Hei
aina!
Kiitos palautteesta. Asiakaspalveluun voi tosiaan lähettää viestiä Omien Sivujen kautta kohdasta "apua ongelmiin". Kun kirjaudut Sonera Tunnuksilla, pääset lähettämään viestiä matkapuhelinasioissa, laajakaistasta. tv-palveluista kuin kotipuhelinasioistakin. Esim. matkapuhelin -sarakkeessa on "muita asioita" -kohta jos mikään muu kategoria ei kysymykseen sovi.
Jos kaipaat laajakaistaliittymälle tuollaista samanlaista "muita asioita" -kohtaa niin voit hyvin kirjoittaa viestin myös jollakin muulla kategorialla. Samat henkilöt käsittelevät noita viestejä joka tapauksessa, oli sitten kyseessä liittymän laskutus tai liittymän muutos tai se "muu asia".
Apua ongelmiin -sarake löytyy aina oikeasta yläkulmasta jota kautta viestin lähetys onnistuu. Mikäli haluat lähettää kommentteja tai kysymyksiä TeliaSonera konserniin liittyen, onnistuu se osoitteesta
http://www.teliasonera.com/fi/yhteystie ... eystiedot/ löytyvällä lomakkeella.
Kiitos nopeasta vastaamisesta.
Kiinteästä laajakaistasta tapauksessani on kyse, kuten viestistäni ja keskustelualueestakin ilmennee.
Uteluni oli palautteesta
http://www.sonera.fi/asiakaspalvelu sivulla, jossa se tänäänkin saamani kirjeen mukaan on. Ja tiedontarpeeni kerrottuna aikaisemman viestin lopussa.
Olin omilla sivuilla avannut Liittymänhallinta kokonaisuuden ja eipä ole Apua ongelmiin -valintaa siellä. Mutta omille sivuille heti tultua on Apua ongelmiin -> Lähetä viesti asiakaspalveluun, Avaa -> Matkapuhelinasiat/Laajakaista-asiat/TV-asiat/Kotipuhelinasiat, valitsen Laajakaista-asiat -> valitsen Laajakaista, sähköposti, lisäpalvelut -> aukeaa alivalikko Asiani koskee Asiakastietojen muutoksia / Irtisanomista / Laskutusta / Muuttoilmoitusta / Liittymän muutoksia / Vikatilanne
No koitinpa juuri vaihtoehtoa Laskutus. Ei sieltä mitään viestiä voinut lähettää, johon asiaansa selittää. Vaan tuli ilmoitus
Pahoittelemme, mutta emme voi tarjota itsepalvelua tästä asiasta. Voit varata sinulle sopivan ajan asiakaspalvelusta ja me soitamme sinulle, vaihtoehtoisesti voit soittaa asiakaspalveluun. |
Aika niukka on muuten soittoaikatilauksen tietojenantokenttä.
Kohdasta Liittymän muutoksia saan vaihtoehdot Haluan muuttaa sähköpostiosoitetta / Haluan tilata tai poistaa lisäpalvelun / Palveluni ei toimi / Haluan irtisanoa liittymän / Haluan muuttaa liittymän käyttöosoitetta. Ehkä 'Haluan muuttaa liittymän käyttöosoitetta' on lähinnä asiaani. Se siirtää Muuttoilmoituksen antamiskohtaan "Voit siirtää liittymän maksutta uuteen osoitteeseen kerran vuodessa. Otamme sinuun yhteyttä puhelimitse ja sovimme kanssasi laajakaistaliittymäsi siirrosta". alkaa kyselemään mistä minne ja milloin olen muuttamassa.ja asiakasnumeroa ja liittymänumeroa. Tätä olinkin jo laihoin tuloksin koittanut käyttää - lähetettyä kyllä sain.
'Palveluni ei toimi' taas kyselee yhteysongelmista ja koska ne alkoivat :)
Esim. sivulla
http://www.sonera.fi/asiakastuki#kysy-verkossa, johon
http://www.sonera.fi/asiakaspalvelu ohjautuu, on alalaidan violetissa alueessa sarakkeen Asiakastuki alimpana valintana "Anna palautetta", mutta se on linkki sivuun itseensä eli ei tee mitään.
Että hiukka risuja laadusta tässä.
aina kirjoitti: |
---|
Ja pahin pelko on, saako osoitteeseen lainkaan kiinteää laajakaistaa. Asunnon vuokraajan ja tärkeimpien kilpailijoiden käsityksen mukaan nimittäin ei, minkä toki olen Soneralle kertonut. Parasta olisi saada kiinteä laajakaista vaikka hitaampanakin, mutta ellei ole mahdollista niin saada mahdottomuudesta pikaisesti tieto. Kehutaan sitten jos onnistuu. |
Lupasin kehua jos aihetta ilmenee. Ja ilmeni.
Tilasin siis Soneran laajakaistan osoitteenmuutoksen ja Sonera lupasi. Epäilin suuresti sen onnistumista, kun
- vuokranantajan mukaan huoneistoon ei kiinteää laajakaistaa saa (varmaankin seuraavasta johtuen)
- taloon tulee Elisan kuparijohdot ja Elisan laajakaistan tilaussivuilla ilmoitettaan, ettei kiinteää laajakaistaa osoitteeseen saa
- myös DNA:n sivuilla ilmoitettaan, ettei kiinteää laajakaistaa osoitteeseen saa
Viime kirjoittaman jälkeen sanomalehden osoitteenmuutosta tehdessä hämmästyin, kun osoite vaihtui ruudulla toiseksi, naapurikadun osoitteeksi. Ja kas, teitä ja osoitteita on ilmeisesti vaihdettu pari vuotta sitten. Entiseen osoitteeseen tarjoaa Elisakin kiinteää laajakaistaa.
Soitin vielä kännykkään tulleeseen numeroon Soneralle varmistellakseni asiaa. Nyt osui vuosiin paras soneralainen palvelemaan. Ensinnäkin neuvoi, että VDSL-modeemini sopii tähän ei-valokuitu-ADSL- liittymäänkin, mutta jos ei kytkeydy automaattisesti niin painat kynän kärjellä 10 sekuntia modeemin reset -nappia. Toiseksi tarjoutui varmistamaan Elisalta että osoitteeseen laajakaistan varmasti saa ja soitti hetken kuluttua, että kyllä onnistuu.
Nyt yhteys on asennettuna ja toimii. Jopa liittymätyypille hyvällä nopeudella - talon kymmenet muut putkiremonttipakolaiset eivät varmaan käytä kiintää laajakaistaa. Ja ennustuksensa modeemin resotoinnin tuomasta avusta osui sekin kohdalleen.
Hei aina!
Kiitokset kehuista! Olipa hieno juttu että asiat sujuivat noinkin loistavasti ja että sait erinomaista palveluakin. Näinhän sen kuuluisi aina mennä. Välitetäänpä palaute ja kiitokset sinua palvelleelle henkilölle!
Nyt on tullut aika palata putkiremonttievakko-osoitteen 24 Mbit/s ADSL:stä vanhaan 100 /10 VDSL valokuituliittymään omassa kodissani. Siirtopäiväksi oli sovittu torstai 23.1. Laitoin dual mode VDSL2/ADSL-modeemin kiinni uusittuihin linjoihin vähän jännittyneenä, kun uuden huoneistojakamon ohjeet eivät ole huoneistojakamon mukaiset puhelin- ja nettikytkentöjen osalta. Ja vaikka luulin että toistaiseksi pelataan vanhoilla piuhoilla, vanha johto törröttää katkaistuna seinässä ja tarjolla on vain uutta rasiaa. Kappas vain modeemi sytytti internetvalon vihreäksi. Eipä kun tietokone modeemiin kiinni ja katsomaan.
Eikä mitä, hän heitti Soneran myyntisivun päälle "Tervetuloa valokuituliittymään. Haluatko tilata uuden liittymän vai siirtää vanhan liittymän säilyttäen osoitteet ja kotisivut. Jälkimmäinen kestää kaksi viikkoa." Muita sivuja ei saanut auki. Ja sen sivuston, jonka päälle tyrkytys tuli, se jätti Access denied by system policy -tilaan toisellekin internetyhteydelle. Kunpa Soneran pojat paitsi osais, myös ymmärtäis ja tietäis. Ei kun moinen sivu kiireesti kiinni ja toisen operaattorin yhteyttä käyttämään. Toivottavasti torstaina laitatte soneraliittymän evakkoa edeltävälle tolalle ja puhuttuun kuntoon.
Toisin kuin toiseen suuntaan muuttaessa lokakuussa nyt ei ole tullut mitään tekstiviestejä ennakkoon siirron suorittamisesta.
Valokuituliittymäni toimii tänään ja100 Mbit/s liittymäni nopeus on tuplautunut ennen talon linjojen uusimista olleeseen verratan. On nyt
Soneran nettimittarilla 70 mbit/s
Ei olis pitänyt kehua. Sonera lupaa 50% myynnissä käytetystä nopeudesta, mutta juurikin Soneran testillä tuli vain 30-40%, mikä ei riitä viestintävirastollekaan.
Olettekos huomanneet , että usein kun latausnopeus jää surkeasti alle puolen nimellisnopeudesta, usein lähetysnopeus on vastaavasti yli luvatun. Kuten minulla juuri 100/10 valokuituliittymässä Soneran nopeusmittari näyttää 35/40. Muut nopeusmittarit paljon alhaisempia lukemia, esim.
http://nopeusmittari.net/ latausnopeudeksi enimmäkseen 10 Mbit/s mlemmin puolin
Hei
ainaVilkaisin yhteyttäsi ja modeemille asti näyttäisi kättelyt olevan reilu 90mbit download ja 10mbit upload. Käytätkö yhteyttä mahdollisesti nyt WLANin ylitse? Monesti langaton verkkoyhteys rajoittaa nopeutta n. 30-40mbit luokkaan.
Voisitko kokeilla yhteysnopeutta suoraan modeemista verkkokaapelin avulla (wlan-suljettuna) vaikka myös osoitteesta
http://www.speedtest.net ?
Ainoastaan WLAN modeemista suljettuna verkkokaapelilla olen yhteyttä käyttänyt. Äsken oli asialliset 70/10
Kuitenkin tänään on riesana useamman kerran sattunut vaikka useimmiten ei, että kun Firefoxissa vaihdan aikaisemmasta istunnosta talteen jätettyyn toiseen tabiin (esim. Soneran webbimailin kirjautumissivuun), niin modeemin internetvalo vilkuttaa tiheään vihreänä ja päätyy timeoutiin pääsemättä osoitteeseen. Myöskään toisille sivuille ei tilanteeseen jouduttua päästä. Modeemin uudelleenkäynnistyksen jälkeen selainta sulkematta sivut taas tavoitetaan selaimeen reloadilla.
Hei aina,
Onko sama ongelma jatkunut vielä vai onko nyt toiminut normaalisti?
Tänään ei modeemin uudelleenkäynnistystarvetta ole esiintynyt, tosin käyttöä vähänlaisesti. Nopeus nyt Soneran ja Speedtest.netin mittarilla (samalle paikkakunnalle) n. 80/10.
Win 7 Enterprice SP1, Firefox 26.0, ZyXEL P-870HN-51b ohjelmisto päivitetty joulukuussa ADSL-käytössä ollessa, nyt VDSL2
Hei aina,
Hieno juttu jos ongelma olisi nyt poistunut. Jos ongelma kuitenkin jatkuu, niin yksi mitä voisi vielä tehdä on tuo modeemin testaus. Lähimmästä Sonera kaupasta voisi käydä kysymässä olisiko VDSL testimodeemia saatavilla millä voisit testata onko vika modeemissa. Jos samaa ongelmaa esiintyisi toisellakin modeemilla, niin silloin voidaan ainankin modeemin vika lukea pois. Sonera kaupoissa on jonkin verran testikäyttöön tarkoitettuja lainamodeemeita ja sellainen on mahdollista saada mikäli ei sillä hetkellä ole kaikki lainassa.
Mutta toivotaan että tuo ongelma olisi kuitenkin jo poistunut.
Modeemin uudelleenkäynnistystarvetta ei nyt erityisemmin ole esiintynyt. Luokkaa kerran kuussa esiintyvä oli viime päivinä kerran, että modeemin oltua päiväkausia päällä, yhteyttä ei saa minnekään ennen kuin modeemin sammuttaa ja käynnistää uudelleen.
Sen sijaan taas 100/10 liittymän yhteysnopeus on
Soneran mittarilla mitaten 27/40 - 40/40
Hei
aina,
Ainakin tännepäin modeemi kättelee nyt linjasta 95mbit joten pitäisi nopeustestinkin antaa nopeampia tuloksia.
Voit myös kokeilla lataustestiä
ftp://ftp.funet.fi/dev/ sivulta lataamalla esim. 1Gnull tiedoston. Jos latausnopeus verkkokaapeliyhteyden kanssa on 8-9mbit/s niin silloin nopeus on kunnossa. Jos nopeustesti / latausnopeustesti on silti huono niin kannattaa asiasta tehdä vikailmoitus.
Kyllä Soneran testi antaa nyt 40/40, speedtest kotipaikkakunnalle antaa 26/26 ja ehdotettu ftp-lataus tuli luokkaa 4 Mb/s (noin 4 minuuttia - yli ja alle - koko gigatavun tiedosto)
Hei aina,
Kyllähän tuo sitten hidastelee. Oletko muilla laitteilla saanut vastaavanlaisia tuloksia? Vikailmoitus kannattaa jättää niin saadaan asia tutkintaan.
Vikailmoituksen jätin omien sivujen kautta. Aika tylyä uhata 100 euron laskulla. Tällä hetkellä käytössäni on vain yksi tietokone (2,30 GHz, 8 GB, Windows 7 Enterprise SP1) , mutta ennen remonttievakkoa kokemus oli samanmoinen modeemiin liitetyllä toisellakin koneella. Useampia VDSL2-modeemeita ei ole käytössäni. (Virheilmoitusta ei pääse antamaan ellei sano testanneensa toisellakin modeemilla ja laitteella - en ole.) Mielenkiintoista, että nopeus oli pari päivää tammikuun lopussa 80/10 Soneran mittarilla, nyt takaisin 37/40. Ei kai voine vaikuttaa, että talon putkiremontti jatkuu ensi kesään ja osa huoneistoista on vielä remppaamatta.
Hei aina,
100€ turhan käynnin maksu on mahdollista vain jos ongelma jää sinun omaan sisäverkkoon tai omiin laitteisiin. En tässä tapauksessa usko ongelman johtuvan koneesta ja varsinkin jos toisella koneella olet aiemminkin testannut vastaavanlaisia ongelmia. Ilmoitusta ei tosiaan pääse jättämään jos ei kuittaa testanneensa modeemia, kuitenkin riittää että olet tästä maininnut erikseen palvelupyynnössä niin se osataan ottaa huomioon vikatutkinnassa.
Talon putkiremontista en osaa sanoa ilman asentajan tutkintaa onko siitä mahdollisesti yhteydellesi haittaa vai ei. Jos vika rajaantuu sisäverkkoon, ilmoittaa asentaja asiasta isännöitsijälle joka tietää järjestää korjauksen. Vikailmoituksen kautta asia saadaan nyt kuitenkin parhaiten selvitettyä.
Tuon putkiremontin mainitsin kun lukuunottamatta ehkä paria kuukautta nopeuteni noston jälkeen huhtikuussa 2012, ihan heti evakosta takaisin muuton jälkeen 23.1.2014 ja paria tammikuun lopun päivää nopeus on ollut selvästi alle puolet nimellisnopeudesta. Kun kellarikerros on remontin kourissa, niin voisihan olla että säädylliselle tasolle nousu oli jonkin tilapäisen remonttijärjestelyn ansiota - ikäänkuin parannettu tilanne nopeasti taantuisi. Data- ja antenninousut ja huoneistojohdot ovat minulla nyt uudet. Lähtisin kyllä siitä, että kun Sonera nopeaa valokuituyhteyttä pari vuotta sitten markkinoi, se oli selvittänyt sellaisen taloon olevan mahdollinen. Soneran valokuitu kerrostalon kellariin tuotiin ehkä 2011.
Kokaisin nopeuden modeemin buuttauksen jälkeen, myös linuxiin tikulta herätetyllä toisella koneella. Tulokset ennallaan 39/39-tasolla Soneran testillä. Hassua että speedtestillä osa palvelimista ilmoittaa uploadin 10 Mb/s ja osa kutakuinkin samana kuin downloadin.
Tänä aamuna nopeus 77/12, sitten modeemin uudelleenkäynnistyksen jälkeen 29/38 - 43/40. Soneran mittarilla. Speedtest.net on samoilla linjoilla.
Modeemin resetoinnilla ei ollut vaikutusta.
Nopeus on vaihteeksi korrekti n. 80/11.
Ei hitaus ole ollut toistaiseksi juurikaan käytännön ongelma. Mutta olisihan korrektia saada sitä mistä sovittu, kun maksaa mistä sovittu. Varsinkin kun Sonera puljasi uuden 24 kk sopimuksen remonttievakkooni liittyen vaikka vanhaakin 100 Mb/s sopimusta olisi vielä muutama kuukausi jäljellä.
Mistähän tietäis että olis haluta uutta modeemia. Takuusta ei ole selvästi sanottu mutta Soneran lähetteessä kehotetaan säilyttämään lähete takuukuittina.
www.zyxel.com/fi/fi/support sivuilla mainittu kaksi vuotta siis on vielä vajaa.
Eipä se korjaus (prioriteetin nosto?) kauaa kestänyt. Nopeus Soneran mittarilla on taas 42/40.
Vikailmoituksesta luvattiin kuitata asia viimeistään ilmoitusta seuraavana päivänä. Ei kuitattu.
Ja kas kummaa, kun edellä moitin nopeuden putoamista, sitä on taas nostettu: 77/12
Hei aina,
Mitä kautta ja milloin olit jättänyt vikailmoituksen?
Asiakasnumerosi perusteella liittymääsi ei ole tehty lähiaikoina muutoksia. Vieläkö yhteydessä on ollut ongelmaa?
Marko- kirjoitti: |
---|
Hei aina,
Mitä kautta ja milloin olit jättänyt vikailmoituksen?
Asiakasnumerosi perusteella liittymääsi ei ole tehty lähiaikoina muutoksia. Vieläkö yhteydessä on ollut ongelmaa? |
http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=52&t=14653&start=10#p75565Siis kun liittymä kytkettiin 23.1.2014 nopeus oli alle päivän kunnossa ja sen jälkeen toistuvasti pudonnut luokkaan 40/40 tai alle. Nostettu päivän sisälllä kun tässä ketjussa olen moittinut ja kahden päivän sisällä tipahtanut taas. Ei koskaan kahden vuoden aikana noussut korrektiksi paitsi kytkettäessä ja täällä moittimalla. Historiaa on edustavasti kuvattuna tässä ketjussa.
Eilismyöhäisillasta nopeutta on Soneran mittarilla havaittu vain korrektina, nyt 73/12 eikä modeemin uudelleenkäynnistyskään sitä pudottanut. Juuri nyt minulla on kaverilta lainassa VDSL2-modeemi omani lisäksi, että sopii tavan mukaan nopeuden pudota kahden päivän kuluttua nostosta. Paljastuu kaipaako modeemini takuuvaihtoon vai onko hitauden syy vielä lähempänä' Soneraa. Minua hämmästyttää äskettäinen huomio että minulla nopeusmittaus on antanut noin 40/40 ja samanaikaisesti Sonera mittaa modeemini kättelevän 95 Mb/s.