Hei
Sain tänään yllättäen maksukehotuksen joulukuisesta puhelinlaskustani (eräpvä 9.12.2013). Kyseinen lasku tuli aikanaan paperisena, kuten aiemmatkin, ja kera maininnan, että se suoraveloitetaan tililtäni eräpäivänä. Noin viikko ennen eräpäivää tein asianmukaisesti muutoksen e-laskuun (tiedän, koska ennen tämänpäiväistä maksukehotusta olen jo saanut uudenkin laskun, joka mennyt ihan oikein). Ja oletin, että mitään erityistoimia ei tarvita, vaan jo minulle lähetetty lasku menee vielä suoraveloituksena, kuten laskussa selvästi lukee ja sitä seuraavat sitten e-laskuina. Mutta näin ei siis käynyt. Maksoin laskun tänään ja koetin soittaa ja soittaa asiakaspalveluun selvittääkseni, joudunko maksamaan maksukehotuksesta tulevassa laskussa. Minusta se olisi kerrassaan kohtuutonta. Sillä:
Missä vaiheessa kuukautta muutos e-laskuun olisi pitänyt tehdä, että väliin ei olisi jäänyt yhtä laskua, joka olisikin yllättäen pitänyt itse maksaa erikseen (ohi laskun lähetysaikana voimassa olleen suoraveloituksen)? Ei missään. Eikä missään ei mainita tuollaisesta mahdollisuudestakaan, että pitäisi maksaa erikseen silloin, kun tekee muutoksen e-laskuun. Ei myöskään sitä, milloin palvelu tarkalleen muuttuu (eli mikä päivä jokin poistuu ja jokin astuu voimaan), kun jokin laskutuskausi on kuitenkin meneilläään koko ajan. Joten kuluttajahan ei voi asiaa tietää. Voi vain luottaa, että maksut menevät asianmukaisesti - tai sitten Sonerasta olisi lähetetty uusi lasku (eikä maksukehoitusta vasta kuukautta eräpäivän jälkeen), jonka olisi tiennyt saman tien maksaa.
Kun siis kerran olin saanut paperisen laskun, jossa luki, että se suoraveloitetaan, niin uskoin sitä enkä ryhtynyt maksamaan laskua uudestaan. Kovin olen pettynyt palveluun näissä laskumuutostilanteissa, jos näin käy.
Hyvää alkunutta vuotta joka tapauksessa.
Sivu 1 / 1
Hei Tuisi!
Ymmärrän kyllä harmistuksen ja pyrimme kyllä täydentämään ohjeita omille sivuille. Näiden palveluiden muutoksista keskenään on vähän vaikea ohjeistaa ja antaa ohjeita kun kyseessä on kuitenkin meistä riippumattoman pankin tarjoama palvelu.Yleisestihän muutokset astuvat voimaan samantien, tosin pieniä viiveitä näissä voi aina olla. yleisesti ottaen suoraveloituksessa jos tekee muutoksia, niin se muutos tulee tehdä 5 päivää ennen eräpäivää(tämä muistaakseni lukee suoraveloituslaskullakin), jotta se astuu voimaan ennen maksua. Tässä tapauksessa ilmeisesti teit muutoksen Suoraveloituksesta e-laskuun, eli poistit suoraveloituksen käytöstä. Tällöin summa ei mene suoraan tililtä eräpäivänä kuten saamassa suoraveloituksessa laskulla lukee.
Ymmärrän kyllä harmistuksen ja pyrimme kyllä täydentämään ohjeita omille sivuille. Näiden palveluiden muutoksista keskenään on vähän vaikea ohjeistaa ja antaa ohjeita kun kyseessä on kuitenkin meistä riippumattoman pankin tarjoama palvelu.Yleisestihän muutokset astuvat voimaan samantien, tosin pieniä viiveitä näissä voi aina olla. yleisesti ottaen suoraveloituksessa jos tekee muutoksia, niin se muutos tulee tehdä 5 päivää ennen eräpäivää(tämä muistaakseni lukee suoraveloituslaskullakin), jotta se astuu voimaan ennen maksua. Tässä tapauksessa ilmeisesti teit muutoksen Suoraveloituksesta e-laskuun, eli poistit suoraveloituksen käytöstä. Tällöin summa ei mene suoraan tililtä eräpäivänä kuten saamassa suoraveloituksessa laskulla lukee.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.