Skip to main content

Loppulasku ja liikalaskutus

  • December 11, 2014
  • 3 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Luulin jo päässeeni Sonerasta eroon irtisanoessani laajakaistaliittymän, joka toimi sen 24 kk miten sattui ja nopeuslupauksetkin oli mitä sattui. Aluksi vielä yritettiin laskuttaa täyttä hintaa, eikä laskuja saatu oikeanlaiseksi moneen kuukauteen. Ajattelin nyt, että pääsen teistä vihdoin eroon maksamalla vain loput tulevat laskut. Itse irtisanominenkin oli aika surkuhupaisa tapahtuma. Sitähän ei voi tehdä kuin jonottamalla iäisyys asiakaspalveluun, jotta asiakaspalvelija voisi sitten yrittää vielä tyrkyttää uutta sopimusta. Mutta, kun en tähän tyrkyttämiseen suostunut, niin sain kuulla kunniani ja haukut muista operaattoreista. Tosi ammattimaista - todella! Aluksi vielä väitettiin kiven kovaan, ettei sopimusta voi irtisanoa tammikuun alussa, vaan joskus vasta maalis-huhtikuussa.

Mutta itse asiaan. Sopimus piti loppua 3.1.2013. Internetyhteyden katkaisitte tosin jo 3.1.2013 n. klo 00.05. Siinä vaiheessa loppui meno teidän lankojanne pitkin ja modeemin valo pamahti punaiseksi. Nyt laskussa kehtaatte kuitenkin veloittaa vielä tuon 3.1. päivän, jona aikana yhteyttä ei ollut. Olisi pitänyt tosin olla, mutta Sonerahan tulkitsee sopimuksia ja lakipykäliä miten lystää. Ja tiedoksi; talouteen ei tullut uutta lankayhteyttä, joten mikään muu firma ei ole ollut sörkkinyt linjoja.

Ja tässä syyt miksei Soneraa kannata valita:
- jokainen lasku täytyy tutkia suurennuslasin kanssa, koska niissä on monesti virheitä.
- ADSL-yhteyksien nopeudet ovat vain hienoja lukuja markkinoinnissa, koska Soneran mielestä 1/3 nopeuslupauksesta on riittävä. (kai sekin riittää, että asiakas maksaa laskustaan vain 1/3 osan?)
- asiakaspalvelu täytyy nykyään hoitaa vain puhelimen kautta tai täällä palstalla julkisesti.
- mitään hyvityksiä on turha odottaa Soneralta. Vaikka asiakas joutuisi saman asian takia soittelemaan aspaan lukuisia kertoja.

3 kommenttia

  • January 22, 2013
Hei m7836

on harmi kuulla, että liittymä ei ole toiminut odotusten mukaisesti. Vikailmoitusta emme ole vastaanottaneet ja koska liittymä on nyt irtisanottu, ei vian syytä enää voida selvittää. Liittymän toimintaan vaikuttavat monet seikat. Kertomasi mukaan laskutuksessakin on ollut virheitä ja sekin on omalta osaltaan kysynyt varmasti kärsivällisyyttäsi.

Kiitos palautteestasi asiakaspalvelumme toiminnasta irtisanoessasi liittymää. Olen vienyt sen eteenpäin asiasta vastaaville tahoille. Keskustelu ei ole ollut ihan asianmukainen.

Liittymä irtisanottiin 3.1.2013 ja samaan päivään päättyy laskutus. Pahoittelen, että emme pystyneet palvelemaan sinua paremmin, jotta olisit vielä asiakkaanamme jatkanut. Kaikesta huolimatta toivomme sinulle mukavaa talven jatkoa! :)

  • January 29, 2013
Palaanpa vielä asiaan. Soneran mielestä on siis oikein katkaista yhteys sopimuksen viimeisenä päivänä, kunhan kyseistä päivää on kulunut edes muutama minuutti??? Kuten laskussakin lukee: "Määräaikainen sopimus voimassa 03.01.2013 saakka". Mutta Sonera katkaisee sen 3.1. n klo 00:05...

Ja laskussa on vuoden 2013 puolelta veloitettu kolme (3) päivää. Eli rautalangasta vääntämällä 1.1, 2.1, ja 3.1. Jonkun mielestä tämä on varmaan turhaa valittamista, mutta minä en maksa mistään sellaisesta, jota en ole saanut! Tuskin te siellä asiakaspalvelussakaan ilahtuisitte vaikka hotelliin mennessä siitä, että kun olette kirjautuneet hotelliin ja viettäneet huoneessanne 5 minuuttia, niin joku tulee häätämään teidät huoneesta ulos ja pakottaa maksamaan kuitenkin koko päivästä?!?

Tätä loppulaskua ei makseta ennen kuin tämä on korjattu!

Lisäksi vuoden 2013 päivät on veloitettu korkeammalla kk-hinnalla alv-nousun verukkeella. Minun olisi pitänyt hyväksyä korotus kuitenkin ensin. Laki on tässä täysin asiakkaan puolella. Minulla olisi ollut oikeus irtisanoa sopimus jo heti alv:n noustessa. Joten korjatkaa tuo alv myös vanhalle kannalle.

  • January 31, 2013
Hei m7836!

Liittymän laskutus päättyy irtisanomispäivään, irtisanominen tapahtuu irtisanomispäivän aikana kellonajasta riippumatta. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että liittymän laskutuskin on alkanut kytkentäpäivää seuraavasta päivästä eli kytkentäpäivältä ei laskuteta.

Suomen arvonlisäverokannan muutoksen vaikutuksesta on tiedotettu nettisivuillamme ja laskujen yhteydessä.

Loppulasku on siis aiheellinen ja se kannattaa maksaa ajallaan. Mukavaa talvenjatkoa minunkin puolestani!