Skip to main content
Soneran tulisi kiinnittää huomiota käytettyyn markkinointiaineistoon. Esimerkiksi laajakaistaliittymän tilausvahvistuksessa kiinnitin huomiota seuraaviin seikkoihin:

1) Aineistosta tai tältä internetsivustolta puuttuu sähköpostiosoite, johon mahdolliset reklamaatiot olisi helppo toimittaa todisteellisesti. Toki aineistosta löytyy TeliaSoneran katusosoite, mutta reklamaatioiden hoito olisi todisteellisesti paljon helpompaa sähköpostin kautta. Puhelinpalveluiden käyttämisessä ongelmana on yhteydenottojen sisällön ja ajankohdan todistaminen. Asiaa edesauttaisi pelkästään jo se, että yhteydenotosta puhelinpalveluun saisi pyydettäessä yleisluonteisen kuittauksen sähköpostiin tyyliin "asiakas reklamoinut laskutuksesta".

2) Tilausvahvistus ja palvelusopimus palvelukuvauksineen ja toimitusehtoineen muodostaa kokonaisuuden, jonka tulisi olla sopimusoikeudellisesti yksiselitteinen. Nyt tilausvahvistuksesta esim. löytyy seuraa kohta:

"Palvelusopimusta ei tarvitse palauttaa Soneralle.
Sopimuksen palauttamisen jälkeen palvelulla ei ole peruuttamisoikeutta..."

Palvelukuvauksessa todetaan puolestaan, että asiakkaalla ei ole oikeutta peruuttaa sopimusta etämyynnissä.

3) Palvelusopimuksessa palvelun hinnaksi ilmoitetaan hinnaston mukainen hinta, ei sen todellista hintaa. Vaikka palvelusopimuksessa todetaan, että myyntihinta voi mahdollisesti poiketa mainitusta hinnasta, olisi selvempää, jos palvelusopimuksessa ilmoitettaisiin palvelun todellinen hinta, joka toki on jo palveluntarjoajan tiedossa.
Kiitos palautteesta. Välitin sen eteenpäin.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kiinnitin huomiota itsekin tuohon palvelusopimukseen / tilausvahvistukseen; itse sain jonkin aikaa iPhonen saapumisen jälkeen postitse sopimuspaperin, joka lienee ollut nimeltään jompi kumpi edellämainituista. Paperissa kerrottiin tilausehdot ja ponin kytkyliittymän hinnoittelu, joka kuitenkin poikkesi täysin voimassaolevasta hinnoittelusta; ts. kytkyponissa esimerkiksi datapaketti oli data teho plus (tms. markkinointinimi) normaalin datan hinnalla, ja normaalin datan hintakin oli 9,95e/kk eikä 14,95e/kk. Oli kohtalaisen huolestuttavaa saadakin sitten postiin paperi, jossa kerrottiin että tekemäni sopimuksen mukaan hinnoittelu onkin jotakin ihan muuta kuin olin tilannut.

Näinhän ei siis käytännössä ollut, vaan voimassa oli ihan oikea alennushinta, mutta Sonera lähetti kuitenkin sitovan sopimuspaperin jossa ehdot olivat muuta kuin tilauksessa.

Asiakaspalvelussa selitettiin, että näin tämä vain menee, että tällainen lähtee automaattisesti, eikä siitä tarvitse sen enempää välittää.

Vähintäänkin mielenkiintoinen asenne, tällaiset sopimustekniset asiat ovat Soneralle vähäpätöisiä pikkuseikkoja?
Kiitos myös tästä palautteesta.

T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Soneran hinnoittelu on muutenkin sieltä ja s... vanhat asiakkaat unohdettu. Elikkäs jos laajakaistan hinta putoaa se ei automattisesti putoa vanhalta asiakkaalta, ellet itse huomauta asiasta...
Mikäli alueella tapahtuu hinnastomuutos laajakaistaliittymissä, muuttuu se automaattisesti kaikissa liittymissä, joissa on toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Määräaikaisissa sopimuksissa hintamuutos astuu voimaan vasta määräaikaisen sopimuksen päätyttyä.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa