Skip to main content
Pystyttekö säätämään sieltäpäin pingiäni hieman alaspäin? Nettipelaamisessa kun toi pingi on aika oleellinen seikka 😕 "Todellinen" pingi pyörii yleensä 50-80 hujakoilla

Onko siis mahdollista tehdä mitään, ettei tarvitsisi alkaa 100 megan liittymään vaihtaa, vai auttaako sekään ?
Lantenssiaikoihin vaikuttaa enemmän käytetty liityntätekniikka kuin liittymän nopeus.

Nopeudestasi päätellen sinulla on todennäköisesti nyt ADSL-tekniikka käytössä. 100 Mbit/s nopeuksia ei ADSL:llä voi toteuttaa, joten jos tuo nopeus on tarjolla, se toimitetaan jollakin muulla tekniikalla.

Jos talossasi on Ethernet-tekniikka tarjolla, latenssiajat lyhenevät vaihtamalla niin 10 Mbit/s kuin 100 Mbit/s Ethernet-liittymään.

Myös kaapelimodeemiliittymä voi päästä mataliin latenssiaikoihin, jos alueen runkoverkko ja rakennuksen antenniverkko ovat hyvässä kunnossa.

Mikäli ainoa tapa saada yhteys on ADSL/VDSL2, ei nopeuden nostolla ole vaikutusta latenssiaikoihin. Tällöin kannattaa ottaa yhteyttä operaattoriin ja pyytää nykyisen liittymän virheenkorjausparametrien muuttamisesta.

Huomioi kuitenkin, että ADSL/VDSL2 virheenkorjauksen poisto voi lisätä Viihde-palvelun pätkimistä (jos sinulla on Viihde käytössä).
Tällä hetkellä on siis kyllä tuo 24/1 ADSL liittymä ja tiedän ettei meille kulje kaapelia tähän taloon.
Arvelinkin että nopeuden nostolla ei tule olemaan mitään vaikutusta vasteaikaan servereillä, mutta varmistin asian.

Meidän talous ei käytä mitään viihdepalveluita tms, vaan ihan perus nettisurffaus ja sitten nettipelaaminen on mitä tehdään.

Mitä siis tarkoittaa tuo virheenkorjausparametrin korjauksen muuttaminen käytännössä? Ja miten sen muuttaminen vaikuttaa pingin / vasteajan tiputtamiseen?

Ja miten sen asian hoidan - soitanko vaan as.palveluun ja sanon, että korjatkaa virheenkorjausparametriä? Ja jos ne tekee sen, niin voiko pingi / yhteys hajota kokonaan? Sitten taas soittelen as.palveluun jotta ne korjais sen? Sellaista kokemusta tuosta asiakaspalveluun soittamisesta että tuo ei ihan 15 minuutin homma Soneran kanssa ole..
Hei Svidal-6,

Lisäätkö tietoihisi asiakasnumerosi, niin voimme tarkistella liittymäsi asetuksia. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.
Marko- kirjoitti:
Hei Svidal-6,

Lisäätkö tietoihisi asiakasnumerosi, niin voimme tarkistella liittymäsi asetuksia. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.



Lisätty on.
Hei Svidal-6,

Virheenkorjausta otettu liittymästäsi nyt pois. Testaa miten yhteys toimii. Mikäli yhteydessä alkaa esiintymään ongelmaa, niin virheenkorjausta on tuolloin todennäköisesti kytkettävä takaisin.

Jos ongelmaa siis ilmaantuu, niin ilmoittele vaikka tätä kautta niin voimme palauttaa yhteyden aiemmille asetuksille.
Pingi tipahti 15-20. Loistava homma, toistaiseksi yhteydessä ei mitään pätkimistä / hidastelemista.

Ilmoittelen tänne jos jotain ilmenee.

Kiitos
Hei Svidal-6,

Hieno homma. Huutele tänne jos jotain ilmaantuu.
Morjens!

Huomasin, että latausnopeus on pudonnut muutoksen myötä. Ennen antoi ulos n. 1,9 ja nyt tulee max 1.3. Pingi kyllä putosi, mutta latausnopeus kärsi. Johtuuko siis siitä että virheenkorjaus on poistettu, vai voiko sieltä yrittää fiksata jotenkin tuota nopeutta?

Muistan liittymän ottaessani, että sitä jouduttiin säätämään uudelleen, jotta antaisi ulos enemmän nopeutta ja sen jälkeen pelas hyvin ja tuli ~2mb/sec.

Pingin haluaisin kuitenkin pitää, joten mitäs vaihtoehtoja tässä nyt sitten olisi 😕 ?
Hei Svidal-6,

Latausnopeus paranisi virheenkorjauksella. Jos virheenkorjaus taas kytketään takaisin, niin yhteyden viive kasvaa ja latausnopeus paranee hieman.
Annetaan olla näin, niinkuin on. Katsotaan sitten myöhemmin tilannetta uudestaan.
Editoitu: ei mitään sittenkään, paikansin ongelman omissa laitteissa.
Sittenkin!

Ongelma palautui, eli virheenkorjauksen jos sais pois ja kaikki takaisin ennalleen.

Kiitos
Hei svidal-6

Haluatko nyt siis lisää latausnopeutta? Markon tekemät muutokset ova yhä voimassa eli virheenkorjaus on yhä pois päältä.
LIsää latausnopeutta kyllä
Hei svidal-6

Virheenkorjaus laitettu nyt takaisin päälle.
Antti- kirjoitti:
Hei svidal-6

Virheenkorjaus laitettu nyt takaisin päälle.



Kiitos
Morjens taas. Nyt on latausnopeus ollut 12-14MB:n luokkaa jo jonkin aikaa. Eli ei millään nouse enää tuonne 16-19MB:n paikkeille.

Tietysti "liittymässä ei ole mitään vikaa ja se toimii niinkuin pitää", mutta eihän se nyt toimi jos nopeus on tippunut sen 2-5 megaa siitä mitä se oli...

Miten hidas sen oikein pitää olla, jotta sen vois irtisanoa?
Hei svidal-6,

Yhteuden nopeus voi palvelukuvauksen mukaan olla heikoimmillaan kolmasosa maksiminopeudesta. Suosittelen kuitenkin olemaan vikapalveluumme yhteydessä mikäli yhteyden nopeus heittelee tai on pudonnut merkittävästi.

Ennen vikailmoituksen tekemistä olisi hyvä testailla omassa käytössä olevat laitteet siltä varalta että johonkin niistä olisi tullut vikaa.

Vastaa