Skip to main content
Tässä ensin kuvausta viasta: Modeemi ei pysty pitämään yhteyttä ylhäällä. ADSL-valo sammuu ja modeemi alkaa muodostamaan yhteyttä uudelleen. Tämä tapahtuu satunnaisin väliajoin, joskus väliä saattaa olla parikin tuntia, joskus taas muutama sekunti yhteyden muodotumisen jälkeen yhteys taas katkeaa. D-Link pitää yllä 25-sivusta logia, jonka jokaiselle sivulle sopii 3 - 4 yhteyskatkosta. Tällä hetkellä login ajallinen kesto on 10 h 30 min, jona aikana yhteys on katkennut tuon 75 - 100 kertaa.
Tämän viestin lopussa on liitettynä login viimeinen sivu.

Modeemisi merkki ja malli: D-Link DSL-524T, ZyXEL Prestige 660 RU
Mikä käyttöjärjestelmä sinulla on käytössä: Mac OS X, Win XP pro sp3, Win XP MCE sp3, Win XP home sp3, Ubuntu......
Käytätkö yhteyttä langattomasti (wlan) vai langallisesti (verkkokaapelilla): Sekä että, riippuu koneesta.
Ohjelma jonka käytössä ongelma ilmenee: Kaikki internettiä käyttävät ohjelmat.
Kerro lähiaikoina tehdyt muutokset tietokoneeseen tai liittymään (uudet ajurit, ohjaimet, ohjelmat, nopeudennosto, muuttoilmoitus jne.): Kaikki mahdolliset päivitykset tehty koneille, ei vaikutusta tähän vikaan.
Onko alueella tehty kaivuutöitä: Noin kuukautta ennen vian ilmestymistä piha asvaltoitiin.
Mitä toimenpiteitä olet jo tehnyt selvittääksesi ongelman:
Esimerkiksi seuraavat toimenpiteet on tehty:

1. Käynnistä ADSL-modeemi uudelleen. Irrota modeemista puhelin- ja virtajohto vähintään 30 sekunniksi. Kytke johdot takaisin ja odota, että modeemi käynnistyy normaalisti. Mikäli käytössäsi on ADSL-modeemin lisäksi jokin muukin verkkolaite, kuten WLAN-tukiasema tai kytkin, käynnistä myös ne uudestaan.

2. Testaa puhelinjohdon toimivuus. Jos käytössä on puhelinjatkojohto(ja), vaihda ne yhteen lyhyeen, enintään 2 m pitkään puhelinjohtoon. Lue lisää puhelinjohtojen vaikutuksesta.

3. Irroita kaikki muut laitteet linjasta, jos puhelinlinjaan on kytketty ADSL-modeemin lisäksi muita laitteita, kuten esim. lankapuhelin tai faksi. Mikäli jokin laite aiheuttaa häiriötä linjaan, vaikuttaa tämä yleensä ensimmäisenä ADSL-yhteyteen. Lisätietoa löydät artikkelista häiriönestosuodatin.

4. Testaa yhteyttä toisesta pistorasiasta, jos käytössä on useampia puhelinpistorasioita. Yleensä yksi rasioista on pääpistorasia ja muut ovat lisäpistorasioita. Pääpistorasia sijaitsee yleensä eteisestä ja siitä voi saada paremmin yhteyden, mikäli välijohdot seinien sisällä ovat huonot. Myös puhelinrasia tai puhelinjohdon pistoke voi olla viallinen.

5. Testaa yhteyttä toisella modeemilla, jos edellä olevista toimenpiteistä ei ole apua. Varmista ADSL-modeemin asetukset, jos lainaat modeemin naapurilta tai tuttavalta ja heillä ei ole käytössä Soneran laajakaistaliittymää.

6. Alle 8 Mbit/s liittymillä kannattaa tarkistaa modeemin käyttämä kättelyprotokolla ja kokeilla sen vaihtamista g.dmt:ksi. Kaikki modeemit eivät saa pidettyä yhteyttä ylhäällä normaalisti käytössä olevalla ANSI T1.413 -protokollalla. Varmista modeemin ohjekirjasta tai valmistajan kotisivuilta ohjeet asetuksen vaihtamiseen. Modeemin ohjelmistoversion päivittäminen saattaa myös auttaa ongelmaan, mikäli tarjolla on uudempi versio. Modeemien asetusten konfigurointi ei kuulu vikapalvelun tukeen. Mikäli tarvitset apua asiassa, voimme tarjota maksullista Helpson-tukipalvelua.

Ja tässä lupaani ote D-Linkin logista:
Aug 9 17:42:00> DSL in Sync
Aug 9 17:42:06> DSL Carrier is up
Aug 9 17:42:06> sar read trained mode (1)(ADSL_G.dmt)
Aug 9 17:42:07> nas0
Aug 9 17:42:27> nas0
Aug 9 17:49:11> DSL out of sync
Aug 9 17:49:16> DSL Carrier is down
Aug 9 17:49:28> DSL in Sync
Aug 9 17:49:32> DSL out of sync
Aug 9 17:49:36> DSL Carrier is training
Aug 9 17:49:48> DSL in Sync
Aug 9 17:49:56> DSL Carrier is up
Aug 9 17:49:56> sar read trained mode (1)(ADSL_G.dmt)
Aug 9 17:49:57> nas0
Aug 9 17:49:58> DSL out of sync
Aug 9 17:50:06> DSL Carrier is down
Aug 9 17:50:15> DSL in Sync
Aug 9 17:50:16> DSL Carrier is up
Aug 9 17:50:16> sar read trained mode (1)(ADSL_G.dmt)
Aug 9 17:50:19> nas0
Olet jo koittanut kattavasti eri toimenpiteitä mitä oman laitteistosi puolella voi tehdä yhteyden pätkimistilanteessa. Sinun kannattaa jättää liittymästä jo vikailmoitus vikapalveluumme, jotta ongelmatilanne saadaan selvitykseen.

Voit jättää vikailmoituksen liittymästäsi joko 0206 90101 (mpm/pvm) numeron tai vikailmoituslomakkeen kautta. Jos teet vikailmoituksen vikailmoituslomakkeella, voit liittää antamasi ongelman kuvauksen lomakkeen lisätiedot -kenttään. Vaihtoehtoisesti voit liittää vikailmoitukseen linkin tähän keskusteluun.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa