Skip to main content
Onko Soneralla joku ominaisuus ettei laajakaista ole tarkoitus päästä kunnolla internettiin kuukauden viimeisellä viikolla? Meinaan että mitä nyt parisen vuotta on näitä laajakaistaliittymiä on ollut niin yhtä pitkään on sama ongelma vaivannut. Ei sinänsä mitään mailmaa kaatava, muttä suhteellisen ikävä että kuukauden lopussa, kun yrittää esim laskuja yms maksella, niin meinaa takkuilla yhteys oikein urakalla. Hommaa ei oli parantanyt eri modeemit eikä sen koommin erillaiset kokonpanot modeemin jälkeen. Homman on yleensä saanut poistettua joksikin aikaa repimällä modeemin (+reitittimen, jos on käytössä) pimeäksi.

Ihmetyttää tämä hieman ja jos jollain ikinä riittää aikaa ja mielenkiintoa tutkia asiaa niin voishan tohon perehtyä että mistä mahtaa johtua. Asiakaspalveluun et viitsi asian vuoksi vaivata, kun sinne yhteyden saaminen on yhtä helvettiä, kuten matkapuhelin-palstan laskutukseta voi huomata kirjoitukseni.
Laajakaistayhteyden hidastumiselle kuukauden loppua kohti ei heti tule mitään järjellistä selitystä mieleen. Vuorokauden ajan mukaan muuttuva siirtonopeus voisi olla verkon käyttöasteella selitettävissä, mutta tuskin tietyllä verkkoalueella käyttöaste kasvaa kuukauden loppua kohti. Kiinteän verkon laajakaistaliittymissä ei ole käyttörajoituksia, joten tietyn datamäärän siirtorajan ylittymisestä ei voi olla kyse.

Jos yhteyden nopeudessa on selvästi ja säännöllisesti toistuvasti eroja, voit ilmoittaa asiasta kirjallisesti Vikapalveluun Laajakaistan vikailmoituslomakkeella. Lomakkeen viimeisen sivun Lisätiedot-kenttään olisi hyvä saada mahdollisimman tarkka kuvaus oireista: mikä ja milloin on yhteyden nopeus parhaimmillaan, ja mitä ja milloin se se on huonoimmillaan.

Laajakaistan nopeutta mitattaessa mahdollinen muu liikenne liittymän kautta tulisi keskeyttää. Muu liikenne voi olla myös luvatonta yhteyden käyttöä langattoman lähiverkon kautta.
Elikkä ongelmana ei pahemmiten olekkaan tuo nopeuden vaihtelu joka pysyy syht vakaasti 100/5 luokassa ja siinä ei sinänsä ole mitään valittamista, mutta se että yhteys putoaa täysin linjalta eikä mikään data liiku suuntaan eikä toiseen vaan vaatii yhteyden manuaalisen katkaisun ja avauksen uudestaan (ts. modeemit yms oheislaitteet irti verkkovirrasta ja takas kiinni). Ongelma häviää taas hetkeksi, mutta palaa aina tuona kuukauden viimeisenä viikkona. Tänään esim. kerkesin istua koneella ehkä tunnin ja yhteys piti resetata. Tämän jälkeen toiminut kyllä taas parisen tuntia, mutta jos vanhat merkit pitävät paikkaansa tulee yhteys katkeamaan vielä tällä viikolla monta siis monta kertaa vielä. Sinänsä mystinen ongelma..

Käytössä Ciscon EPC3000 modeemi ja Buffalon WZR-HP-G300NH, mutta ilman reititintäkin ongelmaa on että onko tuo sitte tuossa modeemissa vai pitemmällä??

Vastaa