Skip to main content
Olen ihmetellyt kun nopeus on alkanut hiipumaan ja ei ole puoltakaan luvatusta 1megasta, mistä moinen johtuu, onko pätevää selitystä ? Aika ajoin sivut eivät aukea lainkaan. Onko asia vain niin ettei kaista riitä kaikille. Asialle täytyisi tehdä jotain tai muuten olen aikonut käydä toimenpiteisiin asian suhteen. Toinen ehdotus olisi puolittaa kuukausimaksu puoleen että toimivuus ja maksut kohtaisivat. Minua tosiaan harmittaa kun rahoilleen ei saa vastinetta. Tämä langaton450 on muutenkin kallis yhteys.
Onko käytössäsi desktop-modeemi ja suunta-antenni?

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Käytössäni on desktop-modeemi. Tilanne on välillä aivan ok mutta taas yht äkkiä sinngnaali huononee. Vaikuttaaakohan kesälomalaiset ja heidän liittymänsä?
Tukiaseman kautta lulkevan liikenteen ruuhkautumiseen kesälomalaiset (lisääntynyt käyttö) voisivat vaikuttaa, mutta ei signaalin voimakkuuteen tai laatuun modeemin ja tukiaseman välillä.

Jos käytössäsi on suunta-antenni, voi sen sijoituksella, suuntauksella ja jopa kallistuksella akselinsa ympäri voi signaalin voimakkuteen ja laatun vaikuttaa.

Antennin sijoitus:
Aiheeseen löytyy hyvät ohjeet antennioppaan sivuilta 14-17 (PDF-tiedosto).

Antennin suuntaus:
Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin sen perusteella kertoa mihin antenni tulisi olla suunnattuna liittymän osoitteesta katsottuna. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille.

Antennin polarisaatio:
@450-yhteys käyttää pystypolarisaatiota. Digita kuitenkin suosittelee kokeilemaan noin 45 asteen kallistusta antennille yhteyden parantamiseksi. Tarkoittaa suunta-antennin kiertämistä akselinsa ympäri 45 astetta verrattuna vaaka- tai pystyasentoon.

Periaatteessa yhteyden pitäsi olla paras kun antenni on pystyasennossa eli piikit osoittavat ylös ja alas, mutta käytännössä voi toimia paremmin kallistettuna. Testaamalla selviää.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa