Skip to main content
Nostin laajakaistani nopeuden 8/1 -> 24/1
Kuitenkin kun katson adsl modeemista nopeuden millä se on kytkeytynyt niin se on vain 20/1

Asumme melko keskustassa etc eli ei pitäisi olla huonot linjatkaan..
Kättelyarvot vaikuttaisivat ihan hyvältä 24/1 -nopeudelle. Käytännössä asioita, jotka voivat vaikuttaa ovat modeemi ja puhelinjohto. Niiden osuuden asiaan saa kaikista parhaiten testaamalla esimerkiksi tuttavan laitteita omassa liittymässä.

Kättelynopeuden perusteella ei kuitenkaan ole syytä tehdä vikailmoitusta, koska yhteys toimii ADSL -liittymän palvelukuvauksen mukaisesti.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Soneralta "pakotettiin" vaihtamaan laajakaista 8 megasta 24 megaan n. kaksi vuotta sitten.Modeemi tietenkin jouduttiin vaihtamaan uuteen samalla jotan siinä ei pitäisi olla vikaa eikä koneessa joka on uudehko ja tehokas.
1 megan mobiililajakaista toimii yhtä hyvin tällä hetkellä!
Nopeustesti näyttää kuitenkin nopeudeksi jatkuvasti vain vain max. 7/0,8. Olen ilmoittanut asiasta palveluntarjoajalle useasti mutta asia ei ole miksikään muuttunut. Soneralta soitellaan vain ja kysellään tyytyväisyyttä ja että olenko huomannut mitään muutosta. Olen vain vatannut ettei mikään muu ole muuttunut kuin lasku, joka tietenkin nousi runsaasti "lisämegojen" takia. Mistä apua?
Sonera Laajakaista ADSL 24/1 Mbit/s -nopeusluokka vaatii toimintaansa modeemin, joka tukee ADSL 2+ -ominaisuutta. Jos modeemi ei tue ADSL 2+ -toimintoa tai tämä asetus ei ole modeemilla oikein käytössä, yhteys voi toimia maksimissaan vain 8/1 Mbit/s -nopeudella.

Sinun kannattaa varmistaa tämä ADSL 2+ asia modeemisi tiedoista ja asetuksista. Löydät lisäohjeita nopeusasian selvittämiseen myös tästä ADSL -yhteys hidastelee -ohjeestamme.

Jos yhteyden nopeus ei parane edellä olevilla neuvoilla, asiasta kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme 0206 90101 (pvm/mpm).

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Mukavia nämä teidän neuvonne! Kerroinhan jo edellisessä että modeemi vaihdettiin vastaamaan 24/2 nopeusluokkaa. Toiseksi antamanne linkki ei jostain syystä toimi eli pakko soittaa kalliiseen maksulliseen neuvontaan, kiitos!
Aikaisemmassa linkissä taisi olla kirjoitusvirhe. Ohjeet löytyvät tästä.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Teidän asentajanne kävi asentamassa linjan sekä toi modeemin joten laitteissa ei ole vikaa.
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Kättelyarvot vaikuttaisivat ihan hyvältä 24/1 -nopeudelle. Käytännössä asioita, jotka voivat vaikuttaa ovat modeemi ja puhelinjohto. Niiden osuuden asiaan saa kaikista parhaiten testaamalla esimerkiksi tuttavan laitteita omassa liittymässä.

Kättelynopeuden perusteella ei kuitenkaan ole syytä tehdä vikailmoitusta, koska yhteys toimii ADSL -liittymän palvelukuvauksen mukaisesti.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu


Ok kiitos, kokeilen tuolla zyxelin purkilla ja puhelinpiuha on kyllä melko pitkä.

ToniK
maiper: Jos 24/1M - nopeusluokan liittymässä modeemi saa nopeudet 7/0,8M, saattaa olla ettei modeemi muodosta ADSL 2+ yhteyttä. Kertomiesi nopeuksien perusteella modeemi saattaa käyttää G.dmt - standardia ADSL-yhteyden muodostamiseen.

Modeemin hallintasivulta näkee mitä ADSL-standardia modeemi käyttää. Jos kyseessä on G.dmt, sen muutaminen arvoon ADSL 2+ tai Annex A todennäköisesti suurentaisi ainakin tulevan datan nopeutta.

Jos liittymän latausnopeus 24/1M - nopeusluokalla ei ole koskaan ollut yli 8 Mbit/s, kannattaa varmistaa Vikapalvelun kautta että liittymän nopeusluokka on varmasti verkossa oikein.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa