Skip to main content
Olen toistuvasti - viimeksi tänään kirjeessä - saanut tiedon että Soneralle voi jättää palvelupyynnön:
Jos et voi hoitaa asiaasi verkossa, voit jättää asiakasneuvojalle palvelupyynnön. Vastaamme palvelupyyntöihin saman päivän aikana tai viimeistään seuraavana arkipäivänä. Tutustu verkkoasiakaspalveluun osoitteessa http://www.sonera.fi/24

Soneran puheluaikavahvistuksen sähköpostiviestissä toissapäivänä:
Voit ottaa asiakaspalveluumme yhteyttä palautelomakkeella, joka löytyy osoitteesta http://www.sonera.fi/asiakaspalvelu


Mistä löytyvät palaute ja palvelupyyntö?

Tätä keskustelualuettako tarkoitetaan, jolle kenties "asiakaspalvelu"-sivun kautta löytää.

Omilla sivuilla on toisinaan - ei aina - ylhäällä valinta "Apua ongelmiin", jonka kautta löytyy kohta
Lähetä viesti asiakaspalveluun
Lähetä liittymääsi koskeva pyyntö näppärästi suoraan asiakaspalveluumme.
Avaa

Näppäryys Avaa-linkin takana on liiottelua mutta löytyy laajakaistalle
Asiani koskee

Asiakastietojen muutoksia
Irtisanomista
Laskutusta
Muuttoilmoitusta
Liittymän muutoksia
Vikatilanne

joissa ensin ehdotetaan ettet lähettäisi viestiä vaan koittaisit hoitaa asiasi itsepalveluna verkossa ja
sitten on kaavoihin sidotut kuviot mitä voi pyytää.


Se pyyntöni olisi ollut, että säilyväthän sähköpostiosoitteeni ja webbisivuni kun 3 kk tilapäisosoitteenmuutokseni putkiremontin ajaksi Sonera haluaa tehdä uutena 24 kk sopimuksena, kun kohteessa ei ole valokuituyhteyttä kuten käytössäni nyt.
Ja pahin pelko on, saako osoitteeseen lainkaan kiinteää laajakaistaa. Asunnon vuokraajan ja tärkeimpien kilpailijoiden käsityksen mukaan nimittäin ei, minkä toki olen Soneralle kertonut. Parasta olisi saada kiinteä laajakaista vaikka hitaampanakin, mutta ellei ole mahdollista niin saada mahdottomuudesta pikaisesti tieto. Kehutaan sitten jos onnistuu.
Kiitos nopeuden laskemisesta taas 40/40 tasolle. Sain kokeiltua että oma modeemini toimii samoin kuin kaverinkin. Nyt voisitte nostaa nopeuden pysyvästi takaisin luvatulle yli 50% tasolle

Viimeksi Soneran mittarilla 36/41 ja Speedtestillä 43/35.
Hei aina,

Liittymääsi ei ole tehty muutoksia. Liittymän nopeutta ei ole siis pudotettu eikä nostettu. En löytänyt tietoja vikailmoituksesta, joten olethan vikapalveluumme yhteydessä, niin voimme selvittää asiaa tarkemmin.

Mikäli nopeustesti näyttää yhteyden nopeuden olevan 40/40 megaa, niin tuolloin mittari antaa virheellisiä tuloksia. Yhteysnopeutesi on 100/10 megaa, jolloin yhteys ei voi ylittää noita arvoja.

Minkälaisen latausnopeuden saat kun lataat tyhjää tiedostoa esim. osoitteesta: ftp://ftp.funet.fi/dev/?

Millä selaimilla olit nopeustestiä tehnyt?

Olitko testannut konettasi toisessa vastaavassa yhteydessä? Jos olit, miten yhteys oli silloin toiminut?
Liittymän npeuden en ole huomannut nousevan yli 50%:n kuin kytkennän jälkeen ja asiasta valitettuani. Viimeisen vajaan kuukauden aikana jolloin liittymä on takaisin tässä osoitteessa yli 50%:n ei ole tainnut pysyä kahta päivää yhteen menoon. Kun Sonera ei selitä, arvelen, että jossakin on kapasiteettipullonkaula, jossa Sonera prioriteettiani tilapäisesti nostaa ollessani asiassa aktiivinen.

Nyt Soneran mittarilla 23/37, Speedtest kotipaikkakunnalle 20/18, 1Gnull-tiedoston download nyt alle 2 MB/s (latausaika 12 min)

Voin kirjata uudet lukemat jälleen myöhemmin käynnistettyäni laitteet uudelleen.

Mielestäni olen antanut sen tiedon jonka voin tilanteesta antaa. Kertokaa jos voi teitä jollain muulla vielä auttaa. Rakennettuaan alueelle valokaapelin, Sonera sai yli satahuoneistoisen kiinteistön kellariin tuoda valokaapelisna - ymmärtääkseni Soneralla on oltava tieto taloon tarjoamansa 100 Mb/s yhteyden toimivuudesta kiinteistössä. Talossa on tehty putkiremonttia kesäkuusta 2013, mutta minulla on jo uudet datanousut ja huoneiston sisäiset johdot. Jos jokin talon verkossa aiheuttaa yhä vaikeutta mutta on paranemassa, niin kertokaa toki. Arvaisin ongelman talon verkon kesään jatkuvan keskeneröisyyden syyksi, ellei joka kerta asiasta huomautettuani nopeuteni olisi parantunut 70% tasolle tai paremmaksi ja noin päivän kuluttua pudonnut takaisin.

Omien sivujen kautta 6.2. n klo 15 jätetyssä vikailmoituksessa viittasin tähän ketjuun ja sain ruudulle vastauksen että vikailmoitus käsitellään samana tai seuraavana päivänä ja jonkinlainen maininta oli että minuun ollaan asiassa yhteydessä muttei olla oltu. Alinopeustilanne on vallinnut kesästä 2012 lähtien.

Kokeilut on tehty Firefox selaimella (nyt versio 27) ja Internet Explorer (nyt versio 11.0). Eri selaimilla havainnot ovat yhdenmukaiset samoin kuin toisella tietokoneella ja toisella erimerkkisellä VDSL2-modeemilla Paljon muitakin detaljeja olen tässä ketjussa aiemmin kertonut.

PS. Juuri suljettuani koneesta VPN-yhteyden sain Soneran mittarilla lukeman 53/12

PS2. Koneen ja modeemin uudelleenkäynnistyksen jälkeen käynnistämättä VPN:ää 1Gnull-tiedon lataus kesti 156 sekuntia eli 53 Mb/s nopeudella (alle 7 MB/s) , Soneran testi 68/12, Speedtest kotipaikalle 79/12. Katsellaanpa taas pari päivää miten muuttuu.

Missään tapauksessa toisesa kokeillussa koneessa (linux) ei ollut VPN:ää mutta ei ole mahdotonta että modeemissa samaan aikaan tässä toisessa koneessa oli. VPN:n kautta tai muutenkaan ei kokeillessa ole ollut muita käyttäjän toimia käynnissä.

Kun käynnistän VPN:n Soneran mittari antaa taas 26/40 ja Speedtest 28/37.

Suljen VPN:n. Soneran mittari antaa 75/12, Speedtest 66/11. Tämän tiedän nyt jatkossa että VPN hidataa nettikäyttön

Vastaa