Skip to main content
Kyseleisin asiantuntijoilta ja miks'ei muiltakin että mikä avuksi nopeuteen?

Olen hankkinut viikko sitten Liikkuvan Laajakaistan maksiminopeudella 3.6M 24kk:ksi. Tällä alueella missä käytän liittymää on vähän asutusta eikä käyttäjiä Soneran 3G-verkossa vielä käytännössä lainkaan. Läheinen tukiasemakin on uusi ja lomalaisiakaan ei juuri nyt ole verkkoa kuormittamassa. Signaali oikein hyvä. Kuitenkin liittymäni nopeus on testeissä vain kerran ollut yli 50% mainostetusta maksimista, yleensä alle 30% ja hyvin usein alle 1M - sen sijaan että nopeuden pitäisi olla yleensä yli 3M, periaatteessa 3.6M!! Kertaakaa se ei ole ollut lähellekään 3M. Olen kokeillut liittymää myös eri 3G-modeemeilla ja tulos on modeemista ja paikasta riippumatta sama: huono. Mikä mättää?

Saunalahdelta olen kokeillut samanlaisilla modeemeilla 5M liittymällä ja olen usein päässyt 5M nopeuteen, liki aina nopeus on yli 4M. Paluusuunta (upload) Soneran "maksiminopeudella" -liittymässä on ollut parhaimmillaan 0.34M ja yleensä alle 0.3M, Sauniksella taas keskimäärin 1M ja jopa yli 1.2M. Saunalahdella lähimpään (Elisan) 3G-tukiasemaan on matkaa 23km ja Soneran lähimpään 3G-tukiasemaan vain 3.5km. Molemmat käyttävät 900MHz taajuusaluetta. Käyttäjiä Elisan tukiasemalla on moninkertainen määrä. Nopeuksia olen mitannut niin speedtest'illä kuin Ficoralla.

Olin hankkimassa Soneraa lisä- ja varayhteydeksi kun ajattelin että lähellä oleva tukiasema olisi varma yhteys ja kapasiteettia löytyisi toistaiseksi yllin kyllin. Ainakin näillä kokeiluilla olen pettynyt - en 3G:hen vaan Soneraan, siis firman haluun antaa mainostamaansa kapasiteettiä käyttöön. Uusi verkko täällä ainakin vielä "kolisee tyhjyyttään". Ja tukiaseman runkoyhteys on hoidettu kuidulla, joten sekään ei voi olla pullonkaula.

Vai olisiko tietoa millä saisin nopeuden asialliseksi? Lisäantenni ei tässä hyvässä kentässä auta. Haluaisin kuitenkin pitää Soneran liittymän.
Asiaa kannattaa tiedustella Vikapalvelumme mobiiliyksiköstä joko puhelimitse numerosta 0206 90101 tai Omien sivujen lomakkeella.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Kun luet tätä ketjua, saat selville että soneran 3G verkot on täyspa*kat. Tuolla on 15 sivua valitusta soneran nettitikkuliittymästä. Itsekkin menin tähän ansaan, ja yhteydet pätkii ja ei ole luvatun nopeuksisia, lähellekkään.
Ja soneran asiakaspalveluun soittaminen ei auta mitään, eivät he voi mitään soneran surkealle 3G verkolle, joka on taattua ruotsalaista laatua.
Liittymästäsi pääset irti ottamalla yhteyttä kuluttajaviranomaisiin, vaikka olisit tehnyt sopimuksen. He kyllä tietävät miten sonera huijaa asiakkaitaan ja sen takia liittymistä pääsee nykyään helposti irti.

Vastaa