Skip to main content
Hei, osoitteeseeni saa soneran nettisivujen mukaan 24Mbit/2Mbit ADSL-yhteyden, mutta käytännön nopeudesta ei tietenkään ole mitään hajua.

Jos tilaan 24 kk:n määräaikaisen 24Mbit/2Mbit ADSL-yhteyden, mutta käytännössä yhteysnopeudet ovatkin paljon pienemmät, niin millä politiikalla voi saada alennusta kuukausimaksuun tai purkaa koko sopimus? Miten tämän mahdollisen hidastelun voi näyttää toteen tai todistaa? Ja kuinka paljon pienemmät nämä nopeudet pitää käytännössä olla, että voi saada alennusta tai voi purkaa tilauksen?

Onko vaan varmuuden vuoksi tilattava 10/2-yhteys, koska niin monella näkyy keskustelupalstan viestien perusteella olevan nimellistä nopeutta hitaampi yhteys?
Osoitteeseesi on toisen viestisi kuvankaappauksien perusteella todennäköisesti saatavilla Sonera Laajakaista Extra -yhteys, jossa kyseinen 24/2 Mbit nopeusluokka on saatavilla.

Sonera Laajakaista Extra -liittymissä, yhteytemme tuodaan taloyhtiöön valokuituyhteydellä, joka ei todennäköisesti tule olemaan nopeuden pullonkaula. Taloyhtiön jakamosta yhteys tuodaan asiakkaan huoneistoon joko puhelinkaapeloinnilla tai CAT5/CAT6 ethernet -kaapeloinnilla riippuen siitä millainen sisäverkko taloyhtiössä on. Osoitteessasi sisäverkko on todennäköisesti toteutettu puhelinkaapeloinnilla, koska yhteys käyttää toimintaansa ADSL -tekniikkaa.

Taloyhtiön jakamon ja huoneiston puhelinjohdon pituus ei ole yleensä kovin pitkä, joten puhelinlinjan pituus ei vaikuta suuresti yhteyden maksiminopeuteen. Taloyhtiön puhelinverkon kunto voi kuitenkin osaltaan vaikuttaa nopeuksiin, samoin asiakkaan omat johdot modeemista puhelinpistorasiaan.

Sonera Laajakaista Extra -liittymissä liittymän vähimmäisnopeuden tulee olla liittymän palvelukuvauksen mukaan pääsääntöisesti vähintään puolet nopeusluokan maksiminopeudesta. Jos nopeus toimii palvelukuvauksen mukaisesti, liittymästä ei ole mahdollista saada hinnanalennusta eikä määräaikaista sopimusta voi purkaa nopeuden perusteella.

Jos yhteys ei toimi palvelukuvauksen mukaisella nopeudella, ongelmasta kannattaa tehdä tällöin vikailmoitus vikapalveluumme 0206 90101, jolloin ongelmaa selvitetään vikapalvelumme toimesta. Jos vianselvityksessä selviää, että ongelmaa ei voida korjata ja yhteys ei voi toimia oikella nopeudella, liitymän nopeusluokkaa voidaan tällöin laskea alempaan nopeusluokkaan tai tilanteessa voi tulla kyseeseen määräaikaisen sopimuksen purkaminen.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa