Skip to main content
Hei!

Miksi etunimi.sukunimi@pp.inet.fi sähköpostini salasanan vaihto omaksi salasanaksi on estetty!?

Pakotatte käyttäymään Soneran keksimää salasanaa, miksi!?

Päiväkausia tällainen herja estää omien sivujen kautta vaihtamasta salasanaa:

"Käsittelemme tilaustasi. Uuden tilauksen tai muutoksen tekeminen ei ole mahdollista tilauksen käsittelyn aikana. Saat vahvistuksen tekstiviestillä tai sähköpostilla, kun tilauksesi on käsitelty."

Mitä käsitellään!??!

En ole pyytänyt mitään käsittelyä!
Jatkuvat sotkut ovat nyt jo liikaa!
Näin muutaman viikon takkuamisen jälkeen uskaltauduin itsekin kokeilemaan sähköpostilaatikon salasanan vaihtoa.

Ikävä kyllä, mitenmodeemiaukille soittanut soneralainen oli oikeassa, sähköpostin salasanaa ei voi vaihtaa. Ei ole mitenmodeemiaukin henkilökohtainen ongelma vaan toimii myös minulle samalla tavoin väärin. Siten kuin mitenmodeemiauki sen on kuvannut. Itse tosin kokeilin lisäpostilaatikon salasanan vaihtoa

Näin sen tein.

Sivulla https://www4.sonera.fi/Kirjaudu/ valitsin kohdan "Laajakaistan lisäpostilaatikoita Kirjaudu"
tunnukseksi kirjoitin lisäpostilaatikon käyttäjätunnuksen muotoa sukuetu-3 ja sen salasanan

Kirjoitin vanhan salasanan ja kahdesti uuden salasanan.

Sain popupikkunan jossa teksti
Confirm Password Change
Please confirm which user you are changing the password for
aSoneraTunnus]
osukuetu-3]
sok] tCancel]

Mitä HELV#¤&@IÄ, ei kai lisäpostilaatikon tunnuksin - jotka voisivat olla vaikka perheenjäsenen käytössä - saa vastuullisen käyttäjän tunnuksia vaihtaa??? Eikä ponnahdusikkuna ole edes suomeksi. Valitsin lisäpostilaatikon käyttäjätunnuksen ja napautin OK.
Sain ilmoituksen, että salasanassa saa olla korkeintaan kolme samaa kirjainta. Salasanan muotovaatimukset olivat ruudulla, muttei siellä tuollaista vaatimusta ollut.
Tein salasanavaihdon uudelleen ja sain ilmoituksen Salasanasi on vaihdettu

Olin juuri ennen vaihtoa käynyt toisessa ikkunassa webbimaililla kyseisessä sähköpostilaatikossa ja tullut sieltä ulos.
Pitkään minua on ärsyttänyt, että webbimailista tullaan ulos sellaiseen osoitteeseen (https://webmail.inet.fi/cp/ps/Main/login/Login?d=mbox.inet.fi&u=sukuetu-3&logout=true), josta kirjautuminen uudelleen oikeilla tunnuksilla ja salasanoilla ilmoittaa vääristä kirjautumistiedoista. Sivu näyttää sähköpostiinkirjautumissivulle käyttäjätunnus valmiina kentässään. Sinne ulos sisäänkirjautumiskelvottomaan paikkaan joutuu myös, jos erehtyy selaimessa oyrkimään edelliselle sivulle.
Vaihdoin sivuun https://webmail.inet.fi/cp/ps/Main/login/Authenticate, josta kirjautuminen onnistuu.
Vaihdetulla uudella salasanalla ei onnistunut vaan entisellä.
Sen sijaan "Omille Sivuille" voin kirjautua lisäpostilaatikon tunnuksella vain uudella salasanalla - lisäpostilaatikon tunnuksen salasanat "Omille Sivuille" ja sähköpostiin eivät enää ole samat. Lisäpostilaatikon tunnuksella kirjautusessa saadaan edelleen käsittämätön tiedonanto: "Olet kirjautunut Omille Sivuille liittymän lisäsähköpostin tunnuksilla. Omat sivut eivät tällä hetkellä tue tätä asiakasprofiilia. Jos olet liittymän omistaja voit hallinnoida liittymääsi ja sen palveluita luomalla Sonera Tunnukset" ("Sonera Tunnuskin" on, mutta ei sillä voi salasanoja vaihtaa.)
Salasanaa "Omille Sivuille" ei saanut enää vaihdettua samaksi kuin sähköpostilla - kuusi edellistä salasanaa ovat mustalla listalla.

Onko teillä Soneralla joku kilpailu, kuinka paljon virheitä webbipalveluun saadaan sijoitettua?

Tunnustan, että pidin tuollaista vikaa epäuskottavana ja epäilin että mitenmodeemiauki olisi yhdistänyt liittymän "Sonera Tunnukseen" ja järjestelmän virhetoiminto olisi liittynyt siihen - jos liittymätunnus ja asiakastunnus ovat sama, sekaannus roolissa olisi helposti tehtävä virhe. Tai olisi liittynyt muitten ongelmien virheelliseen käsittelyyn Soneralla. Olin väärässä, postilaatikoiden salasanavaihto puuttuu "Omien Sivujen" nykyversiosta. Samojen tunnusten salasanan voi vaihtaa vain "Omille sivuille" jolloin tunnuksella on eri salasanat eri tilanteessa. Pöyristyttävää.

Yhdyn kysymykseen MITEN VAIHDAN SÄHKÖPOSTINI SALASANAN HALUAMAKSENI. Salasanani ei ole salasana, jos kerron sen Soneran asiakaspalvelulle.
Vaikuttaa, että Sonera on siirtänyt "Omilla Sivuilla" tehdyt salasanamuutokset nyt myös sähköpostin käyttöön, joten on vaihdettava vanhasta salasanasta "Omilla Sivuilla" asetettuun uuteen. Muuten tullee muutaman virheellisistä krjautumistiedosita ilmoittamisen jälkeen "Tillin käyttö estetty" -tilanne.

Kokeiluun perustuva käsitys. Tietoa en ole vielä lukenut.
Jatketaan havaintoja.

mitenmodeemiauki toivoi tiedotetta Omille Sivuille sähköpostin salasanavaihdon toimimattomuudesta. Nyt Sonera demonstroi, että tiedote voidaan antaa. Omille sivuille lähtiessä sivulla https://www4.sonera.fi/Kirjaudu/ on nyt kissankokoisin kirjaimin:
Poissaolo- ja Lomatiedotteiden toiminnassa häiriö Poissaolo- ja Lomatiedotteiden muokkaus ei valitettavasti tällä hetkellä toimi Omilla Sivuilla. Vikaa korjataan parhaillaan. Voit kokeilla myöhemmin uudestaan tai ottaa yhteyttä Yritysasiakaspalveluun 0200 18818.
1Sulje]
En ole yritysasiakas ja yksityistäkään matkapuhelinliittymääni ei hallinnoida näillä sivuilla. Tulipa tietoon sellaistakin vikaa, joka ei itseä liikuta. Matkapuhelinta vai sähköpostia tiedotteet mahtoivatkaan koskea.

Mutta varsinaisena kokeilukohteena on, onko sähköpostin salasanan vaihto korjattu.

Kirjaudun lisäpostilaatikon tunnuksella aikaisemmin asettamallani salasanalla "Omille Sivuille" Kaikkia palveluita -laatikosta. Tulen "Omat sivut eivät tällä hetkellä tue tätä asiakasprofiilia" sivulle. Vaihdan salasanan lisäpostilaatikon tunnukselle, en ehdotetulle "Sonera Tunnukselle", ja saan ilmoituksen "Vaihda salasana Salasanasi on vaihdettu." Uudella salasanalla voi nyt kirjautua sekä "Omille Sivuille" että sähköpostiin. Sähköpostin salasanan sai vaihdettua "Omilta Sivuilta", Parannusta on tapahtunut.
Kummallista... Toteutin salasananvaihdon käyttämällä pääpostilaatikon salasanaa (joka siis oli eri salasana kuin pääkäyttäjätunnuksen salasana) kohtaan johon laitetaan nykyinen salasana, jolloin olettaisin että se ei antaisi minun vaihtaa salasanaa ollenkaan jos kohdasta ei ole tarkoitus vaihtaa sähköpostin salasanaa. Vastaava toiminta lisäsähköpostilaatikon kohdalla onnistuikin ja salasana vaihtui.

Pääpostilaatikon kohdalla kuitenkin uusi salasana ei toimi... nyt ei näytä toimivan vanhakaan... vähän kummallista on.

aMuokkaus]

Rupesikin viiveellä toimimaan siinä yhteydessä kun siirryin lukemaan pääsähköpostia OmatSivut palvelun kautta. Se toimi kuitenkin epänormalisti kysymällä laittaa salasana kahteen kertaan... joten todennäköisesti se jotenkin mystisesti muutti salasanan vasta siinä tilanteessa... Tosiaan hetken tilanne oli se, että Thunderbirdin kautta mikään salasana ei päästänyt sähköpostiin sisään.
Noista tunnusten moneen kertaan kyselemisistä webbimailissa minulla on tällainen kokemus
- webbiosoite https://webmail.inet.fi vie edelleen osoitteeseen https://webmail.inet.fi/cp/ps/Main/login/Login?d=mbox.inet.fi ja siitä webbimailiin kirjautuminen onnistuu parhaiten
- on useita muitakin osoitteita jotka näyttävät webbimailin kirjautumissivuilta ja oikeilla tunnuksilla webbimailiin pääsy niillä vaihtelee: ensimmäisellä kerralla, toisella kerralla (kun olet tarkka niin huomaat että vaikka sivu näyttää samalle osoite on toisella keraalla eri) tai ei koskaan.
Kun kirjautuminen ei onnistunut, kannattaa kokemukseni mukaan vaihtaa osoitteeseen https://webmail.inet.fi.

Noille muille sivuille tulee ainakin sähköpostista pois kirjautumalla tai webbimailin tylysti ulos heittäessä. Ehkä niin, että heti pääsee heti sisään mutta jonkin ajan kuluttua enää ei. Webbimailista ulosheitto kesken viestin kirjoituksen on Soneran webbimailin inhottavimpia piirteitä. Toki minulla on asetettuna webbimailin asetuksissa viestin automaattinen talletus 5 minuutin välein, mutta eihän se toimi. Kyllä harmittaa, kun on puoli tuntia laatinut viestiä samalla kirjoitettavaa selvittäen ja sitten olet yllättäen webbimailin kirjautumissivulla työ menetettynä. On siellä viestin käsintalletusmahdollisuus luonnoksiin, joka toimii kunhan muistaa tallettaa. Ja siitä luonnoksesta on turhan työläs jatkaa viestin valmiiksi muokkaamista.

Sitä aprikoin, että onko noissa yleisimmissä selaimissa kuten Internet Explorer ja Firefox vakiona jonkinmoinen virheenpaljastin. Sellainen kai voisi vain kertoa, että sivu on HTML-standardin kannalta katsoen virheellinen ja semmoisista muotovirheistä saattaisi päästä sylttytehtaalle. Tai jäädä pääsemättä.

Vastaa