Skip to main content
Terve.

Voiko joku ehkä valaista asiaa miten saisin tuon:
Operation Data

Upstream Downstream

Noise Margin (upstr 7 dB) (downstr 1 dB)

Attenuation (upstr 49 dB) (downstr 44 dB)

Onko tämä syypää siihen että mun linja on noin 10 - 15% siitä mitä se teoriassa voisi olla?

Specsit + Konffaus:

Modemi: A-Link RR24AP (i+)
untime Code Version: 2.00.23 (Jun 6 2007 16:47:15)
Boot Code Version: 0.74.2
ADSL Modem Code Version: 07.02.03.00A
G.992.5 (ADSL2+)
Protokolla: MAC Encapsulating Routing
IP: 0.0.0.0
Sub: 0.0.0.0
D/G: 0.0.0.0
VPI/VCI: 0/33 LLC (DHCP client)
PCR/SCR/MBS = 4000/4000/10 (auto hunt=on)

Olen yrittänyt vähän kokeilla eri asetuksilla siinä, mutta esm. jos teen niin kuin Sonera neuvoo että pistää sen "bridge 1483" tilaan, niin en saa internettiä ollenkaan...? Pakko pitää sen tässä "MAC Encapsulating Routing" tilassa.

En ole vielä kokeillut toisella modeemilla, kuin ei ole sellaista... onko toisia ehdotuksia?
Olen pitänyt sen puhelilinjan siinä ihan minimissä (noin 1,70m piuha, kokeilin toisella vielä, ei ollut väliä)
Jos en saa kuin tämä about 15% mahdollisesta ja maksavasta nopeudesta, niin voinko maksaa myös sen noin 15% siitä laskusta? Tavallaan "pay what you get for"?

T.Pete
Terve!

Kokeilehan tuolta kattoa noit asetuksia toho siltaukseen!

http://www.elisa.fi/asiakastuki/index.c ... 1&did=6656

Melkee kannattaa printtaa ne neuvot sieltä..

Ite laitoin tollalailla paitsi vci=33 vpi=0


Mulla toimii muuten hyvin paitsi youtube ei ollenkaa:)
Toista modeemia kannattaa vielä testata, mikäli se vain mahdollista. Jos huoneistossa on toinen puhelinpistorasia, myös sen kautta kannattaa testata.

Mikäli ongelma ei ratkea, voit ilmoittaa ongelmasta Soneran Vikapalveluun. Voit ottaa yhteyttä joko soittamalla tai lähettämällä Soneran Omien Sivujen kautta Laajakaistaliittymän Vikailmoituksen.

T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Morjesta Jarmo (Sonera).

Yritin eilen illalla saada TeleWell TW-EA501 merkkistä modemia toimimaan siihen RRR24AP tilalle, mutta se ei ottanut ollenkaan synkkiä siihen ADSL:ään, SYNC ledi tuli kyllä päälle.

Onko silleen että tämä kyseinen laite ei toimi soneran verkossa?
Flassäsin siihen sen viimeisin flassin valmistajan kotisivuista, ja siinä ei ilmennyt ongelmia.

Koska en saannut ollenkaan ADSL yhteyttä, en voinnut katsoa mitä TW (telewell) olisi antanut "line attennuation" arvoja.

Onhan tämä muuten melko vaikeata tavalliselle henkilölle kuin pitää olla kahta eri modemia, kokeilla eri puhelin pistokkeissa... varsinkin kuin modemi on kiinnitettynä seinään (ja kaapelit)
http://i36.tinypic.com/2qasqwy.jpg

Katsotaan nyt jos illalla saa taas väsättyä vähän...

Onko mahdollista saada ihan "step-by-step" asetukset molempiin modemeihin, kuin Soneran sivuilla vaan sanotaan että "Siltava, Bridged" mutta jos sen käyttää tässä A-linkissa, niin silloin se EI toimi... Vaan käytän "MAC encapsultaion" niin silloin se skulaa.

P
Salle..

Tuolla elisan sivuilla on kumpaakin modeemiin step by stepit siulle!

http://www.elisa.fi/asiakastuki/index.cfm?o=1991.03

VCI on ainut mikä eroaa soneran netistä..

Laitat siihen VCI arvon 33 ni alkaa homma pelittää.

Bridge päälle ja sit viel NAT pois ni hommat suikkaa 🙂
Mikäli yhteys ei lähde toimimaan oikealla nopeudella, ja olet testannut kahta eri modeemia, kahta puhelinpiuhaa (ja jos mahdollista toista rasiaa), kannattaa sinun ottaa yhteyttä Soneran Vikapalveluun. Voit lähettää vikailmoituksen tietoineen myös Soneran Omien Sivujen kautta.


T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Moi.

Vai tuo NAT pitää olla pois päältä. En oikien ymmärrä...
Eikö se tarkoita että minun koneelta tuleva IP osoite 192.168.1.xx sitten näy heti Soneran palvelimelle? Ja saanko sitten yhdistettyä toista ja kolmatta tietokonetta samaan verkkon?
Eikö sen Network Adress Translation tarkoistus on ettei se näytä minun henk.koht. laitteistojen IP numerot ulos maailmalle?

Ja sitä en sitten ymmärrä että tässä olis niin iso merkitys siitä nopeudesta. Siis saanhan minä nyt noin 2,3 Mb/s in , ja noin 0,8 Mb/s ulos nykysillä asetuksilla, silloin on NAT päällä, ja tietyt portit auki. Mutta modeemissa on "MAC encapsulation" asetus päällä, eikä sitä "brigde". (koska en saannut sitä bridge toimimaan, mutta minulla oli kyllä se NAT päällä)

Onko Soneran porukalla tähän kommentoitavaa.
(kiitän vielä kyllä kaikkiin kommenteihin)
P
arskame kirjoitti:
Salle..
Tuolla elisan sivuilla on kumpaakin modeemiin step by stepit siulle!
http://www.elisa.fi/asiakastuki/index.cfm?o=1991.03
VCI on ainut mikä eroaa soneran netistä..
Laitat siihen VCI arvon 33 ni alkaa homma pelittää.
Bridge päälle ja sit viel NAT pois ni hommat suikkaa :)


Sillävälin pitää yrittää jos saan tämän toimimaan... Thänks Arskame.
Terve!

Ite en oo koskaan NAT.tia käyttänyt ku ei siitä oo mittään hyötyä:) sullahan on kuitenki palomuurit koneellasi? toivottavasti...
ja saat laitettua koneita verkkoo ihan normaalistikki ilman nattia..

Kaikki ohjelmat toimii paremmin ilman NATtia yms."P2P"

Käsittääkseni Bridge yhteys vaattii ettei natti ole päällä,, jos NATin kanssa koitat ni verkkoa ei löydy.. NAT pois ja verkko toimaa!..
Toivottavasti jotain apuja tuli.. Huutele jos ongelmat jatkuupi :)

Soneran asiantuntijat vaan kehottaa sua soittelee noihin palvelunumeroihin ja vaihtamaan modeemia 🙂
Soneran ADSL-yhteyden kannalta ei ole merkitystä onko ADSL-modeemi siltaava vai reitittävä kun puhutaan on IP-verkosta (verkkokerros). Molemmat toimivat kunhan ADSL-modeemin asetukset ovat oikein.

Kun ADSL-modemia käyttää reitittävänä eli NAT käytössä, seuraavat asiat tulisivat olla käytössä:
- Tietokoneen verkkokortilla automaattinen IP-osoitteen haku (DHCP). Myös kiinteät asetukset mahdolliset, mutta silloin kaikki IP-asetukset on määritettävä itse.
- ADSL-modeemi toimii DHCP-palvelimena siihen kytketyille tietokoneille (ellei tietokoneella ole kiinteä sisäverkon IP).
- ADSL-modeemi toimii yhdyskäytävänä (eng. gateway) siihen kytketyile tietokoneille. Joissain modeemeissa tämän joutuu manuaalisesti valitsemaan.
- ADSL-modeemi toimii DHCP-clientinä eli suomeksi hakee julkisen IP:n Soneran verkosta.

Sonera ADSL-asetukset löytyvät täältä. Modeemikohtaisia ohjeita ei sivuillamme ole.

Tämä asia saattaa olla itsestäänselvyys, mutta testattaessa toisella ADSL-modeemilla se toinen modeemi tulee olla pois verkosta. Linjassa toimii vain yksi ADSL-modeemi kerrallaan.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kommenttia vielä alkuperäiseen kysymykseen: ADSL-modeemisi ilmoittama Noise Margin downstr 1 dB arvo on melko heikko ja asia lienee kytköksissä kertomaasi yhteyden hidasteluun.

Toisella ADSL-modeemilla testaaminen olisi hyvä tehdä ensin, ja ellei yhteyden nopeus parane, vikailmoitus liittymästä.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kiitos Tapio.

Tätä olen vähän yrittänyt jo kalastaa porukalta jos se on se "attenuation" joka voi olla syypä tähän hitauteen.
Onko soneralla "lunttilappu" siitä että kuinka monta prosenttia se signaali on tippunut siitä alkuperaisesta jos sulla on about -48dB Download Attenuation. Kuin itsellä ei ole sellaista koulutusta takana että sen voisin laskea, mutta luulen että tuo desibelli arvo on logaritminen joten tuo signaali voi jo tuossa vaiheessa olla melko surkea?!

Jos asia olisi sitten niin että kaapelit talossa on huonot/liian pitkät jne. pitääkö minun kiskoa vanhat kaapelit seinästa, ja pistää uudet tilalle (ja talonomistajalle lasku) vai onko Soneralla toisia tekniikoita kuin ADSL jolla asikas voi saada "nopeahko" netti kotiin. (landella)

Tai voisitteko otta yhteyttä tälle paikalliselle puhelinyhtiölle, ja sitä kautta yrittää selvittää jos heillä on sitten ehkä huonolaatusia kaapeleita vai mikä siinä sitten voisi mättää? Koska ymmärrsin asian niin että Sonera vuokraa heiltä ne kaapelit?!

Kiitos taas kaikille.
Haja-asutusalueilla todennäköisesti adsl-tekniikka on ainoa, jolla saa nopeampia yhteyksiä. Toki voit tarkistaa saatavuuskyselystä, mitä liittymiä osoitteeseesi on saatavilla.

Jos hidastelu edelleen vaivaa, kannattaa liittymästä tehdä vikailmoitus. Voimme tarvittaessa lähettää asentajan paikan päälle tutkimaan vikaa, jolloin mahdolliset linjaongelmat selviävät.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Terve Sonera.

Mitäköhän on tapahtunut kuin en ole kuullut mitään taas Soneran tuesta noin viikkon.

Jotain he kyllä tekivät, tuli viime viikolla (alkuviikosta) sms puhelimeen, mutta sen jälkeen ei mitään.

Saivathan ne sen Line Attenuation vähän alas, oli 48dB ja nyt on Bu:3p7ikkuy]vain[/u:3p7ikkuy] 43dB.

Eli tuo minun 24/1 MB liittymä on nyt noin 3,2 Mbps alas, että onhan se jo REILUSTI yli 10 %...

Tietääköhän sonerasta kukaan mitä tapahtuu?
Case number # 4561711

P.
Vikailmoituksen edistymistä kannattaa tiedustella vikapalvelunumerostamme 0206 90101.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Vikailmoituksen edistymistä kannattaa tiedustella vikapalvelunumerostamme 0206 90101.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu


Onkohan tämä kyseinen numero maksuton, vai joutuuko taas asikas maksamaan kuin hän selvittää taas itse että missä mennään, jos Sonerasta ei viitsitä pitää maksavaa asiakasta ajantasalla?

Mielestäni hyvä asiakaspalveluun kuuluu se että (tässä tapauksessa) Sonera pitää minut asian tasalla, eikä se että minun pitää ruveta kyselemän perään.

Onko numero auki 9-17??

P.
Numeroon soittaminen maksaa normaalin matkapuhelin-/lankapuhelinmaksun verran minuutilta. Vikapalvelu päivystää arkisin klo 8-20 ja lauantaisin klo 9-16.30.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa