistaa, korjaantuu lähiaikoina. Mikähän se lähiaikoina on. 10 vuotta." Minullekin on luvattu jo kahdesti parannusta. Viimeksi joulukuussa. Korjausta tulee Tammikuun alussa. Ei ole tullut vieläkään. Tuleeko milloinkaan? Nyt on jo Maaliskuu!
Olen asiasta keskustellut Soneran edustajan kanssa jo Lokakuusta asti. Viimeaikoina on soneran vikapalvelu vain syyllistänyt minua. Valehtelen muka siirtonopeutta. Pidän mittauksen aikana muka, muita ohjelmia auki. Jos siirto on 1M:n linjalla, kuten eilen 12.30 aikaan 250 klps/176 klps. Ei voi muita Intternet ohjelmia pitää auki, eivät edes aukea. Kone menee jumiin. Kuten eilenkin meni monesti.
Sitten puhutaan näistä prioriteeteitä. Nehän rajoittavat kovasti liikennettä. Minullakin rajoittaa 70-80 %. On kyllä aikamoista rajoitusta.
Miltähän tosiaan tuntuisi autoilijasta jos, 100 km nopeus rajoitettaisiin 30 km tunnissa, kolmeksi viikoksi. Sitten autonmyyjä sanoisi "asia korjaantuu, kun kilometrirajoitus laukeaa". Vaikka ei laukeaisikaan, eikä asia korjaantuisikaan.
Myyjä vain mollaisi asiakasta, sinä valehtelet. Ei pidä paikkaansa, ajat käsijarru päällä. Tällainen myyjä ei kauan olisi kauppias. Ei sillä ainakaan olisi asiakkaita. Jospa Sonera ottaisi vihdoinkin lusikan kauniiseen käteen ja alkaisi korjaamaan asioita, oikein kunnolla. Ainakin, jos ei korjaa siirtoja, maksaisi rahat takaisin, jota on tyhjästä maksettu.
Digita Oy on ainoa @450-verkon operaattori Suomessa. Digita ei kuitenkaan toimi palveluoperaattorina eli ei itse myy liittymiä verkkoon. Palveluoperaattoreina toimivat Sonera ja muutama muu operaattori. Tämä lähinnä taustatietona siihen miksi Digita on paljon esillä Laajakaista Langattoman yhteydessä. Asiakkaan kannalta katsottuna vastuu liittymästä kuuluu tietenkin operaattorille eli Laajakaista Langattoman kohdalla Soneralle.
Kun Laajakaista Langattoman kautta internet-yhteys hidastelee ja hitauden syy on nimenomaan @450-verkossa, on syy todennäköisesti joku näistä kolmesta:
- Signaali antennin ja @450-tukiaseman välillä ei ole tarpeeksi hyvä. Varsinkin lähtevän datan suunta eli antennilta tukiasemalle kärsii enemmän heikentyneistä olosuhteista. Tämä näkyy hidastumisena myös tulevan datan liikenteessä.
- Tukiaseman kautta paljon liikennetä ja kaikille käyttäjille ei riitä 1 Mbit/s yhtä aikaa.
- Liittymän prioriteettia @450-verkossa pudotettu väliaikaisesti koska liittymän liikennemäärä on ylittänyt 5 Gt kuukauden aikana ja tämä näkyy laskeneena nopeutena.
Kaksi ensimmäistä kohtaa ovat langattomien verkkojen ominaisuuksia, joista liittymän käyttäjä voi vaikuttaa vain ensimmäiseen antennin tyypillä, sijoituksella ja suuntauksella. Kolmas kohta on verkkoon asetettu rajoite, jolla pyritään siihen että kapasiteettia riittää alueen kaikille liittymille.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kun Laajakaista Langattoman kautta internet-yhteys hidastelee ja hitauden syy on nimenomaan @450-verkossa, on syy todennäköisesti joku näistä kolmesta:
- Signaali antennin ja @450-tukiaseman välillä ei ole tarpeeksi hyvä. Varsinkin lähtevän datan suunta eli antennilta tukiasemalle kärsii enemmän heikentyneistä olosuhteista. Tämä näkyy hidastumisena myös tulevan datan liikenteessä.
- Tukiaseman kautta paljon liikennetä ja kaikille käyttäjille ei riitä 1 Mbit/s yhtä aikaa.
- Liittymän prioriteettia @450-verkossa pudotettu väliaikaisesti koska liittymän liikennemäärä on ylittänyt 5 Gt kuukauden aikana ja tämä näkyy laskeneena nopeutena.
Kaksi ensimmäistä kohtaa ovat langattomien verkkojen ominaisuuksia, joista liittymän käyttäjä voi vaikuttaa vain ensimmäiseen antennin tyypillä, sijoituksella ja suuntauksella. Kolmas kohta on verkkoon asetettu rajoite, jolla pyritään siihen että kapasiteettia riittää alueen kaikille liittymille.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Soneralle
Minun tapauksessa näyttää rioriteetti pudotus olevan jatkuvaa. Singnaalitasot ovat jatkuvasti maksimissa. Mutta....... Tuohon siirtotiehen on myyty liikaa asiakkaita, jotka ei sinne mahdu. Miksi? Miksei sonera voi myöntää virhettään. Onhan aivan päivänselvää. Että hidastelun vika on operaattorissa. Kaistat on liian vähäiset.
Älkää selitelkö enää, ei mene perille. Tehkää asialle jotain ja pian. Nyt on selitelty jo pulivuotta, tulee sitä,tulee tätä. Vaikka ei tule mitään. Kaistaa minä olen vailla, enkä selittelyjä ja pieniä hinnan alennuksia. Yhden päivän tekemättömät työt. Maksavat enemmän, kuin yksi hinnanalennus.
Minun tapauksessa näyttää rioriteetti pudotus olevan jatkuvaa. Singnaalitasot ovat jatkuvasti maksimissa. Mutta....... Tuohon siirtotiehen on myyty liikaa asiakkaita, jotka ei sinne mahdu. Miksi? Miksei sonera voi myöntää virhettään. Onhan aivan päivänselvää. Että hidastelun vika on operaattorissa. Kaistat on liian vähäiset.
Älkää selitelkö enää, ei mene perille. Tehkää asialle jotain ja pian. Nyt on selitelty jo pulivuotta, tulee sitä,tulee tätä. Vaikka ei tule mitään. Kaistaa minä olen vailla, enkä selittelyjä ja pieniä hinnan alennuksia. Yhden päivän tekemättömät työt. Maksavat enemmän, kuin yksi hinnanalennus.
Vikapalvelumme on mahdollista tarkistaa, onko 5 Gt:n tiedonsiirtoraja ylittynyt liittymässäsi ja onko liittymäsi prioritettia allennettu. Asian voi selvittää lähettämälle asiasta kyselyn vikapalveluumme Omien Sivujen vikailmoituslomakkeen kautta.
Voit myös vaihtoehtoisesti liittää asiakasnumerosi Keskustele ja kysy -profiilisi tietoihin, jolloin voimme tarkistaa liittymäsi prioriteetin tilanteen. Voit liittää asiakasnumeron tietoihisi Omat asetukset -> Profiili -valikkojen kautta. Löydät asiakasnumeron esimerkiksi laajakaista laskun tiedoista.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Voit myös vaihtoehtoisesti liittää asiakasnumerosi Keskustele ja kysy -profiilisi tietoihin, jolloin voimme tarkistaa liittymäsi prioriteetin tilanteen. Voit liittää asiakasnumeron tietoihisi Omat asetukset -> Profiili -valikkojen kautta. Löydät asiakasnumeron esimerkiksi laajakaista laskun tiedoista.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Sinulta on mennyt latausraja. Minulta meni alle 4 päivässä normikäytössä ja yhdestä demosta.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.