Skip to main content
Eli ohjelma/lähetys saattaa pysähtyä 5-6:kin kertaa tunnin aikana, ihan kuin paussi pistettäisiin päälle... ja mikään muu ei auta, kuin vaihto toiselle kanavalle ja takaisin. Joskus tosin sekään ei auta vaan laite (Motorola VIP 1903 IPTV) täytyy käynnistää uudelleen.
Lisäksi ohjelmaopas ja teksti-tv eivät aina toimi ja kun toimivat, niin viiden sekunnin viiveellä napin painamisesta... ennen viimeisiä päivityksiä toimi kaikki "normaalisti" ja ilman viiveitä.
Hei Taustahemmo,

Lisäisitkö asiakasnumeron tietoihisi, niin voimme tarkistella tilannetta. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.
Lisätty on... Ja äskettäin kävi niin, että katsoin erästä kanavaa, joka näkyi normaalisti ja vaihdoin toiselle kanavalle, josta kuului vain pätkittäinen ääni ilman kuvaa... tämän jälkeen yritin vaihtaa toiselle kanavalle, mutta miltään kanavalta ei näkynyt eikä kuulunut mitään... eikä auttanut (taaskaan) kuin käynnistää laite uudestaan...
Täälläkin lähetykset pysähtyy todella monta kertaa jokaisen ohjelman kanssa.
Todella ärsyttävää varsinkin silloin kun urheilua katsoo. Juuri ratkaisevalla hetkellä kun jotain tärkeää tapahtuu niin kuva pysähtyy ja jatkuu jonkin ajan kuluttua jolloin kättelyt on menossa tai muuten vaan juhlitaan voittajaa.
Jo pelkästään tämän takia vaihtaisin Sonera viihteen takaisin kaapeli TV:hen. Muitakin syitä on mutta ei kuulu tähän keskusteluun.
Odotan todella paljon niitä tulevia parannuksia joita oletan tulevan, tämän vajaan kahden vuoden aikana mitä joudun tätä kestämään. Toinen vaihtoehto on että lopetan viihteen kunhan kaksi vuotta tulee täyteen. No nyt tullut kirjoitettua jo paljon aiheeseen kuulumatonta tekstiä.
Hei Taustahemmo,

Vilkaisin tuota yhteyttäsi ja mitään poikkeavaa siinä ei kyllä näkynyt. Toimiiko netti normaalisti vai onko siinäkin ongelmaa? Voisit kokeilla vielä palauttaa digiboksille tehdasasetukset Tämän ohjeen mukaan. Eihän modeemin ja digiboksin välissä ole mitään omia laitteita (reitittimiä / kytkimiä) ?

Jos ongelma kuitenkin jatkuu, suosittelen tekemään asiasta vikailmoitusen. Vikailmoituksen voit jättää soittamalla vikapalveluun tai jättämällä palvelupyynnön omien sivujen kautta.

lusmu , Lisäätkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin pääsen tutkimaan ongelmaasi hieman tarkemmin!
Lisäsin asiakasnumeron toistamiseen, toivottavasti näkyy nyt.

Mittailin juuri wlania ja sain alla olevat luvut, minulle nuo vaihtelut ei paljon kerro, mutta auttaisiko teitä.
SoneraGateway välillä -49..... -61 dBm (2.4G)
INTENO0D9D0A välillä -72..... -81 dBm (5.0G)

Netin nopeus näyttäisi olevan noin 3 M/s (vastaanotto) ja noin 0,8 M/s (lähetys).

Näyttää siltä Gateway olisi paljon nopeampi mitä Inteno. Olen yrittänyt katsella miten saisi vaihdella tuota 2.4G:n ja 5.0G:n välillä mutta en onnistunut.

Minulla on yksi ohut seinä (ei betonia) langattomien lähettimien välillä. Kaapeliveto ei tule kysymykseen.
Vilkaisin tuota yhteyttäsi ja mitään poikkeavaa siinä ei kyllä näkynyt. Toimiiko netti normaalisti vai onko siinäkin ongelmaa?
- Kyllä sekin silloin tällöin "pätkii", muttei häiritsevän usein...

Voisit kokeilla vielä palauttaa digiboksille tehdasasetukset.
- Palautin, mutta sama pätkiminen jatkuu edelleen...

Eihän modeemin ja digiboksin välissä ole mitään omia laitteita (reitittimiä/kytkimiä)?
- Ei ole...

Ja vielä "mielenkiintoisemman" tästä kaikesta tekee se, että yläkerran naapurilla on juurikin samanlaiset laitteet ja hänellä kaikki toimii normaalisti ilman katkoja ja viiveitä! 😕
Äskettäin kävi niin, että teksti-tv:n, kun painoi päälle, niin sekin "jumi" siten, että kello ei toiminut, eikä sivuja pystynyt vaihtamaan. Kun painoi back-nappia, sama sivu (eli 100) jäi näkyviin. Sen jäkeen kanavaa pystyi vaihtamaan, mutta edelleen se teksti-tv:n sivu oli ainoa, joka tv:ssä näkyi. Virran sammuttamisesta ja takaisin kytkemisestä ei ollu mitään apua vaan teksti-tv:n sivu oli aina näkyvillä. Eipä auttanut taaskaan, ku johto irti ja odottelua. Ja lähetykset "pysähtelevät" edelleen.

PS. Myös näin on käynyt useasti: http://oi61.tinypic.com/nqscw8.jpg
Hei Taustahemmo,

Laitoimme palvelureittittimeesi ohjelmistopäivitystä tulemaan. Voisit hieman illemmalla vielä testata resetoida laitteet uudelleen, mikäli ongelma edelleen jatkuu.

Eli aluksi paina Thomsonin reset painiketta pohjassa 30 sekunnin ajan. Käynnistä sitten vielä laite uudelleen ja odota että nettiyhteys mudostuu.

Tarkista että digiboxi on kytketty suoraan ethernetkaapelilla Thomsonin keltaiseen LAN porttiin.

Resetoi tämän jälkeen vielä digiboxi. http://www5.sonera.fi/ohjeet/Sonera_Vii ... atilanteet

Mikäli ongelma tämän jälkeen vielä jatkuu, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.
Laitoimme palvelureittittimeesi ohjelmistopäivitystä tulemaan. Voisit hieman illemmalla vielä testata resetoida laitteet uudelleen, mikäli ongelma edelleen jatkuu.

Eli aluksi paina Thomsonin reset painiketta pohjassa 30 sekunnin ajan. Käynnistä sitten vielä laite uudelleen ja odota että nettiyhteys mudostuu.

Tarkista että digiboxi on kytketty suoraan ethernetkaapelilla Thomsonin keltaiseen LAN porttiin.

Resetoi tämän jälkeen vielä digiboxi. http://www5.sonera.fi/ohjeet/Sonera_Vii ... atilanteet

------------

Ehdin resetoida molemmat laitteet ennen kuin näin tämän viestin, joten hävisivätkö nuo ohjelmapäivitykset samalla? Ainakin samat ongelmat näyttäisivät tällä hetkellä laitetta vaivaavan!

Olisiko siis pitänyt testata laitteita ennen resetointia?
Ja korjaan "lausuntoa", jossa väitin, että nettiyhteys silloin tällöin "pätkii", muttei häiritsevän usein... Kyllä sekin viime aikoina on alkanut pätkimään ihan liian usein!!!
Hei Taustahemmo,

Ohjelmistopäivitystä ei parista yrityksestä saatu laitettua. Vaikuttaa että tuossa reitittimessä voisi olla jotain häikkää. Laitamme sinulle uuden palvelureitittimen tulemaan, niin voidaan sillä testailla uudelleen. Kerrothan siis kun olet uuden laitteen saanut kytkettyä paikoilleen.
Näimpä teen...
MInulla on sama ongelma kuin muillakin. TV-lähetykset jäätyvät. On vaihdettava kanava edes takaisin ennenkuin kuva taas liikkuu. Tämä tapahtuu nyt jatkuvasti niin että alkaa ärsyttää. Näistä keskusteluista en ole löytänyt mitään ohjeita.
Muuten olen Soneraan ja palveluihin kyllä tyytyväinen mutta kun tästä Viihteestä maksaa niin olisi kiva jos se toimii.

Toinen asia joka oikeastaan ei kuulu tähän viestiketjuun mutta kun nyt olen täällä: Minulla on IntenoDG301 reititin. Ohjekirjanen sanoo että normaalitilanteessa vain status-valo palaa. Minulla palaa kaikki valot jatkuvasti vihreinä paitsi se vasemmanpuoleisin (ethernet) joka jatkuvasti vilkkuu.
Toinen asia joka oikeastaan ei kuulu tähän viestiketjuun mutta kun nyt olen täällä: Minulla on IntenoDG301 reititin. Ohjekirjanen sanoo että normaalitilanteessa vain status-valo palaa. Minulla palaa kaikki valot jatkuvasti vihreinä paitsi se vasemmanpuoleisin (ethernet) joka jatkuvasti vilkkuu.[/quote]

----

Yllä olevaan liittyen, mulla palaa muissa valo koko ajan, paitsi että Ethernet vilkkuu koko ajan, Internet säännöllisen epäsäännöllisesti ja wps ei ollenkaan...
Ohjelmistopäivitystä ei parista yrityksestä saatu laitettua. Vaikuttaa että tuossa reitittimessä voisi olla jotain häikkää. Laitamme sinulle uuden palvelureitittimen tulemaan, niin voidaan sillä testailla uudelleen. Kerrothan siis kun olet uuden laitteen saanut kytkettyä paikoilleen.[/quote]

---

Ja tähän liittyen: Kytketty ja testailtu, mutta alkaa tuntumaan, ettei ollut reitittimessä vika. Edelleen lähetykset "jäätyvät" ja useasti on käynyt niin, että kun vaihtaa 3-6 kertaa kanavaa, niin nettiyhteys katkeaa (katkaisten sen siis myös tietokoneelta), eikä silloin auta muu, kun reitittimen uudelleen käynnistäminen, vaikka siinä valot näyttävätkin kaikkien yhteyksien olevan kunnossa.
Lisäksi tallennusten katsomisen aloittaminen on "hankalaa", sillä monesti sellaisen valitessa (OK-nappia painaessa) saattaa joutua odottamaan parikin minuuttia ennen kuin toisto alkaa (ja sinä aikana ehtii katsella vaikka tv-ohjelmia (kunhan ei liian usein kanavaa vaihta, jottei laite taas jumi)...
Ja Teksti-tv:ssä edelleen "viiveitä"...
Taustahemmo kirjoitti:
Toinen asia joka oikeastaan ei kuulu tähän viestiketjuun mutta kun nyt olen täällä: Minulla on IntenoDG301 reititin. Ohjekirjanen sanoo että normaalitilanteessa vain status-valo palaa. Minulla palaa kaikki valot jatkuvasti vihreinä paitsi se vasemmanpuoleisin (ethernet) joka jatkuvasti vilkkuu.


----

Yllä olevaan liittyen, mulla palaa muissa valo koko ajan, paitsi että Ethernet vilkkuu koko ajan, Internet säännöllisen epäsäännöllisesti ja wps ei ollenkaan...[/quote]

Täällä reititin toimii samalla tavalla. Kaikki palaa, paitsi yksi joka vilkkuu kokoajan. Näin on tehnyt kokoajan. On mukavaa katsella snookeria kun lähetys pätkii kokoajan. Tämä vika voi olla lähetyksessä, vai olisiko jälleen kerran viihteessä.
Hei leander21,

Vilkaisin yhteyttäsi ja modeemille asti kaikki näyttäisi pelaavan varsin mallikkaasti. Onko digiboksi liitetty Inteno DG301 modeemiin suoraan verkkokaapelilla ilman mitään omia laitteita välissä? Oletko vielä kokeillut palauttaa digiboksille tehdasasetuksia sekä asentaa ohjelmistoa uudestaan?

Kuvalliset ohjeet tuon digiboksin nollaukseen ja uudelleenasennukseen löydät täältä

Inteno DG301 laitteen toimintaan tuli jossain vaiheessa muutos (muistelisin että helmikuussa 2014) että kaikki toimintaan vaikuttavat ledit näkyvät päällä koko ajan. Alunperin laitteen toimiessa OK --> paloi pelkkä status valo vihreänä. Valoista saadaan kuitenkin paljon apua vikaselvitykseen niin on helpompaa että ne on koko ajan näkyvillä.

Valojen merkityksistä:

Internet-valo tulee vilkkua kun verkon ja modeemin välillä vaihtuu dataa
Broadband-valo palaa koko ajan kiinteästi kun yhteys on muodostettu verkkoon (yhteys on poikki kun valo vilkuttaa --> modeemi yrittää hakea verkkoa)
Ethernet-valo vilkkuu kun jokin LAN-porteista on käytössä ja modeemi vaihtaa dataa LAN-porttiin liitetyn laitteen kanssa (digiboksi, tietokone tms)
Wireless-valo joko vilkkuu, on päällä tai ei pala ollenkaan (riippuen onko wlanissa liitettyjä laitteita ja jotka vaihtaa dataa TAI wlan on kytketty pois päältä)
Status-valo palaa vihreänä kun laite on päällä ja modeemin "järjestelmä" toimii oikein.
Kiitos tiedoista. 301:n ja digiboksin välillä on Inteno zap100 pari. Toimi pitkään moitteettomasti kunnes noin kuukausi sitten rupesi pätkimään. Voiko tällä olla mitään yhteyttä verkon kuormaan. Eilen perhe niinkuin melkein kaikki suomalaiset katsoivat miss Suomi kilpailuja ja silloin pätkiminen oli jatkuva riesta. Arvelenpahan vain.
Menen nyt resetoimaan digiboksia.
leander21 kirjoitti:
Kiitos tiedoista. 301:n ja digiboksin välillä on Inteno zap100 pari. Toimi pitkään moitteettomasti kunnes noin kuukausi sitten rupesi pätkimään. Voiko tällä olla mitään yhteyttä verkon kuormaan. Eilen perhe niinkuin melkein kaikki suomalaiset katsoivat miss Suomi kilpailuja ja silloin pätkiminen oli jatkuva riesta. Arvelenpahan vain.
Menen nyt resetoimaan digiboksia.


Täällä on myös nuo samat laitteet. Jospa kokeilisin minäkin tuota resetointia jossain vaiheessa. Tänään jostain syystä on pätkinyt ohjelmat tavallista enemmän. Aiemmin oli satunnaista, mutta tänään oli häiritsevän säännöllistä, miksi juuri tänään kun tulee vielä snookerin MM finaali. No, ei voi mitään.
Hei leander21,

Suosittelisin myös nollaamaan nuo Inteno ZAP 100 reitittimet ihan siltä varalta jos niiden välillä tapahtuu nyt tuota virheilyä. Onko laitteiden välillä kuinka pitkä matka ja onko ne ns. näköyhteydessä toisiinsa vai onko paksuja rakenteita välissä? Jos ongelma jatkuu niin olisiko sinulla mahdollista testata tuon digiboksin toimintaa ihan kiinteän verkkokaapelin kanssa?

lusmu, Sinun liittymässäsi näkyy melko paljon vaimennusta mikä luultavasti aiheuttaa nyt nuo pätkimiset ja virheilyt. Onko käytössäsi jokin pitempi puhelinjohto kuin alkuperäinen lyhyt (n. 2m) johto? Jos asunnossasi on useampi puhelinrasia, kannattaa kokeilla yhteyden toimintaa myös niistä.

Taustahemmo, Tekisitkö vielä kerran modeemille tehdasasetusten palautuksen pitämällä reset-nappia pohjassa 30s ajan? Jos ongelma tuntuu yhä jatkuvan niin suosittelen jättämään asiasta vikailmoituksen. Yhteys näyttäisi kyllä toimivan verkon ja modeemin välissä täysin hyvin.

Vikailmoituksen voit jättää soittamalla vikapalveluun tai jättämällä palvelupyynnön omien sivujen kautta.
Moi,

Meikäläisellä on kaikki Soneralta saadut laitteet ja kaapelit, ei omia.
Digiboksiin on matkaa noin 4 metriä ja välissä on kevytseinä, ei betonia.
Toinen puhelinrasia löytyy, mutta sitä en voi käyttää, ei ole tilaa tarpeeksi. Voisin kokeilla kyllä toimisiko paremmin.
Tuli juuri jokin päivitys boksiin. Osaisitko kertoa mitä tuli uutta tai mistä nämä uutuudetlista löytyy.

Lusmu
Hei lusmu,

Suosittelisin kokeilemaan miten yhteys toimisi toisesta puhelinrasiasta. Voisitko jättää modeemin kiinni toiseen rasiaan esim. huomisen ajaksi niin katson näyttääkö linja-arvot siitä heti tännepäin paremmalta? Tuon voit testata myös vikapalvelun kanssa puhelimitse mikäli haluat.

Saataisiin tällä tavalla rajattua vika pois sisäverkostasi (ts. viallisesta puhelinrasiasta) ja sen jälkeen vikailmoitus otettaisiin meidän puolelle tutkintaan.

Ihan tarkkoja päivitystietoja ei minulla ole mutta ainakin yhtenä asiana oli korjattu käyttöliittymää MIX-pakettien hallinnan suhteen. Nuita muutoslogeja ei ole mahdollista mistään erikseen tarkistaa (ei myöskään minulla). Kokeilen kysellä tästä jos saisin lisäinfoa kerättyä kasaan.

Edit: aiheesta lisää viewtopic.php?f=67&t=8951&p=82570#p82570
Nyt on modeemi toisessa puhelinrasiassa. Jätän tämän nyt toistaiseksi tähän rasiaan. Palataan asiaan jos ja kun jotain tulee esille.
Hei Lusmu!

Vilkaisin liittymääsi ja ei tuo rasian vaihto vaikuttanut linja-arvoihin mitenkään. Vaimennnusta on yhä liikaa. Suosittelisin nyt tekemään asiasta vikailmoituksen niin tutkitaan vika kuntoon verkon puolelta. Testaukset olet jo tehnyt joten vika ei todennäköisesti jää sinun sisäverkkoosi.

Vikailmoituksen voit jättää soittamalla vikapalveluun tai jättämällä palvelupyynnön omien sivujen kautta.
Tekisitkö vielä kerran modeemille tehdasasetusten palautuksen pitämällä reset-nappia pohjassa 30s ajan?

Juu tein sen (taas kerran), mutta molemmilla reitittimillä tuntuvat ongelmat jatkuvan edelleen...
Mistä muuten voisi johtua, että kun selailee digiboxilla kanavia, niin yht'äkkiä katkeaa nettiyhteys digiboxiin ja tietokoneelle? Ja näin siis tapahtuu poikkeuksetta joka kerta, kun kanavia selailee (ennätys taitaa olla n. 10 kertaa kanavanvaihto, ennen kuin yhteys katkeaa).

Ja tällä hetkellä on sellainen tilanne, että reitittimessä Status ja Internet -valot näyttävät punaista, mutta silti netti toimii... Kuinka se on selitettävissä?

Vastaa