Skip to main content
Hei,

Onko muilla Oudun seudulla asuvilla ollut netti poikki? Itse huomasin ensimmäisen kerran yhteyden olevan poikki maanantaiaamuna. Tätä ennenkin on yhteys vähän väliä lakannut vastaamasta pariksi minuutiksi, mutta on sen jälkeen aina tointunut.

Olisin soittanut Soneran asiakaspalveluun kysyäkseni samasta asiasta, mutta nykyisestä asiakaspalvelun rakenteesta johtuen vaikutti olevan käytännössä mahdotonta ilman että tekee siitä jo vikailmoituksen. Ilmoitusta en tietysti halua tehdä ennenkuin olen ihan varma, ettei vika ole omissa laitteissa. Ja käyn kyllä aina lukemassa häiriötiedotteita, mutta enpä ole koskaan siellä vielä nähnyt ilmoitusta esim. niistä kaapelivioista, mistä olen aikanaan tehnyt ilmoituksia.

Ei tekisi heti alkuun mieli lähteä taas juoksentelemaan ympäri kaupunkia testailemassa (erittäin todennäköisesti) kunnossa olevaa modeemia, jos vikaa on ilmennyt laajemminkin. On nimittäin tuota tullut tehtyä jo riittävän usein. Sattui nimittäin sopivasta Soneran tekemien päivitysten kanssa samaan aikaan...
Oulun verkkoalueella ei ole tällä hetkellä tiedossa olevia verkkovikoja.

Jos kyseessä on ADSL-liittymä, paras testi olisi testata omassa liittymässä toista ADSL-modeemia ja -kaapelia. Sen jälkeen vikailmoitus jos vielä tarpeen. Laajakaistan vikailmoitus - lomake on vaihtoehto Vikapalveluun soittamiselle.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
En sitten eilen edes ehtinyt alkaa testaamaan oman modeemin toimintaa/toista modeemia, kun netti alkoi pelittää. Eli kyllä se vika oli Soneran yhteydessä tai sitten fyysisissä kaapeleissa. No, hyvä joka tapauksessa että alkoi toimia, nyt sitten vain odottelemaan että pätkäiseekö uudelleen...
Täällä on kanssa vikaa Oulun alueella.. Alkoi tuossa maanantaina. ADSL valo sammuu ja netti on vähän aikaa poikki tai sitten pitempäänkin. Katkeilee huolimatta vaikka linjassa ei olisi liikennettä. Tänään perjantaina ollut usean kerran poikki. Omat laitteet näyttäisivät olevan kunnossa.

Lisätään vielä että netti on toiminut viimeiset 2 vuotta ongelmitta.
Sama tilanne kuin makalla.

Yhteys alkanu pätkimään viimeaikoina ja tuntuu ajoittuvan illan/puolenyön aikoihin. Aiemmin tosiaan pelas ihan ok. Vika soneran päässä.
Pätkimistilanteissa ongelma voi olla missä tahansa keskuksemme ja asiakkaan modeemin välillä eikä ongelman syytä voi suoraan päätellä ilman asian tutkimista.

Ongelman selvittämiseksi kannattaakin ensin koittaa yllä neuvottua oman modeemin ja puhelinjohdon testausta, jolla pystyy helpoiten varmistamaan oman laitteiston toimivuuden. Lisäksi, jos käytössä on puhelinjatkojohtoja, yhteyttä kannattaa testata ilman niiitä.

Jos oma laitteisto toimii oikein, mutta häiriö jatkuu, asiasta kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme, jotta verkkomme puoli pystytään vastaavasti tarkistamaan.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa