Skip to main content

Mitä vanhalla modeemilla?

  • December 11, 2014
  • 4 kommenttia
  • 698 katselukertaa

Hei,

Mitä on tarkoitus tehdä vanhalla modeemilla? Eli muutimme, ja nyt meillä on erityyppinen liittymä kuin aiemmin. Nyt meillä on Ethernet-yhteys. Aiempi yhteys oli kaapeli. Eli nyt emme tarvi ollenkaan modeemia ja aiempi kaapelimodeemimme on tarpeeton. Sonera ei ole ilmoittanut mitään, että haluaisi tämän vanhan modeemin takaisin tjsp. Onko tarkoitus, että vanhasta modeemista voi hankkiutua eroon haluamallaan tavalla? Ei kiinnostaisi ainakaan kaappiin säilöä tätä, tuskin on koskaan enää tarvetta. Eli käytännössä, jos Sonera ei halua modeemia takaisin, vaihtoehtoina lienee modeemin antaminen/myyminen tai SER-jätteeksi. Jäte on sikäli typerä vaihtoehto, että modeemissa ei ollut mitään vikaa. Mutta en tiedä, toimiiko antaminen/myyminenkään, koska eikös modeemin saa aina ilmaiseksi, kun liittymän avaa...? Joten kysyntää ei ehkä näin ollen ole.

Jotainhan modeemille kuitenkin on tehtävä. Luulisin, että samassa tilanteessa on ollut moni muukin, koska eikö muuttaminen ja/tai vanhan modeeminen jääminen turhaksi ole melko yleistä? Hämmästyttävästi en kuitenkaan Googlella löytänyt yhtään hakutulosta aiheesta. Vanha, turha modeemini on Cisco EPC3010. Googlella löysin kuitenkin, että ainakin jokin suomalainen yritys myy ko. modeemia hintaan noin 60 euroa. Joten ainakaan sillä perusteella modeemi ei olisi täysin arvoton...

Mitään neuvoja?

4 kommenttia

  • February 16, 2012
Hei dega

Lisäätkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin pääsen tarkastamaan tietosi.

  • February 16, 2012
Arttu- kirjoitti:
Hei dega

Lisäätkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin pääsen tarkastamaan tietosi.


En tiedä asiakasnumeroa. Laajakaistamme tulee vaimoni työnantajan kautta. Tämä on erittäin ongelmallista, kun vaimon työpaikalta ei saa asiasta oikein mitään tietoa. Sieltä yleensä tulee viestiä, että he eivät tiedä mitään, ottakaa suoraan yhteyttä Soneraan. Minulla taas ei jostain syystä edes toimi Soneran normaali asiakaspalvelunumero. Ja vaikka toimisi, niillä kerroilla kun olen ollut Soneraan yhteydessä puhelimitse, siitä ei ole ollut mitään hyötyä, koska asiakaspalvelija kysyy aina henkilötunnusta, että näkisi tietoni, mutta Soneralla ei ole mitään tietoja minun eikä vaimoni henkilötunnuksella - ilmeisesti juuri sen takia, että liittymä tulee vaimoni työnantajan kautta, eikä näin ollen ole normaali liittymä, ts. ei ole esim. vaimoni nimissä sillä tavalla, että hänen sotullaan näkisi tietoja.

  • February 16, 2012
Hei dega

Liittymä tietoja voi hakea myös katuosoitteen avulla. Jos modeemi ei ole ns. vuokramodeemi (näitä laitteita ei ole ollut pitkään aikaan), niin modeemi on sinun oma. Voit hävittää modeemin haluamallasi tavalla. Myyminen tai kierrättäminen on hyvä vaihtoehto, jos itsellä ei ole käyttöä laitteelle.

  • April 4, 2012
Jos jollakin on vanha Soneran liittymässä toimiva VDSL-modeemi (ei Thomson), jolle ei ole käyttöä, olisin kiinnostunut sellaisesta tilapäisratkaisuna yhteysongelmiini, jotka Thomsonin symmetrinen NATtaus aiheuttaa.