Skip to main content
Kyllä on saanut tapella joulukuusta asti 450:n kanssa ylen määrin. Alkuun ei tietenkään antennipaketin mukana ollut mitään ohjeita minne yleensä pitäisi suunnata, Digitalla oltiin salaperäisiä tähän tyyliin:

Emme valitettavasti voi kertoa lähetinten tarkkaa sijaintia. Sen sijaan voimme kertoa minne päin antenni pitää suunnata. Digitan karttapalvelun perusteella teidän tulee suunnata antenninne pohjoiseen (kompassisuunta 0 astetta). Voitte itse tarkistaa tilanteen osoitteessa: http://www.450laajakaista.fi/karttapalvelu/. Lähettimet ovat suurin piirtein sinisten alueiden keskellä.

Antennia nostettiin aina vain korkeammalle, maasta 7 metriin. Nyt kun peltikatto alkoi paljastua lumen alta yhteys hiipui ja hiipui ollen vastaanotettu 30 ja lähetetty 7 kb/s.

Modeemissa kolme palkkia mutta desktop sanoi vain "waiting L2" eikä yhteyttä saatu.

Nyt suunta-antenni on kolme metriä alempana reilusti kattopinnan alapuolella ja saatiin jonkinlainen yhteys, hiljaisena aikana on käynyt jopa 1064 kb/, mutta esim. klo 22 oli huippu vain 177kb/s.

Oma lukunsa on sitten kyselyt Soneran "palveluun", ensin jonotusta 20-30 minuuttia, eikä sieltä saa muuta neuvoa kuin katsovat kartastaan, "pitäisi kyllä näkyä ja kuulua, valitettavasti teidän täytyy sitten ottaa yhteys antenniurakoitsija liikkeeseen, jospa he tekevät mittauksen mistä on vahvin singaali".

Antennin etäisyyn siellä korkealla ollessaan oli yli kolme metriä televisio antenneihin, samaan aikaan kun 450 antenni nostettiin katolle alkoi digiboksi pysäytellä kuvaa muutaman sekunnin välein, lieneekö näillä tekemistä toistensa häiriöihin.

Kaiken kaikkiaan mikään tekninen laite ei ole tuottanut näin paljon harmia ja suoranaista raivoa ja vitutusta kun tämä "laajakaista".

Luulin tekeväni suurenkin hyvän työn kun metsissä kiertelevää puhelinlinjaa ei tarvitse enää kenenkään huoltaa. Ja vieläpä kalliilla hinnalla ostin nämä laitteet.

Jos vaan paikallinen yhtiö laittaa pystyyn wimax laitteensa maksan ilomielin pois koko 18 kk sopimuksen vaikka heti ja saa Sonera myydä palvelua joka ei oikeasti toimi ihan rauhassa kelle vaan.

Muuten, lasku on tullut ajallaan eikä ole kukaan kysellyt onko toiminut ja oletteko olleet tyytyväisiä. Voisi sanoa röyhkeäksi tapaa että otetaan täysi hinta tavarasta joka ei oikeasti toimi.
Mikäli liittymän latausnopeuden vaihtelu jatkuu, ja antennin uudelleensuuntauksella ei saa yhteyttä toimimaan vakaasti, kannattaa sinun ottaa yhteyttä Soneran asiakaspalveluun. Voit lähettää 'Internetliittymän ongelmatilanne' lomakkeen ongelmankuvauksineen Soneran Omien Sivujen kautta.

Ohjeita antennin suuntaukseen (Antenniopas) löydät artikkelista:

Laajakaista Langattoman antennit



T. Jarmo
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa