Skip to main content
Meille tuli uusi tietokone ja asentaja siirsi sinne sähköpostit. Järjestelmä on Windows7. Nyt koneessa toimii vain minun sähköpostini, joka on sivupostilaatikossa. Varsinainen pääpostilaatikko ei toimi, emmekä saa sitä millään avattua ja otettua käyttöön, kun mikään salasana ei kelpaa. Mitä tehdä?
Hei Lentsuntili53,

Jos muistat pääpostilaatikon käyttäjätunnuksen ja olet aikaisemmin Omille sivuille tallentanut puhelinnumeron, niin saat tilattua uuden salasanan tätä kautta.

Jos et ole numeroa tallentanut sivujen kautta aikaisemmin, niin siinä tapauksessa lisäätkö asiakasnumeron tietoihisi, niin voimme tarkistella tilannetta. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.
Uudella Windows 8.1 -tietokoneella sähköpostin salasana ei kelvannut. Teknisen tuen ja salasanan vaihdon avulla selvisi, ettei vika ole salasanassa vaan Internet Explorer -selaimessa. Google Chromella toimii hyvin. IE:lla toimivat melkein kaikki salasanalliset palvelut mutta ei Soneran sähköposti.

Jos haluaisin kuitenkin käyttää IE:a, mistä ongelman syytä kannattaisi etsiä?
Hei julissi,

Mihin kohtaan tuo sähköposti IE:n kanssa tökkää? Osaatkos sanoa mikä versio sinulla tuosta IE:stä on käytössä?

Yksi mikä tulee mieleen, mitä voisi kokeilla on yhteensopivuusnäkymän asetuksiin tuon inet.fi osoitteen lisääminen. Eli IE:n työkalurivilta valitse Työkalut >> Yhteensopivuusnäkymän asetukset ja lisää sinne osoite inet.fi

Kerrothan miten kävi kun olet tuota testaillut?
Internet Explorer 11.0:n uusin versio. Valitsen Soneran etusivulta Sähköposti. Annan käyttäjätunnuksen ja salasanan ja yritän kirjautua. Salasanan ruutu tyhjenee ja tulee teksti "Unohditko salasanan" jne. Joskus tulee tyhjä näyttö, kerran siinä luki ERROR: MailAppV1, mutta sähköpostiin pääsen yhä vain Google Chromella. Tänne foorumille pääsen myös IE:lla.

Lisäsin yhteensopivuusnäkymän asetuksiin inet.fi -osoitteen. Ei näytä auttavan. Eilisen jälkeen olen lisäksi asentanut viimeiset puuttuvat Windowsin päivitykset ja poistanut kokonaan koneessa demona olleen McAfeen tietoturvapaketin, jota en käyttänyt. Poisto onnistui. Jatkan saman tietoturvan käyttöä, joka oli vanhassa koneessani.
Hei julissi,

Vaikuttiko tuo tietoturvaohjelman poistaminen asiaan siis mitenkään?

Onkohan sinulla evästeet sallittu IE:ssä? Koska tuo Chromella kuitenkin sinulla toimii, niin johonkin IE:n asetuksiin tuo kyllä jää.
Tietoturvaohjelman poisto ei vaikuttanut asiaan. IE:n Tietosuoja-välilehden liukusäädin on valmiiksi asennossa keskivahva. Siirsin sen ala-asentoon eli Salli kaikki evästeet. Ei vaikutusta, edelleen kirjautuminen päättyy kysymykseen "Unohditko salasanasi ja/tai käyttäjätunnuksesi?"

Kokeilin nyt myös Firefoxilla ja pääsin heti sähköpostiin. Vain IE katkaisee tien.
Hei julissi,

Olitko tuossa IE:ssä kokeillut jo myös tuon historiatietojen poiston. Eli tykaluista Internet asetukset >> Yleiset välilehti ja Selaushistoria kohdasta valitse poista.

Väliaikaiset Internet-tiedostot ja sivustotiedostot, Evästeet ja sivustotiedot ja Sivuhistoria olisi hyvä kokeilla poistaa, jos tätä et vielä ollut kokeillut.

Jos tämäkään ei auta, niin melko mystiseksi tämä menee.

Testasin juuri itse oletusasetuksilla olevan IE:n version 11 kanssa ja sillä pääsi normaalisti sähköpostiin sisälle.
Olin kokeillut historiatietojen poistoa ja kokeilin uudestaan nyt. Ei vaikutusta. Yhä salasanan ruutu tyhjenee heti kun painan "Kirjaudu". Huomaan yhden eron Google Chromeen ja Firefoxiin nähden. IE:ssä on käyttäjätunnuksen ruudussa pieni x, jota painamalla ruudun voi tyhjentää itse. Salasanan ruudussa on pieni silmä, jota painamalla salasanan merkit saa näkyviin. Muissa selaimissa x:ää ja silmäsymbolia ei ilmesty kirjautumisriveille.

Kokeilin Gmailia, kaupunginkirjastoa, foorumeita ja nettikauppoja, joihin minulla on salasana. Pääsen kaikkialle myös IE:llä, vain Soneran sähköpostiini en. Luulisi kirjautumisen tökkivän muuallakin, jos vika olisi uudessa koneessani. Tietääkseni en ole sotkenut IE:n asetuksia mitenkään. Toisaalta sekin on outoa, jos kukaan muu Soneran asiakas ei ole törmännyt samaan ongelmaan. Onhan IE aivan yleisesti käytetty selain, vaikkei ehkä paras ja suosituin.

Palautin vielä IE:n oletusasetukset ja poistin kaikki henkilökohtaiset asetukset. Sama tulos.
Puhummehan Soneran sähköpostin käytöstä webbimaililla selaimella osoitteesta https://webmail.inet.fi/
Soneralla on useita samannäköisiä sivuja ja osa niistä on sellaisia että sähköpostiin kirjautuminen epäonnistuu - erityisesti sellainen sivu, jolle tullaan sähköpostista itse uloskirjautumalla tai käyttämättömänä ulosheitettynä, tuntuu muuttuvan jonkin ajan odotuksella sähköpostiin pääsyn estäväksi.

Sitten kannattaa muistaa, että kun tunnuksella kirjautuminen on muutaman kerran (kolme?) epäonnistunut, sähköposti on muutaman tunnin lukossa ennen kuin kannattaa koittaa kirjautumista uudelleen.

Käytetyn selaimen (IE 11) asetuksista ja talletetuista tiedoista epäilemättä on kyse, jos tuosta osoitteesta ei sähköpostiin pääse mutta toisilla selaimilla kyllä. Kun toisilla selaimilla pääsee, ei tunnus ole lukittuna Kaikki Soneraan vivahtavat keksit minäkin poistaisin selaimesta ensimmäisenä, kokeilisin toisella Soneran sähköpostiosoitteella ja sitten toisella koneella. Ennen pitkää tulee jokin ahaa-elämys, missä vika piilee
Lentsuntili53 kirjoitti:
Meille tuli uusi tietokone ja asentaja siirsi sinne sähköpostit. Järjestelmä on Windows7. Nyt koneessa toimii vain minun sähköpostini, joka on sivupostilaatikossa. Varsinainen pääpostilaatikko ei toimi, emmekä saa sitä millään avattua ja otettua käyttöön, kun mikään salasana ei kelpaa. Mitä tehdä?
Tässä varmaan käytetään sähköpostia jollain oikealla sähköpostiohjelmalla.

Aloittaisin kokeilemalla tunnusten ja salasanojen toimimisen webbimailissa selaimella osoitteesta https://webmail.inet.fi . Kun tili webbimailissa toimii, mutta sähköpostiohjelmassa ei, niin vika on sähköpostin määrityksissä sähköpostiohjelmaan. Soneran sivuilla on %u:n5nm8366]ohjeita asetuksista useisiin sähköpostiohjelmiin[/u:n5nm8366]. Ja jos yksi sähköpostitili toimii sähköpostiohjelmassa, niin sille laitetuista asetuksista lie helppo ottaa mallia. Yleensä on vain pieni erehdys tai kirjoitusvirhe.
aina kirjoitti:
Puhummehan Soneran sähköpostin käytöstä webbimaililla selaimella osoitteesta https://webmail.inet.fi/

Kyllä. Tulen siis Soneran etusivulle esim. suoraan IE:n aloitussivulta. Valitsen ylhäältä oikealta Sähköpostin, jolloin https://webmail.inet.fi on osoitteen alku avautuvalla sivulla. Täytän ruudut ja painan Kirjaudu, mutta salasanan ruutu tyhjenee enkä pääse minnekään. Pystyn kirjautumaan Omille Sivuille. Mutta kun valitsen sieltä Siirry sähköpostiin, avautuu välilehti, joka on pelkkä harmaa sivu. (Toisella selaimella tämäkin reitti vie sähköpostiin.)

aina kirjoitti:
Käytetyn selaimen (IE 11) asetuksista ja talletetuista tiedoista epäilemättä on kyse, jos tuosta osoitteesta ei sähköpostiin pääse mutta toisilla selaimilla kyllä. Kun toisilla selaimilla pääsee, ei tunnus ole lukittuna Kaikki Soneraan vivahtavat keksit minäkin poistaisin selaimesta ensimmäisenä, kokeilisin toisella Soneran sähköpostiosoitteella ja sitten toisella koneella. Ennen pitkää tulee jokin ahaa-elämys, missä vika piilee

Tosiaan, kokeilin kirjaston koneen IE:llä ja pääsin sähköpostiin. Sitten tilasin Soneralta toisen postilaatikon, mutta uuden kotikoneen IE:llä ei pääse tähänkään laatikkoon. Jos vika rajoittuu IE:hen tässä koneessa, miksei edes IE:n oletusasetusten palauttaminen auttanut? Silloinhan poistin myös keksit ja muut henkilökohtaiset asetukset. Minne se blokkauksen syy vielä voi piiloutua?
julissi kirjoitti:
..Tulen siis Soneran etusivulle esim. suoraan IE:n aloitussivulta. Valitsen ylhäältä oikealta Sähköpostin, jolloin https://webmail.inet.fi on osoitteen alku avautuvalla sivulla. Täytän ruudut ja painan Kirjaudu, mutta salasanan ruutu tyhjenee enkä pääse minnekään.

Hyvin omituista. Ilmeisesti et saa ilmoitusta "Kirjautumistiedot ovat virheelliset. Tarkista kirjautumistiedot ja yritä uudelleen." vaan vain salasanaruutu tyhjenee. Minulle kävi muuten juuri noin (Ubuntu + Firefox), mutta toisella yrittämällä pääsin sisään. Linkin sisältävä teksti "Unohditko käyttäjätunnuksen ja/tai salasanan" on sivulla vakiotekstinä, ei tilanneilmoitus). Pallo Soneralle: mitä tarkoittaa, kun salasanaruutu tyhjätään, mutta ei anneta virheilmoitusta virheellisistä tunnuksista.

Voit kokeilla laittaa käyttäjätunnuksen paikalle sähköpostiosoitteen, mutta tuskin muuttaa käytöstä.


Pystyn kirjautumaan Omille Sivuille. Mutta kun valitsen sieltä Siirry sähköpostiin, avautuu välilehti, joka on pelkkä harmaa sivu. (Toisella selaimella tämäkin reitti vie sähköpostiin.)

Kirjauduit varmaan laajakaistan tunnuksella eikä "Sonera Tunnuksella"? Laajakaistan tunnuksella minlla sähköpostivalinta vei suoraan sisään sähköpostiin kyseisellä tunnuksella, "Sonera Tunnuksella" sähköpostin kirjautumissivulle.


Tosiaan, kokeilin kirjaston koneen IE:llä ja pääsin sähköpostiin. Sitten tilasin Soneralta toisen postilaatikon, mutta uuden kotikoneen IE:llä ei pääse tähänkään laatikkoon. Jos vika rajoittuu IE:hen tässä koneessa, miksei edes IE:n oletusasetusten palauttaminen auttanut? Silloinhan poistin myös keksit ja muut henkilökohtaiset asetukset. Minne se blokkauksen syy vielä voi piiloutua?


Kun IE:llä ei pääse webbimaililla toiseenkaan osoitteeseen, niin vahvistaa ongelman olevan kyseisessä IE:ssä. Ei nyt oikeen tule mieleen mitä kokeilla. Itsellän Win on 7. Aina tapaan huonosti käyttäytyneellä sivulla painaa Ctrl+F5, joka lataa sivun uudelleen palvelimelta, ettei jotkut kassissa olevat tiedot voi haitata. IE:n autocomplete, security, privacy asetukset tuntuisivat mahdollisille tekijöille, mutta ei ole neuvoja antaa. Kokaise tuokin että lyhennät osoitteen https://webmail.inet.fi/cp/ps/Main/logi ... ox.inet.fi muotoon https://webmail.inet.fi/ mutta tuskin vaikuttaa. Kokemuksethan ovat, kuin tietty sivu olisi IE:llä noiduttu, kun esim "Omille Sivuille" pääset.

Djaa, muistankos, että jossain ketjussa esiintyi tapaus, että salasanan vaihto tuli voimaan "Omille sivuille" mutta ei sähköpostiosoitteelle. Voisi kuvitella mahdollista ongelmaa sopimuksen käyttäjätunnuksen liittämisessä "Sonera Tunnukseen". Sitä itse vältän, kun Sonera ei ole saanut ymmärrettävästi kerrottua, mitä sillä yritetään tehdä - ehkä vaihtaa yhden (?) sopimuksen käyttäjätunnus samaksi kuin asiakastunnus "Sonera Tunnus". Sekaannusmahdollisuudet ovat ilmeisiä. Esimerkiksi osa sähköpostien hallinnoinnista "Omilla sivuilla" on tehtävä "Sonera Tunnuksella" ja osa laajakaistaliittymän käyttäjätunnuksella. Näyttöä tunnusten yhdistämisen liittymisestä tähän tapaukseen ei ole.
Hei julissi,

Tarkistatko mitä tietokoneesi kellonaika ja päivämäärä näyttävät. Jos ne ovat pielessä, niin korjaathan ne oikein. Kerro miten tämän jälkeen käy.
Hei Marko,

En ehtinyt tehdä enää mitään sen jälkeen kun olin 4.9. testannut ainan viime ehdotukset, kiitokset hänelle. Tilanne jäi ennalleen eli uuden kotikoneen IE ei päästänyt sähköpostiin.

Nyt pääsin sähköpostiin IE:llä. Sen jälkeen näin edellisen viestin. Päivämäärä oli oikein mutta kello tunnin jäljessä, koska automaattinen kesäaikaan siirtyminen oli asetuksista ruksimatta. Varmaan olin asettanut todellisen kellonajan ja Internet-kello "korjasi" sen sitten talviaikaan. Korjasin kellonajan lisäämällä mainitun ruksin ja palasin tänne. Pääsin yhä sähköpostiin IE:llä.

Hyvä kun toimii, vaikka syytä en ymmärrä. Kello oli siis vielä talviajassa, kun IE jo päästi minut sähköpostiin. Välipäivinä ei tapahtunut muuta kuin että uusin laajakaistasopimukseni ennen sen umpeutumista, mutta ei kai se tähän liity.

Tarkkailen tilannetta ja kokeilen välillä eri selaimia. Kiitos neuvoista.
Mainiota että nyt toimii. Koneen kellonaika tai käyttäjätiedoissa mahdollisesti ennen sopimuksen uusimista olleet sekaannukset tuntuvat oudoille selityksille kun samassa koneessa toisilla selaimilla onnistui. Pidetään peukkuja että Soneran hiljaisuudessa tekemät parantelut toimivat jatkossakin.
Hei julissi ja aina,

Mikäli webmailiin kirjautuminen epäonnistuu, niin että mitään virheilmoitusta ei tule ja kirjautumisruutu palautuu takaisin näkyviin, niin ongelma johtuu yleisimmin juuri kellonajan ja/tai päivämäärän heitosta.

Sopimuksen uudistamiseen tämä ei kyllä liity. Sopimuksen uudistamisen yhteydessä tunnuksille ei tapahdu mitään.
Varmaan siinä tapauksessa ainakin joillekin sähköpostiinkirjautumis-URLeille myös jotenkin niin, että jos sivu on seisonut ruudulla (vaikkapa piilossa toisessa välilehdessä) jonkin aikaa - ehkä vajaa puoli tuntia - niin kirjautuminen epäonnistuu vaikka koneen kello on aivan ajassa.

Vastaa