Hei,
Jokin aiheuttaa tällä hetkellä ongelmia laajakaistamodeemille (Zyxel P-660H-D1). Olen viimeisen 1-2 viikon aikana saanut käydä resetoimassa modeemia vähintään kerran päivässä. Ja häiriö on sitä luokkaa että jopa laitteen reititin näyttäisi menevän solmuun. Aikaisemmin saattoi hyvin mennä jopa vuosi ettei tarvinnut koskea laitteeseen ollenkaan.
Suoritetaanko Turun alueella (postinumero 20400) huoltotoimenpiteitä verkossa tällä hetkellä?
Ainut suurempi muutos omassa päässä viime aikoina taitaa olla Netflixin käyttöönotto, mutta en tiedä voiko se olla syynä näihin ongelmiin ...?
Sivu 1 / 2
Nyt jo 3 modeemi-resetointia yhden työpäivän aikana, hiukan rasittavaa ...
Hei asiakas14,
Käytössä oleva modeemi näyttäisi olevan jo aika vanha, jos kyseessä on sama laite joka on meiltä joskus tullut. Voisi olla hyvä testata yhteyttä toisella modeemilla. Sonera kaupoistamme on mahdollista saada lainamodeemi testaamista varten, joten jos et muualta onnistu toista modeemia saamaan, niin liikkeestämme voisi käydä tällaista kysymässä.
Laitoin liittymääsi nyt samalla hieman virheenkorjausta lisää ja tämä voisi auttaa yhteyden toimivuuteen mikäli modeemi on muuten kunnossa. Eli jos ongelmat edelleen jatkuvat, niin modeemin testauksella olisi hyvä lähteä liikkeelle. Samalla voisi myös puhelinkaapelin testata.
Käytössä oleva modeemi näyttäisi olevan jo aika vanha, jos kyseessä on sama laite joka on meiltä joskus tullut. Voisi olla hyvä testata yhteyttä toisella modeemilla. Sonera kaupoistamme on mahdollista saada lainamodeemi testaamista varten, joten jos et muualta onnistu toista modeemia saamaan, niin liikkeestämme voisi käydä tällaista kysymässä.
Laitoin liittymääsi nyt samalla hieman virheenkorjausta lisää ja tämä voisi auttaa yhteyden toimivuuteen mikäli modeemi on muuten kunnossa. Eli jos ongelmat edelleen jatkuvat, niin modeemin testauksella olisi hyvä lähteä liikkeelle. Samalla voisi myös puhelinkaapelin testata.
OK, seurataan tilannetta.
No, nyt ei ole yhteys pätkinyt vuorokauteen ... mutta yhteys hidastunut ...?
Eli oletan että lisääntynyt virheenkorjaus myös tiputtaa nopeutta?
Eli oletan että lisääntynyt virheenkorjaus myös tiputtaa nopeutta?
Hei asiakas14,
Minkälaisia nopeuksia olet nyt mittaillut? Modeemi näyttäisi kättelevän yhteyden tällä hetkellä hieman päälle 19 megalla.
Virheenkorjaus voi yhteyden nopeuteen vaikuttaa. Eroja on jonkin verran tapauksesta riippuen. Joillakin nopeus voi hieman nousta ja joissakin tapauksissa nopeus voi pudota. Ero on yleensä aika pieni.
Minkälaisia nopeuksia olet nyt mittaillut? Modeemi näyttäisi kättelevän yhteyden tällä hetkellä hieman päälle 19 megalla.
Virheenkorjaus voi yhteyden nopeuteen vaikuttaa. Eroja on jonkin verran tapauksesta riippuen. Joillakin nopeus voi hieman nousta ja joissakin tapauksissa nopeus voi pudota. Ero on yleensä aika pieni.
En pääse nyt mittaamaan mutta eilen illalla speedtest antoi download-lukemiksi jotakin luokkaa 7 - 7,5 Mpbs (kiinteää yhteyttä käyttäen), upload käytännössä olematon ... siitä on kauan aikaa kun olen viimeksi mittaillut nopeuksia mutta kyllä ne muistakseni ovat olleet huomattavasti korkeampia aikaisemmin.
Saan tänään käyttöön toisen modeemin joten pääsen vähän vertailemaan, mutta pitäisikö virheenkorjaus ym. sitten palauttaa oletuslukemiin?
Saan tänään käyttöön toisen modeemin joten pääsen vähän vertailemaan, mutta pitäisikö virheenkorjaus ym. sitten palauttaa oletuslukemiin?
Hei asiakas14
Saitko mitattua nopeuksia uudella modeemilla? Yhteys näyttäisi ainakin tänne päin toimivan hyvin ja nopeudetkin ovat siellä 16-18m tuntumassa?
Saitko mitattua nopeuksia uudella modeemilla? Yhteys näyttäisi ainakin tänne päin toimivan hyvin ja nopeudetkin ovat siellä 16-18m tuntumassa?
No joo, sain, ja totesin ettei se toinen modeemi sen paremmin toimi ...
Mutta samalla kun tuli revittyä kaiken maailman piuhoja irti ja resetoin kaikki kytkimet sun muuta niin - hups - yhtäkkiä kaikki toimi taas kuten ennen. Eli hyvin mahdollista että minulla on ollut omassa sisäverkossa jokin juttu joka on aiheuttanut ongelmia.
Eli tällä hetkellä ADSL-yhteys näyttäisi pelittävän hyvin ja myös sisäverkossa data kulkee. Joten mennään nyt toistaiseksi näillä ja seurataan tilannetta ...
Kiitos avusta.
Mutta samalla kun tuli revittyä kaiken maailman piuhoja irti ja resetoin kaikki kytkimet sun muuta niin - hups - yhtäkkiä kaikki toimi taas kuten ennen. Eli hyvin mahdollista että minulla on ollut omassa sisäverkossa jokin juttu joka on aiheuttanut ongelmia.
Eli tällä hetkellä ADSL-yhteys näyttäisi pelittävän hyvin ja myös sisäverkossa data kulkee. Joten mennään nyt toistaiseksi näillä ja seurataan tilannetta ...
Kiitos avusta.
Hei asiakas14
Hienoa kuulla että yhteytesi toimii nyt! Ilmoitathan jos jotain ongelmia vielä ilmaantuu ja saat rajattua ongelmaa pois omasta sisäverkostasi!
Hienoa kuulla että yhteytesi toimii nyt! Ilmoitathan jos jotain ongelmia vielä ilmaantuu ja saat rajattua ongelmaa pois omasta sisäverkostasi!
Jonkun aikaa toimi hyvin, mutta nyt on ainakin viikon verran ollut kauheasti pätkimistä ADSL-yhteydessä. Olen pyöritellyt kahta eri modeemia mutta kummallakaan ei meinaa yhteys pysyä ylhäällä.
Tehdäänkö Turussa (20400-alueella) huoltotoimenpiteitä tällä hetkellä?
Tehdäänkö Turussa (20400-alueella) huoltotoimenpiteitä tällä hetkellä?
Hei asiakas14,
Yhteys näyttäisi pysyneen ylhäällä nyt hieman vajaat 21 tuntia. Eli eilen hieman ennen klo 16 yhteys on viimeksi käynyt alhaalla. Koska yhteys on viimeksi pätkinyt?
Yhteys näyttäisi pysyneen ylhäällä nyt hieman vajaat 21 tuntia. Eli eilen hieman ennen klo 16 yhteys on viimeksi käynyt alhaalla. Koska yhteys on viimeksi pätkinyt?
No, ei taida toimia tälläkään hetkellä (en ole itse kotona, mutta asiasta on "raportoitu").
Eli voiko olla niin että vaikka DSL-yhteys on kunnossa niin silti ongelmia voi olla jossakin IP-tasolla joka estää liikennöinnin? Minulla on nyt ollut pari päivää kokeiltavana purkki (Buffalo WBMR-HP-G300H) jota en ennen ole käyttänyt modeemina joten asetuksissa saattaa olla vielä hiottavaa ...
Tosin eilen taisi olla vähän sama juttu ja silloin pienen räpläämisen jälkeen sain yhteyden toimimaan mutta nähtävästi joskus yön aikana mennyt taas semmoiseen tilaan että kommunikointi ei näytä onnistuvan.
Eli voiko olla niin että vaikka DSL-yhteys on kunnossa niin silti ongelmia voi olla jossakin IP-tasolla joka estää liikennöinnin? Minulla on nyt ollut pari päivää kokeiltavana purkki (Buffalo WBMR-HP-G300H) jota en ennen ole käyttänyt modeemina joten asetuksissa saattaa olla vielä hiottavaa ...
Tosin eilen taisi olla vähän sama juttu ja silloin pienen räpläämisen jälkeen sain yhteyden toimimaan mutta nähtävästi joskus yön aikana mennyt taas semmoiseen tilaan että kommunikointi ei näytä onnistuvan.
Nyt yhteys on pysynyt yön aikana päällä joten seurataan tilannetta ...
Hei asiakas14,
Modeemi voi nousta linjoille ja tosiaan IP-osoitteen kanssakin voisi ongelmaa esiintyä, jos laitteen VPI/VCI arvot ovat pielessä. Jos arvot ovat jotain muuta kuin 0/33, niin modeemi ei saa IP-osoitetta ollenkaan. Useimpien modeemien pitäisi nämä arvot kuitenkin osata automaattisesti määrittää.
Modeemi voi nousta linjoille ja tosiaan IP-osoitteen kanssakin voisi ongelmaa esiintyä, jos laitteen VPI/VCI arvot ovat pielessä. Jos arvot ovat jotain muuta kuin 0/33, niin modeemi ei saa IP-osoitetta ollenkaan. Useimpien modeemien pitäisi nämä arvot kuitenkin osata automaattisesti määrittää.
Meilläkin on Turussa pätkinyt laajakaistayhteys. Välillä yhteys toimii hyvin tunnin tai parikin, välillä saattaa taas mennä joku päiväkin ilman ongelmia mutta toisinaan taas yhteys pätkii 5min välein. Emme ole vaihtaneet mitään asetuksia, reititintä olemme käynnistelleet uudestaan useamman kerran ja ottaneet myös reitittimen sähköjohdon irti seinästä muutamaan otteeseen mutta mikään ei tunnu auttavan. Töiden tekeminen kotona netin yli on vähän mahdotonta kun yhteys ei pelaa.
Onko Turun seudulla siis jotain vikaa yhteyksissä? Meillä on käytössä Soneran lähettämä Thomsonin reititin.
Onko Turun seudulla siis jotain vikaa yhteyksissä? Meillä on käytössä Soneran lähettämä Thomsonin reititin.
Hei Miva,
Yhteys näyttäisi pysyneen modeemille asti ylhäällä 8.4. asti. Sinulla on ilmeisesti Viihdepalvelu myös käytössä. Onko Viihteen kanssa ollut myös ongelmaa?
Onko koneesi kytketty modeemiin langattomasti vai kaapelilla? Jos langattomasti, niin voisit testailla kaapelilla, että pätkiikö yhteys myös silloin.
Jos ongelma jää ainoastaan langattomaan verkkoon, niin kannattaa kokeilla muuttaa langattoman verkon kanavaa vaihtaa. Joissakin tapauksissa tämä saattaa auttaa. Ohjeita Thomsonin langattoman verkon asetuksiin löydät oheisen linkin kautta. http://www5.sonera.fi/ohjeet/Thomson_TG789
Myös modeemin resetointia olisi hyvä testata. Resetointi onnistuu painamalla laitteen reset painiketta pohjassa 30 sekunnin ajan. Kun laite on resetoitunut, niin power valo palaa oranssina/punaisena. Käynnistä laite vielä tämän jälkeen uudelleen.
Jos ongelma ei poistu, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.
Yhteys näyttäisi pysyneen modeemille asti ylhäällä 8.4. asti. Sinulla on ilmeisesti Viihdepalvelu myös käytössä. Onko Viihteen kanssa ollut myös ongelmaa?
Onko koneesi kytketty modeemiin langattomasti vai kaapelilla? Jos langattomasti, niin voisit testailla kaapelilla, että pätkiikö yhteys myös silloin.
Jos ongelma jää ainoastaan langattomaan verkkoon, niin kannattaa kokeilla muuttaa langattoman verkon kanavaa vaihtaa. Joissakin tapauksissa tämä saattaa auttaa. Ohjeita Thomsonin langattoman verkon asetuksiin löydät oheisen linkin kautta. http://www5.sonera.fi/ohjeet/Thomson_TG789
Myös modeemin resetointia olisi hyvä testata. Resetointi onnistuu painamalla laitteen reset painiketta pohjassa 30 sekunnin ajan. Kun laite on resetoitunut, niin power valo palaa oranssina/punaisena. Käynnistä laite vielä tämän jälkeen uudelleen.
Jos ongelma ei poistu, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.
Itselläni on ainakin edelleen sama ongelma vaivannut jo parisen viikkoa. Netti pätkii säännöllisesti todella ärsyttävästi. Toimii välillä ihan moitteetta ja sitten katkeaa pieneksi hetkeksi ja sitten taas toimii ja taas katkeaa jne. Kiva yrittää katsoa esim. leffoja/urheilua tällä yhteydellä
Hei ThinkVision,
Yhteys näyttäisi nyt pysyneen ylhäällä noin vuorokauden ajan. Jos yhteydessä kuitenkin esiintyy ongelmaa edelleen, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.
Yhteys näyttäisi nyt pysyneen ylhäällä noin vuorokauden ajan. Jos yhteydessä kuitenkin esiintyy ongelmaa edelleen, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.
Edelleen pätkii käytännössä koko ajan. Onko ollut teidän mukaan ollut edelleen pystyssä pidempään?
Hei ThinkVision,
15.4 ja 16.4 näkyy molempina päivinä tuossa 16-17 aikana pari katkosta mutta oletko silloin mahdollisesti käynnistänyt modeemisi uudestaan? Olit asiasta tehnytkin jo vikailmoituksen niin asia kyllä selviää nyt sitä kautta.
Käytätkö yhteyttä muuten koneella kaapelin vai langattoman yhteyden kautta ?
15.4 ja 16.4 näkyy molempina päivinä tuossa 16-17 aikana pari katkosta mutta oletko silloin mahdollisesti käynnistänyt modeemisi uudestaan? Olit asiasta tehnytkin jo vikailmoituksen niin asia kyllä selviää nyt sitä kautta.
Käytätkö yhteyttä muuten koneella kaapelin vai langattoman yhteyden kautta ?
Vikailmoitus on tosiaan tehtynä ja eilen puhelimessa vikaneuvonnan kanssa kokeiltu kaikenlaista (vaihdettu johtoja, testattu modeemin eri portteja yms.). Vikaa ei vaan tunnu löytyvän ja yhteys katkeilee edelleen jatkuvasti. Toisaalta taas tuo Sonera Viihde-puoli tuntuu toimivan moitteetta eli pystyn esimerkiksi katsomaan verkkoon tallentamiani ohjelmia. Mutta tietokoneella netin käyttö ei vaan onnistu. Kone näyttää kyllä tuolla verkkoyhteyksissä, että yhteys on, mutta jos koitan vaikka pingata esim. täällä neuvottua 8.8.8.8, niin säännöllisesti tulee joko yhteys aikakatkaistiin tai kadonneita paketteja.
Hain modeemin lainaksi ja nyt on yhteys toiminut ainakin puolisen tuntia pätkimättä. Yleensä pätkii monta kertaa tässä ajassa. Jos vika on modeemissa, niin miten asian kanssa tulisi edetä?
Myös itselläni on ongelmia netin kanssa Turussa. Yhteys tuntuu pätkäisevän arviolta 1-2 kertaa päivässä, eikä yhteys löydy ennenkuin n. 30min - 1h päästä. Koitin juuri eilen toista modeemia, muttei se auttanut asiaa. Voitteko tarkastaa näkyykö yhteydessäni jotain vikaa?
Itäisellä Pitkälläkadulla ollut aamu 10 asti ainakin kylmänä koko kaista. Onko jotakin katkoksia alueella ?
Tänään iltapäivällä myös ongelmia Turun Suikkilassa, tosin tilanne on omalta kohdalta normalisoitunut... nopeudet liikkuivat n. klo 16 paikkeilla 10Mbit/s tuntumassa.
Onko seuraavat lukemat normaaleja Soneran Valokuitu 100/10 yhteydelle? koskaan en pääse yli 70Mbit/s latausnopeuksiin ja niihinkin vain satunnaisesti. Modeemi Inteno DG301AL ja yhteys tietokoneeseen suoraan kaapelilla, ei WLANin kautta. Onko n. 100Mbit/s realistisesti saavutettavissa edes? Alla olevien testien aikana kaistaa käytti vain tietokone, jolla testit suoritin.
Liittymää testattu myös edellisellä 'ZyXEL P-870HN-51b' modeemilla, pääsemättä edes näihin lukemiin.
Nopeustesti by Speedtest.net
http://www.speedtest.net/my-result/3459419213
Ja dataa 'Inteno DG301AL' -modeemin asetuksista (modeemi käynnistetty uudelleen hetki sitten):
Onko seuraavat lukemat normaaleja Soneran Valokuitu 100/10 yhteydelle? koskaan en pääse yli 70Mbit/s latausnopeuksiin ja niihinkin vain satunnaisesti. Modeemi Inteno DG301AL ja yhteys tietokoneeseen suoraan kaapelilla, ei WLANin kautta. Onko n. 100Mbit/s realistisesti saavutettavissa edes? Alla olevien testien aikana kaistaa käytti vain tietokone, jolla testit suoritin.
Liittymää testattu myös edellisellä 'ZyXEL P-870HN-51b' modeemilla, pääsemättä edes näihin lukemiin.
Nopeustesti by Speedtest.net
http://www.speedtest.net/my-result/3459419213
Ja dataa 'Inteno DG301AL' -modeemin asetuksista (modeemi käynnistetty uudelleen hetki sitten):
Link Information
Uptime: 0 days, 0:14:51
DSL Type: ITU-T G.993.2 (VDSL2)
Bandwidth (Up/Down) Bkbps/kbps]: 12.789 / 71.814
Data Transferred (Sent/Received) rB/B]: 0 / 0
Output Power (Up/Down) pdBm]: -23,2 / 12,2
Line Attenuation (Up/Down) tdB]: 5,8 / 6,1
SN Margin (Up/Down) SdB]: 9,2 / 6,3
System Vendor ID (Local/Remote): TMMB / ----
Chipset Vendor ID (Local/Remote): BDCM / IKNS
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): -
Error Seconds (Local/Remote): 0 / 0
FEC Errors (Up/Down): 966 / 451
CRC Errors (Up/Down): 1 / 0
HEC Errors (Up/Down): 0 / 0
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.