Skip to main content
Olen tilannut itselleni paperilaskun ja minulta veloitetaan siitä hyvästä. Haluan sen laskutuslisän pois, koska teleoperaattorilla ei ole oikeutta tämmöistä maksua asiakkaalta periä. Kuinka tämän saa pois laskusta?
Hei MariKa! Paperilaskusta veloitetaan tosiaan 2,90€ toimitusmaksu. Tätä ei saa poistettua, joten suosittelenkin siirtymään maksuttomaan sähköpostilaskuun tai e-laskuun.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014032 ... 7_uu.shtml
Miten Sonera perustelee luvan periä laskusta maksun jos muutkaan operaattorit eivät saa?
Olen vaihtanut sähköpostilaskusta paperilaskuun ja operaattoreilla ei ole oikeutta veloittaa tästä paperilaskusta. Olen ottanut asiasta selvää. Elikkä edelleen kysymys kuuluu, kuinka se maksu saadaan pois. Ja Soneralla on muutenkin kalliimpi tuo veloitushinta paperilaskusta mikä on muuten edelleenkin laitonta veloittaa asiakkailta!
asiahan varsinaisesti koski elisaa mut tietysti jos päätös tulee lain voimaseksi niin se tulee tietty koskeen kaikkia mut elisalla on valitus aikaa toukokuulle eli ei pidetä asiaa vielä ihan varmana
Kysyin tätä asiaa kuluttuja asiamieheltä ja sieltä vastattiin, ettei paperilaskusta saa muutkaan operaattorit veloittaa Elisan lisäksi. Tätä perusteltiin sillä, koska markkinaoikeus on asiasta Elisan kohdalla tehnyt päätöksen. Eli koskee myös muita operaattoireita sama päätös samasta asiasta.
Hei MariKa!

Selvittelemme tätä paperilaskun maksullisuutta yhdessä viranomaisten kanssa ja teemme sitten tarvittaessa muutoksia mikäli lait ja säännökset niin edellyttää. Eli asia on vielä kesken, mutta tiedotamme asiakkaitamme sitten mikäli muutoksia tulee.
Olen samaa mieltä, että paperisen laskun laskutuslisä on laiton. Olen vaihtanut paperilaskun verkkolaskuksi, mutta haluan hyvityksen maksamistani paperilaskuista. Tähän kohtaan sopii hyvin lainaus kuluttajansuojalaista:

"10 a § (30.12.2013/1211)

Lisämaksujen periminen

Ennen sopimuksen tekemistä elinkeinonharjoittajan on pyydettävä kuluttajan nimenomainen suostumus kaikkiin lisämaksuihin, jotka eivät sisälly kulutushyödykkeestä perittäväksi ilmoitettuun hintaan. Nimenomaisena suostumuksena ei pidetä sitä, että kuluttaja ei ole hylännyt elinkeinonharjoittajan käyttämää oletusvalintaa lisämaksun hyväksymisestä.

Jos kuluttaja ei ole antanut nimenomaista suostumusta lisämaksuun, hänellä ei ole velvollisuutta sitä maksaa."
Tottakai kaikille kuuluu hyvitys laittomasta lisämaksusta korkojen kanssa .Eikö niin Sonera tehän toimitte suomalaisen oikeusistuimen päätöksiä kunnioittaen ja arvostatte asiakkaitanne !
Voinko vähentää maksamani paperilasku lisämaksut seuraavasta laskusta?
Hei Teroari70! Noudatamme luonnollisesti kaikkia lakeja ja säännöksiä laskutukseen liittyen, ja teemme tarvittaessa niiden edellyttämiä muutoksia hinnoitteluumme. Tämä Elisaa koskeva markkinaoikeuden päätös ei toistaiseksi ole peruste hyvityksiin tai paperilaskun hinnoittelun muutoksiin. Kuten Merja_J kirjoittikin, on asian selvittely vielä kesken.
Päätös paperilaskulisän laittomuudesta on täällä:

http://markkinaoikeus.fi/fi/index/paatokset/markkinaoikeudellisetasiat/markkinaoikeudellisetasiat/1395668332393.html

"Markkinaoikeus kieltää Elisa Oyj:tä käyttämästä kuluttajien kanssa tehtävissä matkapuhelinliittymiä koskevissa sopimuksissa sopimusehtoa, jonka mukaan paperilaskun toimittamisesta veloitetaan erillinen 1,90 euron tai sitä suurempi maksu laskua kohti.

Kieltoa on noudatettava heti nyt asetetun 100.000 euron sakon uhalla."

Ylen Elisaa koskeva uutinen:
http://yle.fi/uutiset/markkinaoikeus_kielsi_elisalta_paperilaskuista_veloittamisen_100000_euron_sakon_uhalla/7153308

Laittomasti minulta vuosien mittaan laajakaistapaperilaskuista (suoraveloitusilmoituksista) perityt maksut saa vähentää tulevista laajakaistalaskuistani.
Nyt suoramaksu tulee mielekkääksi laskutusmuodoksi Soneralla. Kun nyt on sähköpostilasku, mitä on tehtävä suoramaksuun paperi-ilmoituksella siirtymiseksi?

Paperilaskutuslisää moitin erityisesti viime kesänä näillä keskustelusivuilla Soneran korottaessa aiemman yksipuolisesti lisäämän 1 euron maksun 1,90 euroon, jolloin korotuksen vuoksi vaikeuksien kautta vaihdoin sähköposti-ilmoituslaskuun.

Vastaa