Skip to main content
Haluan käyttää rtsp perustaisesti (oletusportilla 554) reitittimen takana olevaa 3kpl web-kameraa internetistä käsin. Kaikki kamerat ovat samanlaisia ja toimivat hyvin LAN puolella ilman mitään ongelmia. Kaikilla kameroilla on LAN puolella oma DNS nimi ja kamerat tavoittaa sekä valmistajan omalla view-ohjelmalla että selain pohjaisesti. Reitittimen ulko-osoite on tiedossa ja ddns-palvelukin on käytettävissä, suoran IP osoitteen lisäksi. Ongelmana on että yhteys muodostuu Nokiassa olevalla RealPalyerilla (tai tietokoneen QuickTime playerilla) pelkästään vain yhteen ja aina samaan kameraan. Muihin kameroihin yhdistettäessä internetistä tulee virheilmoitus "yhteyttä ei voi muodostaa, yritetäänkö uudelleen" (tietokoneella yhteyttä ei vain muodostu muihin), ja uudelleen yritys jää päälle ilman tulosta. Olen myös vaihtanut kameran ja saanut muutkin toimimaan mutta aina vain yhden kerrallaan. Rajoittaako TSF jollain tavalla tämän kaltaisten yhteyksien käyttöä? Miten ja millä tavalla voisin saada kaikki kamerat toimimaan saman aikaisesti?
Minkä yhteyden takana kamerat ovat eli mikä liittymä niillä on käytössä?

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Liittymäni on Sonera laajakaista ADSL 24M/1M. Kamerat ovat tyyppiä D-Link DCS-1130 ja ne on tällä hetkellä kytketty WLAN kautta liittymän mukana tulevaan reitittimeen Thomson ST780WL DXT, joskin toimivat hyvin myös verkkokaapelin avulla.
Kiinteän verkon laajakaistaliittymät ovat avoimia yhteyksiä eli niissä ei ole porttikohtaisia rajoituksia. Ainoa poikkeus tähän on portti 25, josta saa yhteyden vain Soneran verkon SMTP-palvelimeen.

Jos yhteenkään kameraan ei pääsisi ulkoverkosta käsiksi, ehdottaisin syyksi ketjussa Mökin IP-kamera ja Soneran laajakaista käsiteltyä asiaa, mutta siitäkään ei voi olla kyse jos saman liittymän takana yhteen kameraan saa yhteyden.

Hyviä ideoita ongelman syystä ja sen korjauksesta otetaan vastaan.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Tilanne vaikuttaa vaikealta, olisiko mahdollista saada vinkkejä siitä mitä voisin koettaa tai miten testata, jotta ongelmaa voitaisiin jotenkin rajata tietylle alueelle tai tiettyyn laitteeseen?
Jos yhteenkään kameraan ei pääsisi ulkoverkosta käsiksi, olisi siihen antaa jotain vinkkiä kuinka laajakaistayhteyden saa pidettyä "hengissä" inbound-liikenteelle. Koska yhteen kameraan saa yhteyden, jää ongelman syy jotenkin oman reitittimesi takana olevaan sisäverkkoon. Minulla ei ole tähän tilanteeseen neuvoja antaa. Onkohan kyseisten webbikameroiden maahantuojalla omaa teknistä tukea?

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa