Skip to main content

Liittymän nopeuden nosto pettymys

  • December 11, 2014
  • 4 kommenttia
  • 12 katselukertaa

Hei,

Meillä tehtiin laajakaistaliittymän nopeuden nosto 8M --> 24M, kytkentä tehtiin viime maanantaina. Nopeus kasvoi kuitenkin suhteessa hyvin vähän verrattuna aiempaan.

8 megan liittymällä Soneran oma nopeustesti näytti yleensä n. 4 - 5 Mbit/s latausnopeutta. Nyt kun olen pari päivää seuraillut nopeuden noston jälkeisiä testituloksia, niin nopeustesti on parhaimmillaan saavuttanut vain 8,6 Mbit/s latausnopeuden. Yleisimmin tulos on n. 7,5 - 8 Mbit/s paikkeilla. Tulos ei vastaa suhteessa aikaisemman liittymätyypin nopeuksia. Miksi asia on näin?

Modeemina meillä on Zyxel P-660H-D1. Reitittävällä asetuksilla modeemi näytti DSL Rate -arvoksi 10187 kbps / 606 kbps, eli sen perusteella paljon tuota 8M:n nopeutta isompia tuloksia ei ole edes mahdollista saavuttaa.

Onko asialle mitään tehtävissä?

4 kommenttia

  • May 16, 2013
Hei Sepmi,

Kannattaa aluksi varmistella modeemin ja puhelinkaapelin toimivuus. Jos vain mahdollista niin kannattaa testata yhteys toisella modeemilla. Ongelma ei todennäköisesti johdu modeemista, mutta tämä olisi silti hyvä aina varmistaa.

Jos puhelinkaapeli on kovin vanha tai pidempi kuin 2 metriä, niin suosittelisin vielä testaamaan toista ja mahdollisesti lyhyempää kaapelia.

Jos nopeus ei kuitenkaan parane, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä niin voimme selvittää ongelmaa tarkemmin.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

  • May 16, 2013
Hei,

Modeemi on uusi, vasta äskettäin kaupasta ostettu. Edellinen modeemi ei tukenut ADSL2+ -yhteyksiä. Luonnollisesti kaikki piuhatkin on uusia ja normaalin pituisia, joten niissä ei pitäisi vikaa olla.

Toista modeemia en pysty tähän hätään testaamaan, kun vanha ei ole yhteensopiva, enkä tiedä ketään, jolta tuollaista ADSL2+ modeemia voisi lainata... Eikö operaattorin päästä pysty tarkistamaan mitään?

  • May 16, 2013
Hei Sepmi,

Kun modeemi on uusi niin on epätodennäköistä että ongelma siihen jää. Modeemi näyttää tällä hetkellä saavan hieman päälle 11 megaa, mutta vaimennukset ovat korkealla. Tästä syystä pyysinkin tarkistamaan kaapeleita. Mutta koska nekin ovat uusia, niin uskoisin niidenkin olevan kunnossa.

Tässä tapauksessa kannattaa tuo vikailmoitus tehdä niin voimme selvittää tuota ongelmaa tarkemmin.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

  • May 26, 2013
No niin, nyt on meidän tilanteeseen saatu parannus aikaan.

Tein vikailmoituksen alkuviikosta. Parin päivän päästä minulle soitettiin ja haastateltiin lisää tilanteesta. Tämän jälkeen asentaja on käynyt tutkimassa linjoja ja ilmeisesti tehnyt myös jonkun muutoksen/korjauksen koska nyt nopeustesti näyttää latausnopeudeksi n. 13,5 - 14 Mbit/s ja lähetysnopeudeksi n. 0,8 Mbit/s.

Nyt alkaa olemaan suhteessa samoissa nopeuksissa kuin mitä vanha liittymä oli. Vikailmoitus kannatti siis tehdä, kiitos tästä!