Skip to main content

Lähtevän kaistan pieneneminen ja epätasainen viive

  • December 11, 2014
  • 3 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Hei,
tilasimme noin viikko sitten Soneran adsl 24/1-liittymän vanhan 8/1-liittymän tilalle. Tämän lisäksi tilasimme teiltä Zyxelin P-660HN-T1A v2-reitittimen. Vanhan Zyxelin P-660HW-D1-reitittimen ohjauspaneeli ilmoitti lähtevän datan nopeudeksi n.900 kbps, mikä jonkin ajan kuluttua laski n.700 kbps:een. Uudella reitittimellä ja liittymällä nopeusarvot ovat 13644 kbps/456 kbps, eli lähtevän liikenteen kaista on heikentynyt huomattavasti. Uudella reitittimellä on ollut uudelleenkäynnistyksen ohessa myös vaikeuksia saada linjaan yhteyttä, eli dsl-valo vilkkuu pitkään. Myös verkkoviiveessä on ollut ongelmia, sillä esim. Black Ops 2:a pelatessa viive on jotain 70-80ms välillä, mutta sitten alkaa heilahtelemaan jopa 200ms:ään. Viive voi myös muuttua pysyvästi, ainakin reitittimen uudelleenkäynnistykseen saakka nousta jopa 40ms:llä. Toisaalta reitittimen uudelleenkäynnistyksen jälkeen joutuu odottamaan jopa 15 minuuttia signaalin löytymistä. Reitittimeen on tehty tarvittavat porttiohjaukset sekä palomuurin poistaminen käytöstä. Toivomme, että ongelmaan olisi mahdollista löytää ratkaisu.

Ystävällisin terveisin,
EliasW

3 kommenttia

  • June 5, 2013
Hei EliasW

Lisäätkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin pääsen tutkimaan liittymääsi. Jotain häikkää liittymässä tuntuisi olevan. Pingin nousu ja lähetysnopeuden lasku liittyy todennäköisesti samaan ongelmaan.

  • June 5, 2013
Asiakasnumero lisätty profiiliin.

  • June 6, 2013
Hei EliasW

Nopeudet näyttävät melko alhaisilta ja linjassa todella paljon vaimennusta. En usko että vika on modeemissa, koska olet testannut kahta modeemia. Kuinka pitkä puhelinjohto sinulla on modeemilta puhelinpistokkeelle? Löytyykö huoneistosta useampia puhelinpistokkeita? Voitko testata yhteyttä toisesta rasiasta?

Mikäli johton alle 2m ja rasiat ovat kunnossa, asiasta pitää tehdä vikailmoitus. Tein pienen säädön linjaan, mutta valitettavasti siitä ei näyttänyt olevan juuri apua. Asia vaatii tarkempaa tutkintaa.

Vikailmoituksen voi jättää joko soittamalla Vikapalveluumme tai Omien sivujen häiriöilmoituksen kautta.