Skip to main content
Käytössäni on Laajakaista Extra / Ethernet 10/10M. Reititin on mallia zyxel p 2302hw-p1. Netti toimii kyllä, mutta reititin vilkuttaa internet -valoa punaisena aina välillä (joka päivä kuitenkin). Kokeilin langattomasti speedtestin sivuilla nopeustestiä, lataustulos oli luokkaa 1,2. Soneran sivut antoivat samanlaisen tuloksen. Uskoakseni sen tuloksen tulisi olla lähempänä 8. Joka tapauksessa, ajattelin vian olevan reitittimessä, joten kytkin läppärin suoraan pistorasiaan kiinni. Tulos oli sama! Kokeilin myös macbookia, sama homma.

Testasin piuhan kanssa myös sen tiedoston lataamisen sivuiltanne. Keskiarvo taisi olla 140kts luokkaa, max 430 (oli heti alussa). Eikös tämän pitäisi olla yhteystyypilläni 1 mega??

On kokeiltu kahdella eri piuhalla.

Tämän netin pätkimisen huomaa varsinkin playstation 3 käytettäessä. Myös kyseisen laitteen "nopeustesti" antoi alemman lukeman, kuin mikä nopeuden tulisi olla. Minulla oli aiemmassa asunnossa myös teiltä adsl -liittymä (8mt), joka toimi huomattavasti nopeammin eikä aiheuttanut pätkimistä. WLAN -tila kyseessä molemmissa tapauksissa. Ja vanhassa asunnossa piuhan kanssa tulos tosiaan oli n.7mt (speedtest), joten jokin tässä nyt mättää..

Asun siis ethernet-kohteessa. Käytössäni on kaksi läppäriä ja ps3, joten wlan olisi syytä toimia katkeilematta. Se katkeilee siis, vaikka signaali on koneen mukaan erinomainen.
Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin sen perusteella tarkistaa laajakaistaliittymäsi tilan ja vastata tarkemmin nopeusongelmaan liittyen. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille.

Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 346123456.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Lisäsin asiakastunnuksen. Kokeilin vielä tänään uudestaan sekä tiedostonlatauksen soneran sivuilta että speedtest.netin. Tulokset:

WLAN lataus 160kbit/s (ka)
0,94 Mbit/s download
5,4 Mbit/s upload

Ja suoraan pistorasiasta (eli ilman reititintä, wlan tila kytketty koneesta pois):

165kbit/s (ka)
1,18 mbit/s download
24,09 mbit/s upload

Testasin kahteen kertaan. Ihmettelen myös, miten upload voi olla downloadia suurempi? Se on ollut sitä koko ajan nykyisellä yhteydellä.
Laajakaistaliittymäsi nopeusluokka verkossa vaikuttaa olevan väärä. Asian korjaus pitäsi hoitaa Vikapalvelun kautta, joten tee liittymästä vikailmoitus Laajakaistan vikailmoituslomakkeella ja pyydä tarkistamaan liittymän nopeusluokka.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Odottelen edelleen vastausta jättämääni vikailmoitukseen, siellä on ilmeisesti ruuhkaa. Minulla on siis kaksi ongelmaa 1) Liian alhainen nopeus (tämä on vikapalvelun case) ja 2) netti pätkii usein pahastikin. Voisiko tähän toiseen ongelmaan auttaa uusi reititin? Signaali on kuitenkin erinomainen, mutta esim. ps3 ja läppäri kadottavat/löytävät uuden yhteyden n. kerran 5min ellei useamminkin. Johtuu aivan varmasti siitä, että reitittimen internet-valo vilkuttaa punaista.

Minulla ei ole toista reititintä, jossa olisi wan-pistoke, joten en halua ostaa uutta jos vanha on korjattavissa. Eli tiedustelen mielipidettä.
mikkoky kirjoitti:
Odottelen edelleen vastausta jättämääni vikailmoitukseen, siellä on ilmeisesti ruuhkaa.


Tällä hetkellä viive Vikapalvelun palvelupyyntöjen purkamisessa on viikko eli ruuhkaa on päässyt kertymään. Lähettämäsi lomake käsitellään todennäköisesti tänään tai huomenna.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa