Aamuisin tietokonetta käynnistettäessäni saan selaimeen (Mozilla) virheilmoituksen, ettei millekään sivustolle ole pääsyä. Modeemin DSL-valo näyttää, että yhteys on siltä osin kunnossa eli modeemissa palaa vihreä valo. Ongelma katoaa vasta kun modeemin buuttaa. Sama ongelma esiintyy sekä Linux- että Windows-pöytäkoneissani.
Onko tässä nyt vian syynä Soneran häiriötiedote-sivuilla mainittu muutostyö DHCP-palveluissa? Tiedotteessa luvataan, että muutostyö ei aiheuta palvelukatkoa asiakkaille, mutta muutoksen yhteydessä asiakkaiden IP-osoite saattaa vaihtua.
Vai onko vika DNA:ssa, joka on alueeni teleyritys ja jolta Sonera tietääkseni vuokraa laajakaistan tilaajayhteyden? Ongelmaa on esiintynyt noin viikon verran ja se näyttäisi hyvin sopivan tuohon edellä mainittuun Soneran häiriötiedotteeseen.
Sivu 2 / 2
Olin jo äsken toiveikkaana täällä Turun keskustassa, kun luin aiemman viestisi. Kymmenen minuuttia sitten yhteys kuitenkin katkesi kesken nettiostoksien tekemisen. Aamuisesta modeemin käynnistyksestä oli kulunut 12 tuntia. Tehdäänkö tälle asialle mitään. Miksi huolto ei kommentoi tätä keskustelua?
japutti kirjoitti: Tehdäänkö tälle asialle mitään. Miksi huolto ei kommentoi tätä keskustelua?
Ehkä Soneran "asiantuntijoilla" ei ole muuta tietoa asiasta kuin se mitä asiakkaat ovat heille tiedottaneet...
Tänä aamuna nettiyhteys toimi ilman modeemin uudelleenkäynnistämistä, yli viikkoon. Koputetaan puuta
jaakkona kirjoitti: Tänä aamuna nettiyhteys toimi ilman modeemin uudelleenkäynnistämistä, yli viikkoon. Koputetaan puuta :)
Sama täällä.
Sama juttu nyt myös Helsingissä. Alkoi noin klo.20, ja kyllä, sama Zyxelin modeemi.
Myöskin täällä Vantaan Myyrmäessä katkesi yhteys eilen vähän ennen ilta kahdeksaa. Testasin kahdella eri modeemilla, kummatkin saa yhteyden, mutta ei ip:tä. Toinen on siltaavana, mutta koneet eivät saa ip:tä.
Joten taitaa olla unohtunut lisätä joku pooli dhcp remontissa?
Joten taitaa olla unohtunut lisätä joku pooli dhcp remontissa?
Sonera-asiantuntija kirjoitti: DHCP-muutostyön aikana on osassa reittittävistä Zyxel-päätelaitteista havaittu ongelmia. Modeemin voi joutua käynnistämään uudestaan DHCP lease-ajan umpeuduttua (12 tuntia). Päätelaitteissa, jotka ovat siltaavina, ei vastaavia ongelmia ole havaittu. Tutkimme parhaillaan ongelmaa yhdessä laitevalmistajan kanssa.
TeliaSonera Finland Oyj
Sonera Asiakaspalvelu
Yllä mainittu ongelmatilanne, jota oli havaittu DHCP-muutostöiden jälkeen reitittävissä tilassa olevissa Zyxel -päätelaittessa, on saatu korjattua 12.5.2010 eikä ongelmaa pitäisi enää ilmetä.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
idoru: Auttaako ongelmaan modeemin uudelleen käynnistäminen ja palaako modeemissa kuitenkin DSL-valo normaalisti?
Allu: Uskon, että asia ei todennäkösesti ole tästä kiinni, mutta onhan modeemeilla tällä hetkellä varmasti VPI: 0 ja VCI: 33 asetukset käytössä? Jos nämä asetukset eivät olisi kohdallaan, yhteys toimisi juuri siten, että ADSL-yhteys muodostuu, mutta yhteyden kautta ei saa IP-osoitetta.
Jos ongelma jatkuu samanlaisena, sinun kannattaa ilmoittaa ongelmatilanteesta vikapalveluumme, joko puhelimitse tai Omien Sivujemme vikailmoituslomakkeen kautta.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Allu: Uskon, että asia ei todennäkösesti ole tästä kiinni, mutta onhan modeemeilla tällä hetkellä varmasti VPI: 0 ja VCI: 33 asetukset käytössä? Jos nämä asetukset eivät olisi kohdallaan, yhteys toimisi juuri siten, että ADSL-yhteys muodostuu, mutta yhteyden kautta ei saa IP-osoitetta.
Jos ongelma jatkuu samanlaisena, sinun kannattaa ilmoittaa ongelmatilanteesta vikapalveluumme, joko puhelimitse tai Omien Sivujemme vikailmoituslomakkeen kautta.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Hei Sami,
Oli tosiaan VCI muuttunut jostain syystä 100 :ksi joka aiheutti ongelman. Nyt toimii taas ja löytyy DHCPD.
Saatko kuitattua tekemäni vikailmoituksen ratkaistuksi?
Oli tosiaan VCI muuttunut jostain syystä 100 :ksi joka aiheutti ongelman. Nyt toimii taas ja löytyy DHCPD.
Saatko kuitattua tekemäni vikailmoituksen ratkaistuksi?
Allu: Hyvä, että asia selvisi. Liittymästäsi ei ole tällä hetkellä voimassa avointa vikailmoitusta, joka olisi vielä edennyt vikapalvelumme selvitykseen.
Vikailmoituksien peruutukset voi tehdä normaalisti 0206 90101 (pvm/mpm) vianrajausautomaattimme kautta. Vianrajausautomaatti ilmoittaa liittymän tunnistamisen jälkeen, mikäli liittymästä on jo olemassa avoin vikailmoitus. Tällöin vikailmoitus on mahdollista peruuttaa tai siihen voidaan antaa lisätietoja.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Vikailmoituksien peruutukset voi tehdä normaalisti 0206 90101 (pvm/mpm) vianrajausautomaattimme kautta. Vianrajausautomaatti ilmoittaa liittymän tunnistamisen jälkeen, mikäli liittymästä on jo olemassa avoin vikailmoitus. Tällöin vikailmoitus on mahdollista peruuttaa tai siihen voidaan antaa lisätietoja.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
[quote="Sonera-asiantuntija"]idoru: Auttaako ongelmaan modeemin uudelleen käynnistäminen ja palaako modeemissa kuitenkin DSL-valo normaalisti?
Uudelleen käynnistäminen ei auta, ja DSL-valo palaa. Illalla 13.5. Yhteys pätki noin tunnin, ja katkesi lopulta kokonaan n. klo.21. INTERNET-valo välkkyi välillä punaisena, joten oletin kyseessä olevan huoltotyö.
Juuri nyt yhteys toimii, kun asetin modeemin reitittäväksi (ENET ENCAP / LLC), joten akuuttia hätää ei ole. Eilen sama kikka ei tuottanut tulosta. Katsotaan, mitä tapahtuu, kun ip:n lease vanhenee.
Uudelleen käynnistäminen ei auta, ja DSL-valo palaa. Illalla 13.5. Yhteys pätki noin tunnin, ja katkesi lopulta kokonaan n. klo.21. INTERNET-valo välkkyi välillä punaisena, joten oletin kyseessä olevan huoltotyö.
Juuri nyt yhteys toimii, kun asetin modeemin reitittäväksi (ENET ENCAP / LLC), joten akuuttia hätää ei ole. Eilen sama kikka ei tuottanut tulosta. Katsotaan, mitä tapahtuu, kun ip:n lease vanhenee.
Sama vika täällä Turussa. Modeemi on Zyxel P660HW-D1(f). Yön jälkeen yhteys on poikki, vaikka valot palaavat normaalisti. katkeaa myös välillä lennosta tällöin välillä valot sammuavat. Kun modeemin resetoi niin netti taas toimii.
Ja mistä saan tietoon nuo asetukset ?
Ja mistä saan tietoon nuo asetukset ?
Vika selvisi päivityksellä, mutta tänään 25.05.2010 ei kuitenkaan löytänyt aamulla ip osoitetta itse joten piti modeemi taas resteroida.
Kun olin vakuuttunut siitä, ettei vika johtunut itse tekemistäni asetuksista, jätin Soneralle vikailmoituksen. Sain kiitettävän nopeasti vastausviestin, jossa kerrottiin, että vika oli korjattu. Näin myös näyttää olevan, koska yhteys on toiminut moitteetta sen jälkeen. Kiitos huoltoporukalle!
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.