Skip to main content
Tänään hain postista E1552 nettitikun. Mobile Partnerin asennus koneelle sujui hyvin, mutta kone herjaa seuraavaa:

"Internet yhteys:

Ei kantoaaltoa. Tarkista puhelinliitäntä ja yritä uudelleen."
Eikä yhteyttä siis synny.

Tehdyt toimenpiteet: 1) PIN-vahvistus otettu pois 2)Tietokoneen verkkoasetuksissa: huawei mobile kohdassa puhelinnumerona *99# ja modeemiasetuksissa valmistaja muu,malli: Huawei mobile connect-3G Modem,/Library/Modemscripts...(valintana myös... 3G Modem, /System/Library... ei vaikutusta kumpaa käyttää)
3) Poistettu Mobile Partner ja asennettu uudestaan.

Ratkaistu!
Nettitikun kanssa tullut saatekirje kertoo "minun Sonera -liittymäsi on käytössäsi heti, kun olet laittanut SIM-korttisi uuteen laitteeseesi." Näinhän ei ollut, vaan sim-kortti vaatii aktivoinnin ja tikku IMEI-koodin rekisteröinnin asiakaspalvelussa.
Kun nämä oli hoidettu, toimii tikku hyvin.
Mutta!!! Arvoisat Soneralaiset: en olisi tätä asiaa tiennyt enkä olisi osannut kaivaa mistään ellei macfoorumi "Hopeinen Omena" olisi auttanut. Te ette voi jättää mac-tukea ulkopuoliselle, vapaaehtoiselle, mac-foorumille ellette selkeästi maksa heille siitä että toimivat mac-tukenanne.
Kun tarjoatte palveluja ja nimeltä mainitsette Mac OS X- käyttöjärjestelmän TÄYTYY teidän myös näin tehdä.
Tämä koskee myös ja nimenomaan alla olevaa ratkaisematonta asiaa.

Mikä avuksi?

...ja vielä, arvoisat Soneralaiset:
E1552 esittelysivullanne,(http://www.sonera.fi/Laajakaista/Langat ... sta#Ohjeet) tarjoatte ohjelmistopäivitystä myös mac-käyttäjille (Pdf-ohjeitten mukaan), mutta asennuspaketti pelkästään .exe muodossa. Mistä haen .dmg ohjelmistopäivityksen asennuspaketin sivuiltanne?
Sen verran korjausta, että SIM-kortin aktivoinnilla ja IMEI-koodin rekisteröinnillä ei käsittääkseni ole tekemistä sen kanssa, mikä käyttöjärjestelmä koneessasi on. Yleisesti ottaen mokkulan pitäisi olla käyttövalmis kun asiakas liittymän ja laitteen saa, mutta tässä tapauksessa jostain syystä näin ei ole ollut.

Mitä tulee Huawein päivitysohjeisiin, niin ohjeissa lukee, että myös Mac-käyttöjärjestelmään päivitys on tehtävä Windows-koneella.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Kiitos Panu vastauksesta.

Mutta miten ja millä mac-käyttäjä päivittää Huawein? Täytyykö sitävarten ostaa pc-kone? Täytyykö naapuria vaivata lainaamalla pc:tä? Tuskin tämäkään on Soneran tarkoitus.
Mielestäni asia täytyy tuoda selkeästi ilmi markkinoinnissa, helposti sen tekee näin:
"Mac-käyttäjät voivat päivittää nettitikkunsa mac-koneeseen asennetulla windows-käyttöjärjestelmällä." (sikälimikäli bootcampilla tai vast. asennettu windowsk.j tämän tekee, en tiedä.)
Problem solved. Eikö?
Tällaisessa tapauksessa, jos kyseistä Huawei laitetta on tarve päivittää, päivitys on mahdollista tehdä, esimerkiksi jonkun tuttavan Windows XP -tietokoneen avulla. Jos mac -tietokoneelle on asennettu käyttöön Windows XP -käyttöjärjestelmä, päivitys onnistuu todennäköisesti myös tällä tavoin kyseisellä mac-koneella.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
"Jos mac -tietokoneelle on asennettu käyttöön Windows XP -käyttöjärjestelmä, päivitys onnistuu todennäköisesti myös tällä tavoin kyseisellä mac-koneella."

Just tätä tarkoitan. Tämä kannattaa tuoda ilmi heti, kuluttajan/ asiakkaan kantilta katsottuna. Korvaamalla yllämainittu esim: "...käytä kaverin konetta tai jotain..." ei anna kovin hyvää kuvaa teistä yrityksenä eikä vala luottoa tukeen jos sellaista apua joskus tarvittaisiin.

Ja kiitos vielä Huaweista, se on hyvä tuote ja sopii käyttöömme hyvin.
Vaan mitä sanotte tähän? Osoitteessa http://palsta.saunalahti.fi/wiki/Huawei ... ac_OS_X%29
on ohjeet nettitikkumme päivittämiseksi Macilla. Voinko päivittää tikun turvallisesti tuolla sivulla? Voiko päivittämisestä ola jotakin haittaa?
Tämä päivitys saattaa olla kyseisen operaattorin omille liittymilleen paketoima, joten en suosittele päivityksen tekemistä, jos käytössäsi on Soneran Liikkuva Laajakaista -liittymä.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Voitko tarkentaa perusteluita? Mitä tarkoittaa käytännössä "päivitys saattaa olla kyseisen operaattorin omille liittymilleen paketoima"? Miten se voi vaikuttaa nettitikun toimintaan? Käyttämäni liitttymä on kuitenkin Soneran.
On mahdollista, että kyseinen päivitys on Saunalahden omille nettitikku -liittymille ja verkkoon tarkoitettu. Varmaa tietoa minulla ei kuitenkaan ole asiasta, koska kyse ei ole meidän julkaisemasta päivityksestä. En uskalla varauksettomasti suositella kyseisen päivityksen tekemistä. Soneran sivuilla julkaistut nettitikkulaitteiden ohjelmistopäivitykset löytyvät täältä.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Tämä päivitys saattaa olla kyseisen operaattorin omille liittymilleen paketoima, joten en suosittele päivityksen tekemistä, jos käytössäsi on Soneran Liikkuva Laajakaista -liittymä.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu



Keskustelua seuranneena kysyn: Olisiko mahdollista, että Sonerakin laittaisi Mac-käyttöjärjestelmälle sopivan päivityksen? Citymarketin Sonera-pisteessä Huaweitani ei suostuttu päivittämään.
Laitoin asian tiimoilta palautetta eteenpäin.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Laitoin asian tiimoilta palautetta eteenpäin.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu


Hyvä. Toivottavasti jotain tapahtuukin. Sonera sentään myy verkkokaupassaan Applen koneita ja taitaa unohtaa että nimenomaan myyjä on vastuussa tuesta eikä ole asiakkaan homma ottaa ongelmissa yhteyttä maahantuojaan tai vastaavaan tahoon.

Juuri nettitikkujen ja puhelinten päivitystä varten pidän hengissä yhtä vanhaa Windows-konetta vaikka kodin muut mikrot (5 kpl) ovat Macceja. Ja tämähän on lähinnä naurettavaa. Kunhan uudenkarhea Windows-pöytäkone vuodelta 2000 sanoo työsopimuksensa irti niin sitten pitää miettiä asiat uusiksi. Eikä se Windows Vista niin hyvin tässä toimi että sitä voisi oikeasti mihinkään käyttää, tätä viestiä kirjoittelen vanhalla koneella Ubuntun alla ja laitan sanoja kokoajan uusiksi kun välilyöntinäppäin ei enää oikein toimi. Näppäimistö näkyy olevan jonkunedellisen työpaikkani romulootasta pelastettu IBM 80-luvulta!

Tulipa tekstiä asian vierestä, mutta ideani on se, että Windows ei enää ole se ainoa oikea systeemi, muitakin on aika paljon jo käytössä ja pitäisi toimittajien herätä muuttuneeseen tilanteeseen. Aiemmin poltin proppuni soneran tukipalvelun kanssa kun asuinalueeni adsl-reititin oli rikki. Ja vikailmoitukseen soittaessani vastaus oli aina "käynnistä internet-explorer uudestaan" jakunkerroin että sellaista ei koneessa ole eikä sitä siihen saa niin ilmoituksen käsittely loppui toteamukseen: " en voi auttaa ongelmassanne koska muut käyttöjärjestelmät eivät kuulu tuettuihin" vaikka vika oli verkossa eikä koneissani. Vasta muutaman viikon jälkeen ymmärsin kertoa että on Explorer käynnistetty juuri uudestaan eikä kone vieläkään saa verkkoyhteyttä niin vikailmoituksen käsittely eteni ja viallinen keskitin vaihdettiin:-)

Vastaa