Skip to main content
Kertokaa viisaampina... Kuluttaako verkkopelaaminen tämän 5Gt rajoituksen loppuun.
Pelaan n.2-3h illassa PS3:lla.
Ymmärrän et se menee loppuun jos lataan jotain netistä. Tai en ymmärrä koska se on helvetin typerää...
Niin, nykyaikana kyllä ihmiset käyttävät nettiä muuhunkin kuin vain laskujen maksamiseen. Mutta tätähän Soneralla ei haluta käsittää...
Laajakaista Langattoman käyttäjälle ei valitettavasti ole palvelua, josta liittymän datasiirron määrän voisi itse tarkistaa. Voit kuitenkin halutettasi kysyä liittymän datasiirron määrää Vikapalvelusta tällä lomakkeella.

Vaikka lomakkeen liittymistä ei löydy Laajakaista Langaton - vaihtoehtoa, valitse joku muu liittymätyyppi ja esitä kysymys tekstikentässä. Näin saat ainakin suuntaa-antavan arvion liikenteen määrästä nykyisellä käytöllä.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Eli siis joka päivä kirjaudun ja täytän lomakkeen... Just...
Onko tämä laillista? Asetetaan rajoituksia joita kuluttaja ei voi helposti seurata!
Jos rajat ylittyy niin sitten rangaistaan! Ja ei ole edes tiedossa miksi!
Kun minun nyt oli PAKKO hankkia tämä langaton laajakaista niin tulen ottamaan yhteyttä kuluttajasuojaan jos minua rangaistaan!

Tämä on laitonta touhua!
Jussi001, tarkoitin tuota liittymäsi liikennemäärän kyselyä Vikapalvelusta vaikka esimerkiksi kuukauden käytön jälkeen, jos vaikka käytössäsi on uusi liittymä. Saisit ainakin jonkinlaisen käsityksen millainen datamäärä liittymässäsi liikkuu nykyisellä käytöllä.

Ei 5 gigatavun siirtorajan ylittämisestä käyttäjää mitenkään rangaista, mutta liittymän prioriteetti verkossa tippuu 30 vuorokaudeksi. Prioriteetin tiputtaminen ei lopeta liittymän toimintaa, mutta todennäköisesti hidastaa siirtonopeuksia. Prioriteetin laskemisen vaikutus liittymälle riippuu tukiaseman liikenteen määrästä eli onko muista liittymistä paljon liikennettä vai ei. Näin @450-verkko toimii tällä hetkellä.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Jussi001Ei 5 gigatavun siirtorajan ylittämisestä käyttäjää mitenkään rangaista, mutta liittymän prioriteetti verkossa tippuu 30 vuorokaudeksi. Prioriteetin tiputtaminen ei lopeta liittymän toimintaa, mutta todennäköisesti hidastaa siirtonopeuksia. Prioriteetin laskemisen vaikutus liittymälle riippuu tukiaseman liikenteen määrästä eli onko muista liittymistä paljon liikennettä vai ei. Näin @450-verkko toimii tällä hetkellä.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Meillä tuo prioriteetin tipahtaminen tuntuu rangaistukselta: liittymä lakkasi toimimasta! Lienee jo riittävä syy liittymän irtisanomiselle?
Saako rajattoman prioriteetin yksityinenkin rahalla?
Onko tuohon @450-verkkoon tulossa kohotusta, vai täytyykö alkaa hakemaan sitä piuhan vetäjää?
Sonera ei myy @450-verkon liittymiä ilman siirtorajaa, enkä tiedä myykö kukaan muukaan. Soneran yritystuotteissa on tarjolla @450-verkon liittymä 10 Gt siirtorajalla. Lisätietoa täältä.

Laajakaista Langattoman siirtorajaan ei tulossa muutosta tämän hetkisen tiedon mukaan, mutta 5 Gt siirtorajan riittämättömyys osalle Laajakaista Langattoman käyttäjistä on kyllä tiedostettu.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Mitähän tässä tilanteessa pitäisi tehdä, kun se netti ei vaan toimi prioriteetin laskun jälkeen? Tuo priorisoitu 10Gt siirtorajalla oleva liittymä maksaa yrityspuolella jo kestämättömän paljon.
Mielestäni tässä tilanteessa liittymän irtisanominen on ainoa keino. Ei mikään sopimus pakota maksamaan tyhjästä.
Mutta mitä tilalle?
Olen seurannut omaa dataliikennettä NetLimiter ohjelmalla jonka kokeiluversion saa ilmatteeksi 28 päivän ajaksi.
Ohjelman mukaan pelaaminen ei vie kuin joitain kilotavuja. Ehkä pääsee bittien puolelle jos usean tunnin pelaa.
Voisiko Sonera ruveta tu:27g35u6r]lahjoittamaan[/u:27g35u6r] tällaisia ohjelmia meille joille tämä @450 verkko on ainoa "laajakaista" vaihtoehto?
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Sonera ei myy @450-verkon liittymiä ilman siirtorajaa, enkä tiedä myykö kukaan muukaan. Soneran yritystuotteissa on tarjolla @450-verkon liittymä 10 Gt siirtorajalla. Lisätietoa täältä.


No juu ja hinta aika mehevä. Tuskin kukaan ei-yrityskäyttäjä tuollaista haluaa netinkäytöstä maksaa!

Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Laajakaista Langattoman siirtorajaan ei tulossa muutosta tämän hetkisen tiedon mukaan, mutta 5 Gt siirtorajan riittämättömyys osalle Laajakaista Langattoman käyttäjistä on kyllä tiedostettu.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu


Osalle??! Niin, niille, jotka käyttävät nettiä vain sähköpostin lukemiseen ja laskujen maksuun. Eiköhän suurin osa käyttäjistä kuitenkin nykyaikana käytä nettiä enemmän?!

Esimerkiksi juuri tällä hetkellä neliviiskymppisemme on ihan tautisen hidas. Ihan tavallisen sivun, jossa nyt on jokunen tavallinen kuva, lataaminen kestää tuhottoman kauan. Kai se on sitten taas siirtoraja joskus tässä ylittynyt. En kyllä ymmärrä miten, koska te väitätte rajan riittävän muussa kuin ei-elokuvalatauskäytössä. Meillä ei ladata elokuvia eikä harrasteta verkkopelaamistakaan. Silti vaan netti on hidas kuin mikä. Ja tästä maksamme neljäkymppiä! Suoraan sanottuna v_______(sensuroitu).
Sonera-asiantuntija kirjoitti:


Laajakaista Langattoman siirtorajaan ei tulossa muutosta tämän hetkisen tiedon mukaan, mutta 5 Gt siirtorajan riittämättömyys osalle Laajakaista Langattoman käyttäjistä on kyllä tiedostettu.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu


Ja miten tämä tiedostaminen näkyy asiakkaalle kohdistetussa palvelussa? Paraneeko se? Ei se pelkkä tiedostaminen ketään lohduta.
somewhere, voit tiedustella onko Laajakaista Langaton - liittymäsi liikenteen prioriteetti normaali vai laskettu tällä lomakkeella.

Samalla kannattaa myös tiedustella mikä olisi paras suunta antennille, sillä aina lähin tukiasema ei välttämättä anna parasta yhteyttä.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
somewhere, voit tiedustella onko Laajakaista Langaton - liittymäsi liikenteen prioriteetti normaali vai laskettu tällä lomakkeella.

Samalla kannattaa myös tiedustella mikä olisi paras suunta antennille, sillä aina lähin tukiasema ei välttämättä anna parasta yhteyttä.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu


Älkää jaksako aina tuosta antenninsuuntauksesta jaaritella. Kyllä se syy nyt on ihan muualla eli siinä teidän upeassa siirtorajassanne, jota mukakoskaanikinäkukaaneinormaalikäytölläylitä. Prkle.
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Jussi001, tarkoitin tuota liittymäsi liikennemäärän kyselyä Vikapalvelusta vaikka esimerkiksi kuukauden käytön jälkeen, jos vaikka käytössäsi on uusi liittymä. Saisit ainakin jonkinlaisen käsityksen millainen datamäärä liittymässäsi liikkuu nykyisellä käytöllä.

Ei 5 gigatavun siirtorajan ylittämisestä käyttäjää mitenkään rangaista, mutta liittymän prioriteetti verkossa tippuu 30 vuorokaudeksi. Prioriteetin tiputtaminen ei lopeta liittymän toimintaa, mutta todennäköisesti hidastaa siirtonopeuksia. Prioriteetin laskemisen vaikutus liittymälle riippuu tukiaseman liikenteen määrästä eli onko muista liittymistä paljon liikennettä vai ei. Näin @450-verkko toimii tällä hetkellä.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Eli todellisuudessa jo muutenkin hidas siirtonopeuksista kärsivä liittymä KATKEAA KOKONAAN.
Sonera Laajakaista Langattoman sisältämä tiedonsiirtomäärä on 5 gigatavua kuukaudessa (5 Gt/kk). Verkossa yli 5 Gt dataa siirtävän asiakkaan liittymän prioriteettia voidaan laskea. Siirtoraja on asetettu sen vuoksi, että verkon kapasiteettia pystytään jakamaan tasapuolisesti mahdollisimman monelle.

Digita on tehnyt muutoksen prioriteettikäsittelyyn. Prioriteettia alennetaan jokaisella laskentakaudella ylitetyn siirtorajakerrannaisen (5 GB) jälkeen 10%. Laskentajakso on 1 kk liittymän aktivointipäivämäärästä lukien eli esim. jos kuluttajaliittymä on aktivoitu 5.6, laskentajakso päättyy aina seuraavan kuukauden 5.päivä ja jos siirretty data ennen 5.päivää on yli 5GB, on prioritteetti 90% maksimista. Jos siirretty data on yli 10GB, on prioriteetti 80% jne ja 5.7 se palautuu takaisin 100%:iin.

Liittymän prioriteetin laskusta seuraa, että muilla tukiaseman alueella olevilla asiakkailla, joiden prioriteettia ei ole vastaavalla tavalla laskettu, on etuoikeus tukiaseman kapasiteettiin. Liittymän prioriteetin laskeminen näkyy asiakkaalle huonontuneena verkon palvelutasona suhteessa muihin vastaaviin liittymiin.

Esimerkiksi yhden dvd-tallenteen lataaminen voi kuluttaa tiedonsiirtokapasiteettia jopa 4,7–9,4 Gt. Yli 5 Gt kuukaudessa ylittävä tiedonsiirto voi tapauskohtaisesti olla verkon kohtuutonta käyttöä, joka voi estää liikenteen välittymisen paikallisesti kokonaan tai olennaisin osin. Soneralla on oikeus sulkea tällainen liittymä yleisten toimitusehtojen mukaisesti.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
No edistystä tuokin ja huonosti toimivassa verkossa saattaa jäädä jopa 100kbps käytettäväksi HIPHIP JA HURAA!!! No mutta sitten tuo mainitsemasi "verkon kohtuuton käyttö"? Kun tätä @450 langattomuutta on tarjottu vastineeksi langoille, niin asiakkaalle sanotaan että on vastaava kuin langallinen. Langallisen verkon käyttäjä on totutettu jo lataamaan netistä elokuvia, musiikkia ja suuria ohjelmatiedostojakin. Kun tulee tämä "kohtuuton käyttö" niin nämä totutut palvelut evätään tältä asiakkaalta. Eli tämä asiakas ei saa lähellekkään niitä samoja palveluja käytettäväksi @450 verkossa, kuin saisi langallisessa. Kyllä jokaisella suomen kansalaisella pitäisi olla samat oikeudet ja pelisäännöt internetin mukanaan tuomiin palveluihin. Tässä nyt syrjäytetään vähemistö armottomasti, joka jo pakosti joutuu käyttämään tätä @450 verkkoa, langallisen verkon purettua.

Vastaa