Skip to main content
Onko mitään käsitystä millä aikataululla laajakaistaverkon ongelmat tullaan selvittämään?

Olen nyt ollut yhteydessä 3 kertaa tekniseen tukeen puhelimitse.
Joka kerta on myönnetty, että vika on verkossa. Asia selvitetään ja minuun ollaan yhteydessä.
Mitään ei kuulu eikä mitään tapahdu, yhteysongelmat vain jatkuvat.
Nostetaan, ettei vastaaaminen unohtuisi Sonera asiantuntijalta
Kuulukos pitäjänmäki tuohon helsinki 25 alueeseen?
Sillä täällä netti tykkää pätkiä ja eikä ole toiminut eilen eikä tänäänkään....
Ruska: Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin sen perusteella tarkistaa laajakaistaliittymäsi tilanteen. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille.

Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 346123456.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Tänään olin yhteydessä jälleen teknisen tukeen. Tällä kertaa sain jopa tekstarilla vastauksen, että verkko toimii. Tarkista asetuksista VPI=0 ja VCI=33. No niin ne on ollut kaikki nämä vuodet, jotka yhteydet on toiminut.
No se ei nyt vaan toimi. Ja loppui juuri uuden verkon käyttöönottoon 9.9.2010. Toimi jo hiukan pidempään pääsin jopa muuttamaan profiilini tuon tunnuksen. Sitten katkesi jälleen. Nyt kirjoitan tätä käyttäen knnykkää modeemina.
Sain tänään jopa haettua muutaman sähköpostin, ennen kuin meni aikakatkaisuun.

Verkko toimii siis hetkellisesti, mutta yhteydet katkeaa hyvin nopeasti.
Ruska: Lisäämälläsi liittymänumerolla ei löydy liittymää. Tarkistatko vielä että se on oikein tai lisäät sen tilalle asiakasnumeron (löytyy laskulta).

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Vaihdoin asiakasnumeron, sillä liittymätunnus oli oikein kirjoitettu.
Soneran asiakastiedote 24.8.2010 - Muutoksia internetliittymässä....

Ei kai liittymä toimi, jos sitä ei ole olemassakaan.

Toivottavasti se on kateissa myös laskun aikaan.
Laajakaistaliittymäsi numero on hiljattain muuttunut samalla kun liittymä on muuttunut ADSL-liittymästä Laajakaista Extraksi. Tämä selittää miksi en löytänyt liittymää vanhalla numerolla.

Laajakaista Extra - liittymästäsi on yksi tuore vikailmoitus, jonka vikakuvaus koskee ongelmaa jossa tietyt nettisivut eivät avaudu. Verkonhallinta on todennut yhteyden verkon puolesta toimivaksi ja lähettänyt sinulle tekstiviestin 20.9.

Modeemisi käyttää tällä hetkellä ADSL-yhteyteen standardia ANSI T1.413, joka mahdollistaa maksimissaan 8/1 Mbit/s nopeudet. Nopeusluokan 24/2M täysi hyödyntäminen vaatii, että ADSL-modeemi käyttää ADSL-signaalina standardia Annex M (ITU G.992.5). Modeemin käyttämä standardi on määriteltävissä modeemin hallinnan kautta, mutta todennäköisesti myös modeemin täysi resetointi auttaa.

Reset-painike on modeemin takaseinässä eli siellä missä liittimetkin. Resetin käyttö vaihtelee eri modeemimallien ja versioiden välillä; joissain riittää 10 sekunnin painallus, joissakin vaatii 25 sekunnin painikkeen pohjassa pitämistä. On myös modeemeita, joissa resetointi on suoritettava kahdesti. Modeemin käyttöohje kertoo kuinka resetointi suoritetaan.

Resetoinnin jälkeen modeemin todennäköisesti avaa yhteyden nopeampana ja voi olla että samalla loppuvat yhteyden kanssa kokemasi ongelmat, vaikka niillä ei olekaan sinänsä tekemistä yhteyden nopeuden kanssa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Hetkinen, olisiko mahdollista, että myös minulle ilmoitettaisiin liittymäni tunnus!

24.8.2010 Soneralta tulleessa kirjeessä kerrotaan liittymän muutoksesta, mutta liittymä tunnus on tuo vanha tuossa kirjeessä.
Sanotaan, että saan nopeamman laajakaistan käyttööni tilaamalla Vdsl-2 - modeemin. No en ole halunnut mitään nopeampaa yhteyttä enkä siis ole hankkinut uutta modeemia.
Mitään mainintaa tai ohjetta vanhan modeemin resetoinnista yms ei missään mainita.

Mielenkiintoista on, että löytyy yksi vika ilmoitus. Olen kuitenkin ollut tekniseen tukeen yhteydessä 4 kertaa. Ja aina on sanottu, että kirjaavat vikailmoituksen. Kolme ensimmäistä oli sitä mieltä, että selvästi vika on verkossa. Jotain tapahtui, koska totaali pimento loppui. Sain tilalle pätkivän yhteyden. Tosin minuun kukaan ei ollut yhteydessä. 4. ilmoituksen jälkeen sain tekstarin verkko toimii, tarkista modeemin asetukset. No hitto, ne on ollut samat 2003 lähtien.

Vikat ovat vaihdelleet aluksi netti täysin ulottumattomissa, sitten pääsin joillekin sivuille, ensin en päässyt lainkaan lukemaan sähköposteja, sitten onnistu n. 5/50 mailin lukeminen ennen aikakatkaisua jne.


13.9. sain kirjeen olemme vastaanottaneet muutostilauksenne. No enhän ollut mitään tilannut. Juu oli vain sellainen kirje, jonka järjestelmä lähettää kaikille uuden verkon alueella. Ei sillä ole mitään merkitystä. Oli selitys.
No kirjeessä oli linkkejä Soneran webbi sivuille ohjeisiin yms. Vaan kun niihin ei pääse käsiksi, kun nettiyhteys ei toimi.

Mielestäni palvelu on ollut ala-arvoista. Ja vielä tähän mennessä ongelmat eivät ole ratkenneet, ainoaksi vaihtoehdoksi jää taas iltamyöhällä harrastaa koneen kanssa testailua, todennäköisti.. voi olla -periaatteella.
Nyt on resetoitu modeemia, käyty kaverilla lataamassa Sonera Internet avustaja, tarkistettu em. ohjelmalla asetukset yms.
Ja kuinka ollakaan, kirjoitan tätä kännykkämodeemilla.
Inernet vustajan asennuksen ja asetuksien tarkistuksen jälkeen yhteystoimi hetken. Nyt ei taaskaan toimi mikään :(

Alan olla epätoivoinen. Onko ainoa vaihtoehto operaattorin vaihto.
Tein uuden vikailmoituksen.
Jos sähköposti antaa virheeksi aikakatkaisun palvelimella, niin kai verkko toimii, ei kai muuten palvelimelta tulisi virhe ilmoitusta.
Ja joskus satunnaisesti pääsen lukemaan verkon kautta muutaman sähköpostin esim eilen taisin saada 6/50 omalle koneelle ennen palvelimen aikakatkaisua.
Sonera Internet avustaja sanoo verkon olevan ok.
Sähköposti asetukset ovat Soneran Internet avustajalla tarkistettu eli pitäisi olla kunnosssa.
Vaan ei toimi.

Vika ilmotukseen sain vain tekstari "Yhteytenne toimii verkon ja modeemin välillä normaalisti".

No niin se hetkellisesti toimiikin. Olisi kiva saada vastaus esim soittona, jotta voisi keskustella tutkineen osapuolen kanssa. Ja saisin tietää mitä ovat tutkineet.

Tuntuu siltä, että vain murto-osa selittämästä ongelmasta kirjataan vikailmoitukseen ja tutkitaan eri asiaa kuin ilmoitan.

Ja edelleen pidän erikoisena sitä, että omien sivujen kautta en pääse katsomaan "Liittymä ja palvelut" osiota. Aina vaan tilapäinen häiriö jatkuu. Herää kysymys kuinka monta päivää on tilapäinen.


Voisiko nyt joku antaa jonkun hyvän neuvon, miten yhteydet saa toimimaan tai kehen olen yhteydessä asian tiimoilta. Kiinnostaako Soneralla ketään toimiiko asiakkaitten palvelut vai ei?
Ja taas Aikakatkaisu kommunikoitaessa palvelimen kanssa.
5 mailia tuli haettua ennen virhettä?????????????????

Vastaa