Skip to main content
Olen vaihtanut tämän kuun alussa Soneran laajakaista-asiakkaaksi (10 M, normaali langallinen laajakaista kotiin).
Alusta asti on ollut ongelmia yhteyden kanssa. Yhteys katkeilee jatkuvasti, useita kertoja päivässä, kerrallaan 10-30 min ja palautuu sitten.
Ihan alussa otin jo yhteyttä tekniseen tukeen. Helpsonin avulla ja ohjeilla on tehty kaikki "perusjutut": on irroteltu piuhat ja laitettu virrat pois modeemista ja käynnistelty uudestaan moneen kertaa, modeemi on resetoitu useamman kerran, Helpsonin kundin neuvojen mukaan laitettiin asetukset kohdalleen jne. Modeemi on Siemens SpeedStream 5450, ja on toiminut moitteettomasti aiemmin, ihan siihen päivään asti, kun vaihdoimme operaattoria.
Kun yhteys katkeaa, niin modeemista sammuvat internet ja DSL -valot, DSL jää sitten vilkuttelemaan epätasaisesti. Vika ei ole johdoissa, jotka yhdistävät modeemia ja tietokonetta, sen olemme testanneet.
Vaikuttaisi siis vahvasti, että vika on modeemin ja keskuksen välillä.
Yhteyden/vian testaaminen automaattipalvelunne (puhelimitse) kautta on hankalaa, koska yhteyden katkeileminen on ajoittaista. Saattaa käydä niin, että puhelun alkaessa yhteys on katki, mutta siinä vaiheessa, kun automaatti varsinaisesti ryhtyisi testaamaan yhteyden toimivuutta, hetkellinen katko onkin jo ohi.
Todellakin toivoisin tähän asiaan apua! Tukinumeroon soittaessahan ei oikeastaan pääse edes kenenkään kanssa puhumaan. Mitä tässä pitää tehdä? Haluan palvelua, koska maksan TOIMIVASTA yhteydestä, ja kadun jo nyt sitä, että vaihdoin asiakkaaksenne paremman yhteyden ja rahan säästön toivossa.
Jos vikailmoituksen jättäminen ei onnistu vianrajausautomaatin kanssa, voit jättää vikailmoituksen myös Omien Sivujen kautta. Tällä tavoin ilmoitus menee suoraan tekniselle asiakasneuvojalle, joka on sinuun yhteydessä mahdollisimman pian. Vikailmoituksen voit jättää täältä.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Lähestulkoon sama ongelma eri modeemilla.

Laajakaista Extra on käytössäni. 10/2 toimii käytännössä.

zyxel p-660hw-d1 on modeemini jonka olen ostanut Soneran liikkeestä. Modeemi on käynyt "Takuu korjauksessa" jossa siihen asennettiin firmware päivitys ja testattiin liikkeessä, eikä ilmennyt ongelmia.

Ongelma ei kuitenkaan ole poistunut ja on ollut aivan sama käytänkö ko. modeemin WLANia tai RJ-45 yhteyttä.

Nihkeältä tuntuu tehdä virallinen vikailmoitus jonka johdosta saattaa tulla minulle 100 euron pikavoitto vaikka ainoa vian mahdollisuus on ISP-jakamo-modeemi linjalla.

Läppäri on myös soneralta hankittu, pöytäkone tosin ihan itse kokoama. Molemmissa ongelma ilmenee.

Ongelma pähkinänkuoressa:

Yhteys pätkii satunnaisesti ilman mahdollisuutta ennustaa tätä. Yhteyden pätkimisen erikoisuus on tämä:

Saatan olla IP yhteydessä johonkin online pelin serveriin ilman että siinä yhteydessä ilmenee minkäänlaisia ongelmia ja samaan aikaan avaan selaimen ja ja tämä ei saa yhdistettyä mihinkään, kotimailla tai ulkomailla, osoitteella ei ole väliä... Mikään muukaan softa ei tälläisellä hetkellä suostu yhdistämään internettiin.

Eli miten on mahdollista että samaan aikaan olen netissä ja en ole netissä? ongelma toistuu selaimesta ja softasta huolimatta, oli kiinteä tai langaton yhteys koneessa.

Yhteys saattaa toimia pitemmän aikaa ilman katkoa ja yhtäkkiä kun muodostaa uutta yhteyttä ei saakkaan enää yhteyttä. Kaikki yhteydet jotka pitävät "elossa" itseään katkaisematta missään välissä yhteyttä nettiin pysyvät katkeamattomina ja suhteellisen hyvä viiveisinä.

En oikein tiedä mitä tässä kohti pitäisi tehdä koska en oikein näe mitään järkeä jatkaa tilausta jos vaihtoehtona on ottaa 100 euron osuma ongelmasta mikä ei ole minun syytäni.

Asetukset modeemiin muodostuvat wizardin kautta ja käytössä on palomuuri sekä NAT ominaisuus. Minulla on myös soneralta kk-maksuinen f-secure palvelu.

Alunperin vaihdoin yhteyden nimenomaan siksi soneralle kun he tekivät alueeni vuokratalo yhtiön kanssa kuitusopimuksen jonka hankkiminen oli huomattavasti edullisempaa kuin toisen palvelun tarjoajan laajakaista palvelu. Mutta hieman kaduttaa kun ollu kuukausia ongelma mikä ei oikeastaan kiinnosta soneraa jollei he siitä saa kirjoittaa minulle isoa laskua.

Harkinnassa on irtisanominen lähitulevaisuudessa, mielummin maksaa hieman enemmän kuussa ja saa toimivan netin kuin pieni summa ja kyseenalainen toimivuus.
Juuri edellä olevan kaltaisia ongelmia minullakin: yhteys katki su klo15 - ma 7.45. ma aamuna tein vikailmoituksen, johon vastattiin klo 8, että yhteys toimii, eli vikaa ei ole.... Hyvä että toimii mutta SELITTÄKÄÄ MINULLE MITÄ ON TAPAHTUNUT!!!!!. Tietämättömyys on sietämätöntä ja yhteyden jatkuva pitkäaikainen katkeilu myös. Kuka selittää??
kaitsus: toisella ADSL-modeemilla testaaminen kertoisi onko vika modeemissa vai ei. Jos vika jää modeemiin, Zyxeleillä on 2 vuoden takuu. Jos ongelma jatkuu myös toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla (ilman jatkojohtoa tietenkin), ilmoitus Vikapalveluun.

Ongelma saattaisi toisaalta ratketa modeemin muuttamisella siltaavaksi, mutta tällöin modeemi ei tarjoaisi ylimääräistä tietoturvaa. Kerroit että käytössä on Sonera Tietoturva joten kone on joka tapauksessa suojattu.

Kannattaa myös tarkistaa ettei tietokoneeltasi (tai muulta samaan modeemiin kytketyltä tietokoneelta) ole runsaasti yhteyksiä auki yhtä aikaa. Ylimääräisten liikkennöiven sovellusten sammuttaminen voi olla avuksi.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Entä minä Tapsa? Mitä vastaat minulle? Kaikki tarvittavat tarkistukset tein kahdella modeemilla kokeillen ja yhteys palasi aivan yllättäen n. 16 tunnin katkoksen jälkeen.
Tekemääsi vikailmoitusta näkemättä on mahdotonta sanoa, että mistä katkos on johtunut. Vikailmoituksesta näkisi sen, että onko verkonhallinan toimesta ylipäätään ollut tarvetta tehdä toimenpiteitä vai onko yhteys lähtenyt toimimaan itsestään. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa vika ei ole ollut Soneran verkossa.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Tekemääsi vikailmoitusta näkemättä on mahdotonta sanoa, että mistä katkos on johtunut. Vikailmoituksesta näkisi sen, että onko verkonhallinan toimesta ylipäätään ollut tarvetta tehdä toimenpiteitä vai onko yhteys lähtenyt toimimaan itsestään. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa vika ei ole ollut Soneran verkossa.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu


Täh???!?!?!?!?

Jos vika korjaantuu "itsestään" niin vika ei ole ollut Soneran verkossa... HÄH... En ymmärrä, ei ole mitenkään järjen mukaista. Jos vika "korjaantuu" "itsestään", A) jossain on ollut vikaa b) vika on jostain tuntemattomasta syystä poistunut c) ei voida todeta missä vika on kun kerran ei tiedetä syytä d) vika voi ja todennäköisesti onkin verkossa.

Tämä lähinnä siksi että Soneran verkon toiminta ainakin itselläni on ollut hyvin, hyvin outoa.
En jaksa nyt tarkemmin alkaa omia kokemuksia enään kertaamaan täällä, mutta toiston uhallakin: jos vian syytä ei tiedetä, ei voida todeta sen olevan asiakkaan päässä, vain siksi että "Sonerallahan ei mitään vikaa voi olla"..

Aaarrgghhh...
hvihavai kirjoitti:
[quote="Sonera-asiantuntija":3f58kzi7]Tekemääsi vikailmoitusta näkemättä on mahdotonta sanoa, että mistä katkos on johtunut. Vikailmoituksesta näkisi sen, että onko verkonhallinan toimesta ylipäätään ollut tarvetta tehdä toimenpiteitä vai onko yhteys lähtenyt toimimaan itsestään. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa vika ei ole ollut Soneran verkossa.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu


Täh???!?!?!?!?

Jos vika korjaantuu "itsestään" niin vika ei ole ollut Soneran verkossa... [/quote:3f58kzi7]

Tarkennan vastaustani hieman. Jos vika on korjaantunut itsestään ilman verkonhallintamme tekemiä toimenpiteitä, silloin vikaa ei ole todennettu olevan Soneran verkossa ts. vikaa Soneran verkosta ei ole löytynyt.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:


Tarkennan vastaustani hieman. Jos vika on korjaantunut itsestään ilman verkonhallintamme tekemiä toimenpiteitä, silloin vikaa ei ole todennettu olevan Soneran verkossa ts. vikaa Soneran verkosta ei ole löytynyt.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu


Noh hieman parempaa tekstiä jo. Mutta muistakaahan nyt hyvät ihmiset, sekä asiakkaat että te soneran "asiantuntijat", jos vikaa ei pystytä todentamaan johonkin tiettyyn palveluun/laitteeseen, olkoonkin sitten joko Soneran taikka asiakkaan, eikä siis "toisin sanoen" löydetä vikaa, tämä ei siis tarkoita sitä että vikaa ei olisi olemassa.

Toistan, jos vikaa ei löydy, se ei tarkoita että vikaa ei olisi.

Ymmärretäänkö tämä nyt varmasti?

Asiahan olisi toinen jos kenellekään ei olisi valittamista palvelusta, silloinhan olettamus olisi että vikaa ei ole olemassa. Mutta, siis mutta, nyt olettamus on että joissain on vikaa mitä ei ole löydetty. OK?

Vai pitääkö vielä vääntää sitä kuuluisaa....
Täsmennän omaa tilannettani. Liittymäni numero on xxx ja vikailmoitukseni maanantaiaamulta. Minulle oli vian suhteen seuraavat asiat selviä :1. Kaksi modeemiani, joita vaihtelin katkoksen aikana testatakseni, toimivat hyvin, silloin kun katkosta ei ollut. Samoin melkein uusi tietokoneeni 2. Puhelinjohdosta, mihin modeemini on kytketty ,tuli koko ajan jotain modeemiin, mutta se ei "noussut linjoille" vai mitä se sitten onkin kun valot välkkyvät mutta ADSL- valo ei pala pysyvästi.
Kysyisin vielä: minne asti fyysisesti ulottuu Soneran vastuu? Siihen puhelintöpseliin asti vai minne?
Nämä ovat varmaan typeriä kysymyksiä mutta joku tolkku näihin selittämättömyyksiin on saatava.
jooh.. itelki ollu ongelmaa et netti pätkii vähän väliä "5min-2h" ja 4 eri konee, 6 eri boxil, kaikil piuhoil testattu, asentaja käyny 3 kertaa ja vikaa ei vaa löydy... et jos mahollista ni sonera vaa vaihtoon eipä ne oo saanu mitää aikaseks
Sama ongelma on ollut. Ja ongelmaan olen löytänyt ratkaisun: liittymän irtisanominen ja luotettavaan palveluntarjoajaan vaihtaminen.

Katkeiluakin enemmän raivostuttaa se, ettei asiakaspalvelunumerossa pääse juttelemaan kuin robotin kanssa. Ja ymmärsin, että lasku minun on maksettava kokonaisuudessaan, koska en ole jättänyt jokaisesta, muutaman kerran viikossa toistuvasta, vähintään puolen tunnin ellei jopa useamman tunnin katkoksesta erikseen vikailmoitusta tälle robotille.

On tässä kevään mittaan muutakin tekemistä kuin puhelimessa sanelukoneen kanssa roikkuminen.
jhyrsky: Liittymästäsi on avattu uusi vikailmoitus tänä aamuna ja ongelma on otettu uudelleen tutkintaan. Liittymäsi tilannetta on poikkeuksellisesti tarkasteltu antamasi liittymänumeron perusteella. Koska liittymänumerot kuitenkin poistetaan foorumiviesteistä, vastaisuuden varalle voit lisätä omiin käyttäjätietoihisi asiakasnumerosi. Asiakasnumero löytyy esimerkiksi laskusta.

Mitä tulee Soneran vastuuseen, niin yhteyden toimivuus käydään asentajan toimesta yleensä testaamassa asunnossa olevasta puhelinpistokkeesta asti, jos se on mahdollista. Soneran vastuu loppuu joko talon seinään tai asunnon ensimmäiseen pistorasiaan. Käymme siis tarkistamassa kytkennät, jos vika rajoittuu itse tonttikaapeliin, jää sen korjaus-/vaihtovastuu asiakkaalle.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa