Skip to main content
Onkoha tällaisesta ongelmasta tietoa kellään. Eli kaikki toimii muuten, langaton verkko on suojattu yms, mutta kun haluan yhdistää verkon, näkyy verkko- ja jakamiskeskuksessa koneella vain suojaamaton Wlan- yhteys. Eli sinne pitäisi ilmestyä langaton verkko uudella nimellä ja suojattuna. Vikapalvelu ei osaa auttaa asiaan, kertoo vain, että sun netti toimii. Missä vika?
Modeemin/reitittimen asetuksista kannattaa varmistaa, että langatonta verkkoa ei ole salattu siten, että se ei näy tukiaseman alueella oleville vastaanottimille ollenkaan. Mikäli näin on, täytyy silloin tietää langattoman yhteyden nimi, jotta sitä voi koneelta hakea. Asia kannattaa varmistaa modeemin/reitittimen asetuksista.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Olisiko mahdollista saada tarkempia ohjeita, kuinka se tapahtuu?
Yleisohje WLAN-yhteyden suojaamiseen löytyy Ohjeet ja vinkit - sivuilta, mutta laitekohtaisia ohjeita ei ole (paitsi Thomson ST780 - modeemille). Ellei WLAN-reitittimen oma käyttöohje ratkaise ongelmaa, on yksi vaihtoehto kääntyä laitteen maahanatuojan tuen puoleen.

Tällä forumilla apu saattaa kuitenkin löytyä jonkun muun kuin meidän Soneralta tänne vastaavien puolesta, mutta sitten täytyy ainakin mainita mistä laitteesta on kyse eli minkä WLAN-tukiaseman/reitittimen verkko on hukassa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Laite on ZyXel, P-600 sarjaa. ?
pkaaria: Ellet muuta kautta saa apua Zyxelin WLAN-ongelmaan, niin ainakin Helpsonin maksullinen puhelintuki voi auttaa. Helpsonilta saat puhelimessa "rautalanka" ohjeet mitä tehdä. Puhelun hinta on 1,99 euroa/minuutti.

ZyXel P-600 sarja kattaa hyvin suuren määrän eri ADSL-modeemimalleja eli pelkkä P-600 ei vielä kerro modeemin varsinaista mallia. Laite saattaisi olla esimerkiksi P-660HW-D1, joka on hyvin yleinen ADSL-modeemi.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Tosiaan, laite onkin juuri kyseinen P-660HW-D1.
Kannattaa määrittää langattoman verkon asetukset uudelleen laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti. Jos ohjekirja ei ole tallessa, tarkkoja laitekohtaisia ohjeita löytyy Zyxelin sivuilta. Jos ongelma ei ratkea ohjeen avulla, kannattaa harkita soittoa Helpson-palveluun.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa