Skip to main content
Mikähän mahtaa olla syy siihen että lähtevä sähköposti ipadista ei kulje. Vaimolleni ja minulla on molemmilla IPAD. Kumpaakin vaivaa sama ongelma.

Meillä on molemmilla Soneran 3G täysnetti. Postilaatikot sitävastoin ovat Elisan palvelussa. Viestit kyllä tulevat mutta lähettäminen ei onnistu. Nettiselain (Safari) sen sijaan toimii täysin.

Kaikki toimii wifi/adsl'n kautta Telian verkkoon, mutta jos vaihdan yhteyden Soneran täysnettiin sähköpostin lähetys tyssää.

Olen kokeillut IPADissa kaikenlaisia asetuksia ilman tulosta.

Mitähän neuvoksi?
Moi Nysanysa-01! Koska netti toimii muuten, niin ongelma on luultavimmin sähköpostiasetuksissa. Oletteko jo tarkistaneet, että asetukset ovat kunnossa? Sinne pitäisi syöttää sekä saapuvan, että lähtevän postin palvelimet. Nämä asetukset saatte palveluntarjoajalta eli tässä tapauksessa Elisalta.
Elisan sähköposti toimii täysin wifi/adsl lankaverkon kautta, sähköpostin lähetys lopettaa toimintansa kun siirrän yhteydenpidon Soneran 3G:n kautta.
Elisan s-postiasetukset ovat mielestäni Elisan ilmoittamassa muodossa.
Saan virheilmoituksen tyyliin "the recipient xxx.xxx@xxx.fi was rejected by the server because it does not allow relaying."
Tuossa mainittu server on mielestäni Sonera.
Elisa on toiminut lankaverkon kautta jo vuosia. Minulla on toimivat postilaatikot myös mbnetissa, joille käy samoin kuin elisankin postin kanssa; voin lukea sisään tulevan postini mutten lähettää.
Joten epäilen jotakin vaivaa Soneran 3Gn ja IPADin keskinäisessä kommunikaatiosta.
Amerikoissa näyttää olevan nettikeskustelua samantyyppisistä vaivoista kun sähköposti ja langaton verkko on eri firmoista. Valitettavasti nuo ameriikan ohjeet ei päde täällä härmässä.
Moi Nysanysa-01. Kysyin vikapalvelultamme vinkkejä tähän ongelmaan. Voisit kokeilla laittaa lähtevän postin palvelimeksi Soneran mail.inet.fi ja portiksi 25. Tällä pitäisi toimia.
kiitokset vastauksista.

Aikani räplättyäni Elisan asetuksia sain kustin polkemaan.
Hei Nysanysa-01: Hyvä että sait homman toimimaan!
Minulla taasen Soneran sähköposti (pp.inet.fi) ei lähde iPadilta, mikäli iPad on kytkettynä 3g-liittymän (Saunalahti) kautta verkkoon. Saapuva posti tulee kyllä läpi. Mikäli samassa paikassa käytän wifi-verkkoa, ongelmaa ei ole. Netti toimii molemmilla yhteyksillä ongelmitta. Koska enimmäkseen käytän wifiä, ongelma ei häiritse kuin reissun päällä, jolloin soneraposti on täysin hyödytön!

Olen kokeillut vaihdella sähköpostin asetuksia, mutta toistaiseksi mikään ei ole auttanut. Mikä siis neuvoksi?
MaisaK kirjoitti:
Minulla taasen Soneran sähköposti (pp.inet.fi) ei lähde iPadilta, mikäli iPad on kytkettynä 3g-liittymän (Saunalahti) kautta verkkoon. Saapuva posti tulee kyllä läpi. Mikäli samassa paikassa käytän wifi-verkkoa, ongelmaa ei ole. Netti toimii molemmilla yhteyksillä ongelmitta. Koska enimmäkseen käytän wifiä, ongelma ei häiritse kuin reissun päällä, jolloin soneraposti on täysin hyödytön!

Olen kokeillut vaihdella sähköpostin asetuksia, mutta toistaiseksi mikään ei ole auttanut. Mikä siis neuvoksi?


Jos käytät soneran sähköpostia saunalahden 3g-verkossa, pitää lähtevän postin asetuksissa olla salaus ja autentikointi päällä, eli SSL-salaus ja käyttäjätunnus/salasana. Operaattorit eivät salli autentikoimatonta sähköpostinlähetystä muihin kuin omiin lähtevän postin palvelimiinsa.

SSL-suojattu sähköpostiliikenne käyttää eri portteja kuin suojaamaton:
Lähtevän postin palvelin (SMTP) mail.inet.fi (portti 465)
Saapuvan postin palvelin (POP3) mail.inet.fi (portti 995)
Saapuvan postin palvelin (IMAP) mail.inet.fi (portti 993)

Vastaa